🎓 El paradigma del Conveni de la Persona amb Discapacitat

El pròxim mes fara deu anys des de la signatura del Conveni Internacional de les Persones amb Discapacitat i per commemorar aquesta data la Càtedra d'Economia Solidària ha celebrat una jornada amb un enfocament centrat en els drets del nen amb discapacitat

Fecha: dimecres, 30 de de novembre de 2016 a las 19:45h

El paradigma del Conveni de la Persona amb Discapacitat aplicat a la infància

El pròxim mes fara deu anys des de la signatura del Conveni Internacional de les Persones amb Discapacitat i per commemorar aquesta data la Càtedra d'Economia Solidària ha celebrat una jornada amb un enfocament centrat en els drets del nen amb discapacitat.

En l'obertura ha intervingut la relatora del Conveni, Catalina Devandas, que ha analitzat el grau d'implantació que actualment tenen els principis consagrats en el document. Al seu judici, encara queda un camí per recórrer fins que s'aconsegueixi que el sistema internacional de drets integri el canvi de "paradigma" que es proposava en el conveni. Segons ha explicat, estem davant un "procés lent", precisament per la fondària de les redefinicions que implica el Conveni. En aquest sentit, la ponent ha afirmat que la materialització dels ideals d'aquest text suposa "moure barreres". A més, ha reclamat que "la maquinària internacional dels drets" es traslladi també als estats.

No obstant això, en aquesta dècada sí que s'han produït importants avanços. Des del seu punt de vista, un dels més importants és el triomf de "l'educació inclusiva" enfront dels discursos que fa deu anys apostaven per "l'escola separada o la segregació".

Amb la intervenció de Devandas s'ha iniciat la Jornada 'Els Drets dels Nens amb Discapacitat'. Després d'ella, ha tingut lloc la conferència de la directora general de l'Associació ESCLAT, Dolores de la Fuente, que ha reflexionat la realitat de la paràlisi cerebral. La consigna és que les famílies tractin al nen amb normalitat i extreguin l'enfocament positiu de la situació. "Les coses bones estan aquí, aquesta circumstància ens ajuda a ser més humans".

La jornada s'ha completat amb dues taules rodones en les quals s'han tractat àmbits concrets de la vida del nen amb discapacitat així com qüestions que afecten discapacitats específiques. Així ho indiquen els títols de les diferents intervencions: 'El nen amb discapacitats sensorials: els avanços aportats per les TIC'; 'Els nens i adolescents amb discapacitats psíquiques: el paper que desenvolupen les entitats tutelars'; 'L'escola inclusiva'; 'L'atenció precoç en la primera infància'; 'El nen amb discapacitat i l'esport' i 'Els mitjans de comunicació i el nen amb discapacitat'.

El paradigma del Conveni de la Persona amb Discapacitat aplicat a la infància