🎓 El nou consumidor després de la pandèmia

Els efectes de la pandèmia ja es deixen veure en les tendències del consum. Algunes d'aquests són efímeres, però altres han vingut per a quedar-se com a patrons estables de comportament. Així ho creu la professora de Psicologia del Consumidor de la nostra universitat, Concepción del Pozo. 

Fecha: dijous, 09 de de juliol de 2020 a las 11:30h

El nou consumidor després de la pandèmia

Els efectes de la pandèmia ja es deixen veure en les tendències del consum. Algunes són efímeres, però d'altres han vingut per quedar-se com a patrons estables de comportament. Així ho creu la professora de Psicologia del Consumidor de la nostra universitat, Concepción del Pozo

Una de les manifestacions que han sorgit a causa de les incerteses generades per la Covid-19 és que “ha augmentat l'estalvi”. Això s'atribueix a “més conscienciació d'estalvi, pel que pugui venir” o al fet que “la gent no ha pogut gastar”. La despesa s'ha contret, però no en tots els sectors, ja que al principi del confinament es va registrar “una despesa mitjana en alimentació superior a la que fem per Nadal”.

Una altra conseqüència de la pandèmia és que la població destina més diners a la tecnologia, observa aquesta experta. “L'e-commerce és una tendència que es queda”, afirma Del Pozo. “Molta gent que no sabia fer compres per internet n'ha après a la força i n'ha vist els avantatges”. Dins del comerç electrònic, el sector dels cosmètics és el que trepitja més fort. “Apareix tot un univers tecnològic per provar maquillatge virtualment amb seguretat”. 

Consciència mediambiental 

A causa de la crisi sanitària, “la gent s'ha conscienciat amb el planeta”, observa Del Pozo. Els efectes d'aquest canvi de mentalitat es podran veure en la mobilitat, ja que el confinament ha demostrat que “si ens quedem a casa el planeta millora”. En aquesta línia, “la gent que pugui farà un esforç per comprar-se un cotxe elèctric”. Des d'aquesta perspectiva, la demanda de les bicicletes ha pujat: “Des que comencem la fase 1, la venda de bicicletes s'ha doblat, a la qual cosa ha contribuït l'arribada de l'estiu”. Segons Del Pozo, la passió per la bicicleta és una altra de les tendències que “han vingut per quedar-se”.

Espais oberts  

El confinament també ha obligat a projectar una nova mirada sobre l'habitatge. Durant aquest temps, s'ha evidenciat la importància dels espais oberts a l'exterior. Per això, cotitzaran a l'alça els “habitatges amb terrasses, balcons o jardins” i els pisos interiors “cauran en picat”, vaticina aquesta experta. 

Tipologies  

Després de l'aixecament del confinament i l'obertura a la vida en l'exterior, Del Pozo identifica diverses tipologies comportamentals: “els hedonistes sense por, els cauts normatius, els temorosos i els resistents”. El segon i el tercer estan oberts a fer passos de normalitat, encara que amb diferent grau de cautela; mentre que els últims, els resistents, són aquells que “no volen sortir per por o perquè ja estan bé així”.

 

El nou consumidor després de la pandèmia