🎓 Claredat per a les paraules de la pandèmia

El rector de la nostra universitat, Rafael Rodríguez-Ponga, ha estat l'encarregat de pronunciar la ponència de clausura de la Jornada 'L'impacte de la COVID-19 en la infància i la joventut'.

Fecha: divendres, 16 de d'abril de 2021 a las 15:00h

Claredat per a les paraules de la pandèmia

El rector de la nostra universitat, Rafael Rodríguez-Ponga, ha estat l'encarregat de pronunciar la ponència de clausura de la Jornada 'L'impacte de la COVID-19 en la infància i la joventut'. Es tractava d'una activitat organitzada per la Fundació Casa de Misericòrdia Barcelona i la Federació Internacional d'Associacions de Metges Catòlics (FIAMC). S'ha celebrat en la seu de Foment del Treball.

Rodríguez-Ponga ha desenvolupat el tema dels canvis lingüístics en la joventut per influx de la crisi derivada de la pandèmia. Els usos lingüístics han canviat a una "velocitat de vertigen. A mesura que el virus s'estenia, també ho feia el canvi lingüístic", ha observat.

Les diferents llengües han hagut de donar resposta a la quantitat de realitats que s'estaven generant a través de noves paraules o significats. Ha estat una reacció adaptativa de primer ordre que, per la seva velocitat, pot haver donat lloc a una certa confusió.

"A vegades, quan llegim o escoltem una notícia no és fàcil entendre el que diuen perquè els significats estan canviant", ha observat Rodríguez-Ponga. En aquest sentit, ha cridat a un exercici de clarificació de conceptes. Per exemple, des del seu punt de vista, dins del conjunt de conceptes que s'agrupen al voltant de la noció de coronavirus, és important distingir entre "la família de virus, el virus i la malaltia causada per aquest". És a dir, entre coronavirus, SARS-COVID 2 i COVID-19.

Si no ho fem, "correm el risc de prendre la causa per l'efecte" i no aportar a través del llenguatge la claredat de conceptes que permet entendre el que succeeix. "Les paraules ens ajuden a comprendre el que vivim, el que sentim i el que som", ha sentenciat.

Aquestes idees s'alineen amb les que Rodríguez-Ponga desenvolupa en el capítol 'El naixement d'un nou vocabulari: conseqüències lingüístiques de la pandèmia', inclòs en el llibre Pandèmia i resiliència: aportacions acadèmiques en temps de crisis (EUNSA, 2020). Aquesta obra va néixer de l'impuls del grup de recerca 'Família, Educació i Escola Inclusiva' (TRIVIUM).

 

Claredat per a les paraules de la pandèmia