🎓 La gestió de la comunicació en el trànsit de la tutoria al mentoring

Amb l'objectiu de desenvolupar el rol de tutor i permetre que realment sigui una intervenció integradora de tots els plànols que influeixen en el tutelat, el vicerectorat d'Estudiants va engegar el projecte de formació de mentors universitaris

Fecha: divendres, 03 de de febrer de 2017 a las 09:00h

La gestió de la comunicació en el trànsit de la tutoria al mentoring

Estudiar a la universitat no és una etapa més de l'itinerari educatiu, és una època plena de significat en quèl l'estudiant s'obre el món, pren decisions i esbossa el traç del seu futur vital i professional. Davant això, la universitat ha de donar una resposta que estigui a l'altura, potenciar l'autonomia i iniciativa de l'alumne i, al mateix temps, acompanyar-ho i orientar-ho en el seu creixement. En aquest aspecte, emergeix un dels trets distintius de la nostra universitat: les tutories.

Amb l'objectiu de desenvolupar el rol de tutor i permetre que realment sigui una intervenció integradora de tots els plànols que influeixen en el tutelat, el vicerectorat d'Estudiants va engegar el projecte de formació de mentors universitaris. Recentment se n'ha celebrat una nova sessió. La idea és que aquesta formació ajudi a fer el trànsit de la tutoria tradicional al mentoring.

Com assenyala el conductor d'aquestes sessions, el psicòleg i coach Francisco-Solano Romero, el mentoring implica trencar amb els rols que situaven al tutor en un plànol de superioritat davant l'estudiant. En el nou paradigma no importa qui ensenya i qui aprèn perquè l'objectiu que es persegueix és "desenvolupar el talent" del jove i el supòsit del qual es parteix és que "l'alumne està ple de capacitat i potencial". "Si un professor està amb un alumne una sèrie d'hores i no sap dir quin és el seu talent, és que té un problema", adverteix Romero.

En l'última de les sessions ('El perfil del mentor d'excel·lència. Eines de comunicació') els tutors han treballat una eina fonamental per connectar amb el tutelat i guiar-lo en el descobriment del seu talent: la comunicació. Els participants s'han centrat en els quatre eixos que, segons ha exposat Francisco-Solano Romero, vertebren un diàleg productiu: feedback, observació i anàlisi de les transaccions, connexió amb la percepció i les necessitats del tutelat i control dels circuits d'estrès i comunicació improductiva.

Com a premissa per potenciar el talent, Romero ha destacat l'eficàcia de gestionar i administrar reconeixements incondicionals, "pel que som i no pel que fem", i de saber transmetre un bon 'feedback'. En aquest aspecte, és fonamental controlar els prejudicis i transmetre un missatge cenyit als fets en el qual no hi hagi càrrega valorativa.

La gestió de la comunicació en el trànsit de la tutoria al mentoring