En el Preámbulo de las normas de organización y funcionamiento de la Universitat Abat Oliba CEU publicadas en el número 266 del BOE, del día 4 de noviembre de 2011, se define a esta institución de la siguiente manera:
“La Universitat Abat Oliba CEU es una universidad privada sin ánimo de lucro, promovida por la Fundación Universitaria San Pablo-CEU, iniciativa de la Asociación Católica de Propagandistas (ACdP).
Adopta la personalidad jurídica de fundación, con el nombre de Fundació Privada Universitat Abat Oliba CEU, que se constituyó el 23 de noviembre de 2002 y se inscribió en el Registro de fundaciones de la Generalitat de Cataluña el 23 de junio de 2003.
La Universitat Abat Oliba CEU es una institución académica reconocida por la Ley 20/2003, de 4 de julio, del Parlamento de Cataluña, al amparo del artículo 27.6 de la Constitución española y del artículo 172.2 del Estatuto de autonomía de Cataluña, y el en marco del artículo 101 de la Ley 1/2003, de 19 de febrero, de universidades de Cataluña.
La Universitat Abat Oliba CEU nace del Centro de Estudios Universitarios (CEU), obra de la Asociación Católica de Propagandistas, erigido a la luz del pensamiento del Padre Ayala sobre la formación de personas dotadas de espíritu sobrenatural y un ideal moral, al servicio del bien común, bajo el impulso decisivo del Siervo de Dios Ángel Herrera Oria.”
Definición de la misión
Inspirada en la tradición intelectual católica, la Universidad Abat Oliba CEU forma a los estudiantes para que sean personas moralmente responsables que piensen críticamente, actúen sabiamente y, con competencia profesional, puedan desarrollar sus capacidades al servicio de la sociedad promoviendo el bien común.
La misión de la Universitat Abat Oliba CEU se concreta en la formación integral del alumno basada en la excelencia. Este objetivo se lleva a término a través de la docencia y la investigación, con un compromiso ético fundamentado en el humanismo cristiano, permitiendo al alumno su conocimiento de la sociedad y su plena inserción en el mundo del trabajo.
Para poder cumplir con la misión la Universidad Abat Oliba CEU proyecta su trabajo sobre los siguientes ejes:
En primer lugar, la atención personalizada del alumno en su proceso formativo. En nuestro proyecto educativo la clave de la formación integral es la generación de una relación académica y humana entre el profesor y el alumno. Esa relación personal desarrolla objetivos de aprendizaje específicos y requiere de determinadas actitudes por ambas partes. El profesor establece una actitud de verdadero aprecio por el alumno, lo motiva en su relación con el conocimiento, y favorece el desarrollo de habilidades intelectuales proponiendo también el crecimiento en virtudes personales. En el alumno son necesarios para su proyección como persona y como profesional el deseo de aprender, la curiosidad y una sana ambición intelectual. Estas cualidades, que fomentan el espíritu crítico y la superación personal, están basadas en el reconocimiento a la autoridad científica y humana del profesor.
En consecuencia, además de la labor docente el modelo educativo de la UAO CEU incluye un programa de tutorías académicas y programas de mentorización.
Este eje fundamental queda ampliamente legitimado por el alto grado de satisfacción de nuestros alumnos tal y como se refleja en las encuestas de valoración del grado de satisfacción, realizadas a nuestros alumnos.
El segundo eje principal en el que se sustenta nuestra misión es la inserción laboral y el desarrollo profesional del alumno en el mercado laboral. Este objetivo se lleva a cabo como consecuencia de la formación integral basada en la adquisición de las competencias y habilidades que permiten que nuestros alumnos egresados encajen en la demanda del perfil profesional de su área de especialización relacionada con los estudios que ellos eligieron.
Este segundo aspecto queda respaldado por el alto grado de empleabilidad de nuestros egresados. Asimismo, lo confirman los estudios de empleabilidad realizados por la AQU (Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya), que, en su último estudio de la inserción de las personas tituladas en el mundo, laboral nos coloca por encima de la media universitaria catalana.
Finalmente, para poder cumplir con la misión se proponen a los alumnos programas dirigidos a despertar la vocación de servicio a los demás, ofreciéndoseles las herramientas necesarias para esta tarea. Así, se ofrece formación en liderazgo, se favorece y facilita la participación en tareas de voluntariado y atención a los más necesitados, se convocan premios específicos para trabajos de fin de grado con contenido social, etc.
Aun cuando es difícil medir el éxito de este eje de la misión de la UAO CEU podemos decir con satisfacción que nuestros egresados destacan por su vocación de servicio público, lo que se muestra en una amplia y plural participación en actividades políticas (en el pasado ciclo electoral alumni UAO fueron elegidos representantes en candidaturas locales, autonómicas, nacionales y europeas de cinco formaciones políticas), la activa participación de nuestros ex alumnos en entidades de la sociedad civil o, a modo de ejemplo, una tasa de preparación de oposiciones superior a la media de los egresados universitarios catalanes
Ideario
La actividad educativa e investigadora en la Universidad Abat Oliba CEU se sostiene sobre un concepto de razón abierto a la trascendencia, en el que se conjugan existencialmente la búsqueda y comunicación de la verdad y la certeza de conocer ya la fuente de la verdad. Este diálogo entre fe y razón orientará la actividad académica en todos los niveles, respetando siempre la naturaleza propia de cada disciplina.
Forma parte del compromiso de todos los miembros de la comunidad universitaria de la Universitat Abat Oliba CEU el respeto vivido en el marco de un espíritu de libertad y responsabilidad ligado a la naturaleza, misión y finalidades propias del ideario fundacional de la institución.
Principios
Los principios que inspiran nuestra misión están regulados en la NOF de la Universitat Abat Oliba CEU (GOV/138/2011, de 11 de octubre, por el que se aprueban las Normas de organización y funcionamiento de la Universidad Abat Oliba CEU Diari Oicial de la Generalitat 52684 de Catalunya Núm. 5984 – de 14 de octubre de 2011), estos principios son:
“En coherencia con su inspiración fundacional, la Universitat Abat Oliba CEU orienta su misión y su labor basándose en los principios siguientes:
La creación de una comunidad universitaria en concordancia con la común consagración de la verdad, con la visión de la dignidad de la persona humana y del mensaje de Cristo, que da a la Universidad su carácter distintivo.
El acercamiento entre profesores y alumnos, que busca favorecer los vínculos personales del magisterio, espacio natural del desarrollo de la inteligencia de los hombres y su libertad.
La excelencia en la docencia a todos los niveles universitarios y en todas las disciplinas.
El compromiso con la investigación, de acuerdo con los métodos propios de cada disciplina.
El estudio de la verdad de las cosas se guiará por la investigación de la integración del saber, por el diálogo entre la fe y la razón, por una preocupación específica por las implicaciones morales de los métodos y de los resultados de la investigación científica y técnica, y por el reconocimiento del papel sapiencial insustituible que corresponde a la teología católica.
La Universitat Abat Oliba CEU ofrece su contribución a toda la sociedad y pone a disposición de aquellos que no tienen suficientes medios económicos una política eficaz y generosa de becas y ayudas al estudio que, con criterios de mérito y capacidad, colaboran en la consecución de sus finalidades propias. En el desarrollo de esta política se pondrá especial atención a las situaciones de dependencia y discapacidad de aquellos que las soliciten.”
Abat Oliba CEU University publishes the number of staff it employs.
General information on the staff employed by the University: teaching and research staff (PDI) and administration and services staff (PAS) for the 2018-2019 academic year.
2018-2019 |
|||
Personal |
Men |
Women |
Total |
Permanent PDI |
34 | 27 | 61 |
Associated PDI(undergraduate) |
103 | 65 | 168 |
Total PDI teaching staff |
137 | 92 | 229 |
Admin and Services Staff |
26 | 32 | 58 |
Total |
163 |
124 |
287 |
In percentages |
56.79 % |
43.21 % |
General information on administrative and service staff, by category and sex
PAS Category |
Male |
Female |
Total |
ANALYST |
1 |
0 |
1 |
CARETAKER |
1 |
0 |
1 |
HEAD G. SER. |
1 |
0 |
1 |
1 ADM. OF. |
4 |
16 |
20 |
1st OFIC. OF. |
1 |
0 |
1 |
2 ADM. OF. |
1 |
1 |
2 |
OPERATOR |
1 |
0 |
1 |
INTERMEDIATE DEGREE HOLDER |
2 |
2 |
4 |
HIGHER DEGREE HOLDER |
7 |
6 |
13 |
SPEC. TEC. |
5 |
0 |
5 |
ICT TECH. |
2 | 1 | 3 |
ADM. AUX. |
0 |
3 |
3 |
LIB. SUPP. |
0 |
3 |
3 |
LIBRARY |
0 |
1 |
1 |
TOTAL |
26 |
32 |
58 |
In percentages |
44.83 % |
55.17 % |
20.21 % |
Information on administration and service staff (foreign PAS)
|
Male |
Female |
Total |
1 |
3 |
4 |
|
In percentages |
3.85 % |
9.38 % |
6.90 % |
General information on permanent teaching and research staff, by category and sex
PDI Category |
Male |
Female |
Total |
PROFESSOR |
1 |
0 |
1 |
ASSOCIATE |
11 |
4 |
15 |
GRADUATE COLLABORATING LECTURER |
6 |
2 |
8 |
PHD COLLABORATING LECTURER |
8 |
9 |
17 |
ADJUNCT PROFESSOR |
6 |
10 |
16 |
HIGHER DEGREE TECHNICIAN - INTERMED. DEGREE TECHNICIAN |
1 |
0 |
1 |
RESEARCH GRANT |
2 |
2 |
4 |
TOTAL |
34 |
27 |
61 |
In percentages |
55.74 % |
44.26 % |
21.25 % |
General information on permanent foreign teaching and research staff
Male |
Female |
Total |
|
Foreign-born PDI |
5 |
2 |
7 |
In percentages |
14.71 % |
7.41 % |
11.48 % |
General information on associated professional teaching and research staff, by category and sex
|
Men |
Women |
Total |
Doctorates |
40 |
33 |
73 |
Graduates |
63 |
32 |
95 |
TOTAL |
103 |
65 |
168 |
In percentages |
61.31 % |
38.69 % |
58.54 % |
General information on foreign associate teaching and research staff
Male |
Female |
Total |
|
Foreign Associate PDI |
5 |
3 |
8 |
Percentage |
4.85 % |
4.62 % |
4.76 % |
Salary bands are published in accordance with the 13th Collective Agreement for University Education and Research Centres. Resolution of 19 September 2012. Tables for 2015, currently in force.
As an institution committed to society, the CEU believes it is essential to apply criteria of transparency and good governance in the daily management of society and its institutions. These are both essential values in ensuring propriety in the activities of both public and private institutions.
The entry into force of Law 19/2013, of 9 December, on transparency, access to public information and good governance, represents progress in the regulation of this issue.
Abat Oliba CEU University wishes to demonstrate its commitment to transparency and good governance. To this end, it periodically publishes updated information that goes beyond its legal obligations, by offering further information to help further the values that guide its objectives of innovation, transparency, openness and commitment to the society in which it operates.
At an operational level, the General Hiring Process of CEU (in Spanish) defines the criteria, guidelines and persons responsible in hiring processes, and applies to all centres and groups. This process is structured around the following points:
El Patronato de la Universitat Abat Oliba CEU es el máximo órgano colegiado de gobierno de la Universitat y ejerce todas las funciones inherentes a esta condición. El Patronato de la Universitat Abat Oliba CEU es el Patronato de la Fundació Privada Universitat Abat Oliba CEU.
Composición del Patronato
El Patronato estará compuesto por miembros natos y electos.
Serán miembros natos: el presidente, el vicepresidente, el consiliario nacional de la Asociación Católica de Propagandistas y el arzobispo de Barcelona. El presidente de la Asociación Católica de Propagandistas será el presidente del Patronato con la dignidad honorífica de gran canciller de la Universitat.
Los patronos electos lo serán en la cantidad de doce. Deberán pertenecer a la Asociación Católica de Propagandistas en la condición de miembros activos, y serán elegidos y relevados de acuerdo con los Estatutos de la Fundació Privada Universitat Abat Oliba CEU.
Los electos ejercerán su mandato durante un período de cuatro años y podrán ser reelegidos dos veces consecutivas.
Podrán asistir a las reuniones del Patronato por tratar uno o varios puntos del orden del día, cuando sean invitados por el presidente, con voz pero sin voto: el rector o rectora de la Universitat Abat Oliba CEU, el o la gerente de la Universitat, el director general de la Fundació Privada Universitat Abat Oliba CEU u otros cargos o personas.
Las funciones del Patronato de la Universitat se regulan en el art. 16 del Acuerdo GOV/138/2011, de 11 de octubre, por el que se aprueban las Normas de Organización y Funcionamiento de la Universitat Abat Oliba CEU.
Al Patronato le corresponde la superior representación y gobierno de la misma, es autónomo en el cumplimiento de su misión, y puede llevar a cabo todo tipo de actos y de negocios jurídicos y actuar en el ámbito jurisdiccional, sin perjuicio de las facultades que sean competencia del Protectorado. Le corresponde velar por el cumplimiento de la finalidad fundacional, de la realidad de la dotación y de la destinación a favor de los beneficiarios, de los frutos, de las rentas y de los bienes de que disponga la Fundació.
El Patronato es titular de las facultades y de las potestades que en derecho correspondan a este tipo de órganos para el eficaz logro de las finalidades fundacionales. En todo caso, las funciones del Patronato estarán claramente diferenciadas de las funciones propias de los órganos y de los puestos de gerencia, de dirección y de gestión técnicas ordinarias.
Los patronos deberán desarrollar el cargo con la diligencia de un buen administrador.
Los patronos responderán ante la Fundació del cumplimiento de la voluntad y de los fines fundacionales, así como de los daños y de los perjuicios que causen por actos y omisiones contrarios a la ley y a los estatutos o por los realizados negligentemente, de acuerdo con la normativa vigente.
Quedarán exentos de responsabilidad todos aquellos que se hubieran opuesto expresamente al acuerdo determinante de la responsabilidad, o que no hubieran participado en la adopción del acuerdo.
Entre las facultades del Patronato, cabe destacar, entre otras, las siguientes, que no tienen carácter limitativo:
D. José Masip Marzá, Vicepresidente ACdP
Mons. Fidel Herráez Vegas, Consiliario Nacional ACdP
Mons. Juan José Omella Omella, Cardenal-Arzobispo de Barcelona
D. Juan Bover Fernández de Palencia
D. Íñigo de Bustos Pardo Manuel de Villena
D. Gonzalo Fernández Escribano
D.ª Consuelo García-Angulo de la Calle
D. Manuel Isidro Marco Camacho
D.ª Consuelo Martínez-Sicluna Sepúlveda
D. José Manuel Otero Novas
D. Andrés Piñón Quiñonero
D. Roque Velasco Luque
Doña Nuria C. Vázquez Freire
El Gobierno de la Universitat se articula de conformidad con las disposiciones del título tercero de las Normas de Organización y Funcionamiento de la Universitat Abat Oliba CEU, aprobadas por el Acuerdo GOV/138/2011, de 11 de octubre, por el que se aprueban las Normas de Organización y Funcionamiento de la Universitat Abat Oliba CEU.
De acuerdo con el artículo 29 de las Normas de Organización y Funcionamiento de la Universitat Abat Oliba CEU, el Consejo de Gobierno es el órgano colegiado que se encarga de la dirección ordinaria de la gestión académica de la Universitat. Sus acuerdos, en el ámbito de su competencia, serán vinculantes para cualquier otro órgano unipersonal o colegiado de rango jerárquico inferior. Son competencias del Consejo de Gobierno:
El Consejo de Gobierno estará constituido por el rector o rectora, que lo presidirá; los vicerrectores; el secretario o secretaria general, que actuará como secretario del Consejo de Gobierno; el o la gerente, los decanos de facultad y los directores de escuela, centro, y un director o directora de departamento de cada facultad o escuela.
El Defensor Universitario podrá asistir, invitado por el rector o rectora, con voz pero sin voto. Podrán ser convocados por el rector o rectora para ser escuchados por el Consejo de Gobierno los directores de los departamentos y de los institutos universitarios de investigación cuando en el Consejo de Gobierno se traten cuestiones relativas a su ámbito, así como el resto de personas de la comunidad universitaria que considere oportuno, en función de los asuntos específicos que se deban tratar.
La composición del Consejo de Gobierno es la siguiente:
De acuerdo con lo previsto en el art. 32 de las Normas de Organización y Funcionamiento de la Universitat Abat Oliba CEU en el curso académico 2019/2020, se ha constituido la Comisión Permanente del Consejo de Gobierno, que actúa por delegación del mismo para la resolución de los asuntos de gobierno ordinario de la Universitat
La Comisión Permanente está constituida por el rector, que la presidirá, los vicerrectores, el secretario general, que actuará como secretario, el gerente y los decanos de facultad.
El rector o rectora es la máxima autoridad académica de la Universitat y, de acuerdo con las directrices fijadas por el Patronato, le corresponden la dirección, el gobierno y la gestión ordinaria de la Universitat, de acuerdo con las Normas de Organización y Funcionamiento y con los reglamentos internos. Preside el Claustro de la Universitat, el Consejo de Gobierno y cualquier órgano colegiado al que asista.
Igualmente, tiene la representación de la Universitat y preside todos los actos de la misma, sin perjuicio de las atribuciones conferidas por las Normas de Organización y Funcionamiento al presidente del Patronato y gran canciller de la Universitat.
Son competencias del rector o rectora:
El rector o rectora es nombrado y removido por el Patronato de la Universitat, y su mandato será por un período no superior a cuatro años, pudiendo ser elegido de forma consecutiva una sola vez. No obstante, la facultad del Patronato tiene el poder, en cualquier momento, de revocar el nombramiento.
El rector de la Universitat Abat Oliba CEU es el Dr. Rafael Rodríguez-Ponga y Salamanca.
De acuerdo con el artículo 40 de las Normas de Organización y Funcionamiento de la Universitat Abat Oliba CEU, el rector o rectora puede proponer al Patronato la designación de uno o más Vicerrectores de entre los profesores doctores de la Universitat, que asumirán las funciones que el rector o rectora les atribuya por delegación.
La Universitat Abat Oliba CEU cuenta con tres facultades:
De acuerdo con el artículo 41 de las Normas de Organización y Funcionamiento de la Universitat Abat Oliba CEU, el secretario o secretaria general es el fedatario de los actos y acuerdos de la Junta de Gobierno, y su designación le corresponde al Patronato, a propuesta del rector o rectora, entre los profesores doctores de la Universitat. Son competencias del secretario o secretaria general:
El secretario general de la Universitat Abat Oliba CEU es el Dr. Pablo Nuevo.
De acuerdo con el artículo 43 de las Normas de Organización y Funcionamiento de la Universitat Abat Oliba CEU, el o la gerente es el órgano unipersonal superior de gestión de la Universitat. Le corresponde al Patronato el nombramiento y remoción de su titular por un período de cuatro años renovables indefinidamente, aunque podrá ser removido en cualquier momento por el que lo nombró. Son competencias del o la gerente:
El gerente de la Universitat Abat Oliba CEU es el Sr. Albert Schaefer.
El Consejo Asesor es el órgano de conexión de la Universitat con la sociedad: promueve acuerdos con empresas e instituciones para perfeccionar la formación de sus alumnos y facilitarles la inserción profesional, así como ayudas al estudio y líneas de investigación interesantes para las instituciones y el entorno social. Los miembros del Consejo Asesor son:
El Consejo Académico es el principal órgano de asesoramiento científico de la Universitat y el encargado de transmitirle las necesidades que demanda la sociedad en lo que respecta a la creación de nuevas titulaciones o la orientación de las actuales. Sus miembros son:
Rules governing the organisation and functioning of Abat Oliba CEU University contained in GOV Agreement 138/2011, of 11 October, approving the Rules of Organisation and Functioning of UAO CEU.
Law 20/2003, of 4 July, recognising Abat Oliba CEU (BOE 189, de 8-8-2003).
Its agreements, taken within the scope of its competences, shall be binding on all other single-member or collegiate bodies of lower rank.
In accordance with the provisions of Article 32 of the Rules of Organisation and Functioning of Abat Oliba CEU University in the 2019–2020 academic year, the Permanent Commission of the Governing Council has been constituted, which acts by delegation of the Governing Council for the resolution of the ordinary affairs of the University. This Permanent Commission meets once a month and, since September 2019, the Governing Council has met with the same frequency.
DAY |
TIME |
VENUE |
16/09/2020 |
10 a.m. |
Rectorate Hall |
25/09/2020 |
10 a.m. |
Rectorate Hall |
23/10/2020 |
10 a.m. |
Rectorate Hall |
20/11/2020 |
10 a.m. |
Rectorate Hall |
18/12/2020 |
10 a.m. |
Rectorate Hall |
23/01/2020 |
10 a.m. |
Rectorate Hall |
19/02/2020 |
10 a.m. |
Rectorate Hall |
25/03/2020 |
10 a.m. |
Rectorate Hall |
22/04/2020 |
10 a.m. |
Rectorate Hall |
20/05/2020 |
10 a.m. |
Rectorate Hall |
25/06/2020 |
10 a.m. |
Rectorate Hall |
22/07/2020 |
10 a.m. |
Rectorate Hall |
You can consult all information on our catalogue of official programmes on our website.
The information included on the transparency, social responsibility and good governance section of the Abat Oliba CEU University website is constantly evolving and improving. This information is included under Evaluation and Monitoring, in the section on monitoring indicators. The figures relating to the University’s most relevant academic data are regularly updated, once they have been compiled by the Internal Quality Assurance System.
The information on official UAO CEU undergraduate and master’s degrees is found, broken down by department, with details as to the total number and growth in applications for enrolment (demand), the number and growth in the number of students actually enrolled and the academic performance achieved under each programme.
Please follow this link to see the evolution of demand for each degree.
The University publishes a profile of its professors with their names, category, dedication, distinctions and a brief curriculum vitae, broken down by department or academic field. This information is published on the website and can be consulted by following this link.
General information about the staff hired by the University, teaching and research staff (PDI) 2018–2019
|
Women |
Men |
Total |
Permanent PDI |
27 |
34 |
61 |
Associated PDI (undergraduate) |
65 |
103 |
168 |
Total PDI teaching staff |
92 |
137 |
229 |
General information on permanent foreign teaching and research staff 2018–2019
|
Female |
Male |
Total |
Foreign-born PDI |
2 |
5 |
7 |
As a percentage |
7.41 % |
14.71 % |
11.48 % |
General information on associate foreign teaching and research staff 2018–2019
|
Female |
Male |
Total |
Foreign associated PDI |
3 |
5 |
8 |
Percentage |
4.62 % |
4.85 % |
4.76 % |
Student representative bodies
The Student Council of Abat Oliba CEU University is the highest body representing students. Its mission is to help improve the quality of studies and services at UAO CEU, as well as to ensure the rights and duties of students. It represents UAO CEU students in the Vives Network of Universities and in the Inter-University Council of Catalonia.
The general delegates of Abat Oliba CEU University, elected by vote by all delegates and sub-delegates of the University, are
Student participation and support service
The aim of Student Services is to inform, guide and advise students in all areas of university life. Its fundamental purpose is to help resolve, where possible, any and all issues referred to it, seeking the best solution or alternative depending on each case.
Student Services manages participation in cultural and leisure activities at the University: University Choir, theatre, communication workshop, Debate Society and the Entrepreneurs’ Club It also coordinates the Student Council.
Psychological Guidance and Disability Support Service (SOPAD)
The Psychological Guidance Service is a service to support students, tutors and teachers, and its main functions are:
Academic and personal guidance for students
Support for tutors and teachers
Disability support
UAO CEU is an equal-opportunities institution and works to promote the inclusion of students with some kind of disability as part of the university community, offering personalised support in meeting their needs.
Services
Sports Service
A member of theAssociation of University Sports Clubs of Catalonia and founded in 1985, the Sports Service coordinates sports-related activities at Abat Oliba CEU University.
The service takes part in university championships, coordinates social tournaments for indoor football and paddleball, and organises trips every year to compete with other universities in Spain and abroad. Abat Oliba CEU University has agreements with gyms to promote regular sporting activity.
The Sports Service manages the Healthy University programme. In December 2010, REUS (the Spanish Network of Healthy Universities) and the Spanish Ministry of Health, Social Policy and Equality approved our project and appointed UAO CEU as a full member.
UAO CEU thereby became the first private university in Catalonia and Spain to be accredited as a “healthy university”.
Work Placement and Employment Service
The Internship and Employment Service is responsible for providing careers guidance and helping students and recent graduates enter the world of work. It manages both a nationwide jobs board, with more than 2,300 companies signed up, and an International Careers programme, with internships and offers for first jobs in over 76 countries. It comes under the remit of the Office of the Vice-Rector for Students.
With 28 years’ experience and solid connections to Catalan civil society, it represents something that is highly valued by students: support in entering the professional world.
The transition from the classroom to the world of work is a major step that requires careful planning. In addition to students’ formal education, and the important training as individuals capable of working in a team and reacting to changes in their environment, students will also be in close contact with the world of work throughout their studies.
To this end, the Work Placement and Employment Service coordinates the following activities:
With this knowledge, the student will be better placed to take on the search for their first job, improving their long-term career prospects.
Work Placement and Employment Service website
University Ombudsman
The University Ombudsman, a person appointed by the Board of Trustees of Abat Oliba CEU University, is charged with the functions of defending and protecting the rights, duties and legitimate interests of members of the university community. Their fundamental aim is to contribute to the improvement of the quality and proper functioning of the University.
Procedure for submitting a complaint: any member of the Abat Oliba CEU University community may contact the University Ombudsman on an individual or collective basis to have a legitimate interest defended. Any application shall be submitted to the Ombudsman Secretariat, signed by the person or persons concerned, with a written reasoned statement containing the personal details and address for notification purposes.
Tutors
The tutor system is one of the most effective instruments in providing academic and human training to students at Abat Oliba CEU University.
Tutoring should be understood as both a right and a duty for students at Abat Oliba CEU University. It should be conceived as a requirement for personalising students’ training process and as an educational service provided in order for them to maximise their potential.
The aim is for students to receive the information and guidance they need to integrate into the University, improving their learning process and easing their transition into the world of work.
The objective of tutoring is to guide students in everything that can contribute to improving their academic performance, to facilitate their participation in university life and their human, cultural and spiritual education.
The main functions of tutoring are:
All students will be assigned a tutor during the first month of their studies who will support them over the course of their programme.
Tutor sessions are held through appointments that can be regularly scheduled. During the first year, at least five interviews will be scheduled. In the following years, tutor sessions will be offered on a freer basis, and so there is no set number of scheduled interviews.
The person responsible for the tutor action plan is the Vice-Rector for Students and Quality, Dr M.ª Teresa Signes, who chairs the Tutor Action Commission, charged with the implementation and supervision of the tutor action plan.
Channels of communication with the community
Abat Oliba CEU University offers an annual scholarship programme for students taking official master’s degrees and specialisation programmes (PAEM), based on discounts and public and private support.
This programme is aimed at helping bearing the cost of master’s studies and specialisation courses. The value of the scholarships range from 10% to 50% of the total cost of the programme and are awarded based on the student’s academic record, ties to Abat Oliba CEU University and the student’s personal situation.
Students on master’s degrees and specialisation courses can apply during the ordinary enrolment period for programmes and once they have paid the enrolment fee, under the terms set forth by the Admissions Service.
Students cannot take advantage of more than one PAEM scholarship, and the discount does not apply to academic record management fees.
The compatibility of applications for PAEM scholarships will be in accordance with the provisions of the Spanish government’s current legislation on scholarships and grants.
All applications are processed by the Academic Management Service.
Types of financial support for postgraduate studies:
.
General documentation
At Abat Oliba CEU University we offer all our students the possibility of applying for scholarships and financial support depending on their personal and financial circumstances and academic merits through our Scholarships Programme.
UAO CEU University, as a member of the Inter-University Council of Catalonia, supports people with disabilities through the UNIDISCAT project (University and Disability in Catalonia). Guide for Students with Disabilities at University.
For more information, please contact the Study Support Service by telephone at 93 254 09 00, or by email: [email protected]
UAO CEU is well aware of the difficulties involved in making sports activities compatible with university studies for top-level sportsmen and -women, and for this reason it we have established a programme to support high-performance university athletes.
The main objective of this programme is to ensure that the academic performance of these student athletes is not adversely affected by their sporting activity. This programme is aimed at undergraduate, graduate, master’s, and PhD students, and international students, at Abat Oliba CEU University.
Personalised support for all students who need accommodation.
The Information Service can guide and advise you on how to find accommodation that best suits your needs.
New students at Abat Oliba CEU University can apply for accommodation grants within the deadlines set out in the admissions calendar.
In the case of teachers, short-stay students, summer course students, international students and advanced course students, information can be requested about our selection of alternative accommodation, which includes hotels, shared flats or supervised private housing.
Types of grants for accommodation
General documentation
Information on the results of research activity is offered by the Office of the Vice-Rector for Research and the units it coordinates. More information.
Information on the academic results of official UAO CEU undergraduate and master’s degrees can be found in section 11 of the table of results indicators. A commentary and analysis of evolution in results for any given degree can be found in the respective Oversight Report. Information on indicators for the last closed year is always updated in December. The reason for this lapse is to allow time to compile, analyse and review all the information from the previous year, which ended in September.
Overall results
1- EDUCATIONAL PROGRAMME / TEACHING STAFF
1.1 Information received on the objectives, content and evaluation system at the beginning of the programme: 6.7
1.2 The adequacy of the content taught bearing in mind the general objectives of the programme: 6.7
1.3 The explanation of the evaluation system received at the beginning of the programme: 7.3
1.4 The provision of meaningful learning (knowledge, skills and values) for students’ personal and professional education: 7.2
1.5 The academic requirements of the programme for joining the world of work: 7.2
1.6 Satisfaction with the educational programme as a whole: 7
1.7 I am satisfied with the teachers: 7.5
2- UNIVERSITY SERVICES
2.1 The Library’s hours suited my needs: 7.7
2.2 The Library’s IT equipment (computers, Wi-Fi connection) is adequate and easily accessible: 6.7
2.3 The library staff are competent in managing and resolving queries in a friendly way: 7.0
2.4 Overall, I am satisfied with the Library Service: 7.4
2.5 Do you think that your interviews with the tutor helped you when you started at the University? (Tutor Action): 6.2
2.6 When you have needed support from your tutor, did you receive it? (Tutor Action): 7.2
2.7 Are you satisfied with the support you have received from your tutor? (Tutor Action): 7.0
2.8 The support received from the Language Service via email is prompt and satisfactory: 6.7
2.9 The Language Service’s management of corrections and translations is punctual and of adequate quality: 6.6
2.10 Overall, I am satisfied with the Language Service: 6.2
Undergraduate student satisfaction survey 2018–2019
Survey of undergraduate student satisfaction with their educational programme for the 2018–19 academic year
Survey of undergraduate student satisfaction with the Language Service for the 2018-2019 academic year
Survey of undergraduate student satisfaction with Tutor Action Service for the 2018–2019 academic year
Survey of student satisfaction with the Library Service for the 2018-2019 academic year
Abat Oliba CEU University is part of the San Pablo CEU University Foundation group of universities, and for strategic positioning and organisational reasons, it acts as a group and participates as such in all international and national rankings and league tables.
In the 2018–2019 academic year, the number of ordinary foreign students (i.e. students not visiting under an international exchange agreement) was 173. Of these, 30 were enrolled in undergraduate or double degrees and the rest (143) were taking a master’s or postgraduate degree, as shown in Table 1.
AEET and foreign students | |
Undergraduate degrees | |
Degree in Criminology and Security |
1 |
Degree in Law | 2 |
Degree in Law + Criminology and Security | 1 |
Degree in Business Management | 2 |
Degree in Business Management + Economics and Management | 2 |
Degree in Marketing + Business Management | 2 |
Degree in Marketing and Commercial Management | 2 |
Degree in Marketing and Commercial Management + Advertising and Public Relations | 3 |
Degree in Journalism | 1 |
Degree in Psychology | 7 |
Degree in Psychology + Criminology and Security | 1 |
Degree in Advertising and Public Relations | 4 |
Degree in Psychology + Criminology and Security | 2 |
Total | 30 |
CF - Master’s Audit & Acc. | 30 |
Course in Economic Criminal Law | 1 |
Post Doc. Ethics and Human Rights. | 24 |
Master’s Degree in Food & Beverage | 6 |
Master’s Degree in Supply Chain Management | 35 |
Official Master’s Degree in Financial Auditing and Accounting | 2 |
Official Master’s Degree in the Legal Profession | 1 |
Official Master’s Degree in Digital Communication and New Technologies | 2 |
Official Master’s Degree in Maritime Law | 2 |
Total | 97 |
Master’s and Postgraduates | |
CF - Off. Master’s Audit. & Acc. | 1 |
Course in Economic Criminal Law | 1 |
Post Doc. Course Ethics and Human Rights. | 24 |
Master’s Degree in Food & Beverage | 6 |
Master’s Degree in Supply Chain Management | 35 |
Official Master’s Degree in Financial Auditing and Accounting | 2 |
Official Master’s Degree in the Legal Profession | 1 |
Official Master’s Degree in Digital Communication and New Technologies | 2 |
Official Master’s Degree in Maritime Law | 2 |
Official Master's Degree in Humanistic and Social Studies | 15 |
Official Master's Degree in Management in Social and Solidarity Entities | 28 |
Official Master's Degree in Logistics and International Trade | 5 |
Official Master’s Degree in Audiovisual Post-production | 3 |
NIA-ES Course | 17 |
Postgraduate Degree in Marketing and Gastronomic and Oenological Communication | 1 |
Total students in master’s and postgraduate courses | 143 |
Total students in master’s and postgraduate courses | 173 |
Source: UAO CEU data. | |
|
This figure does not include international students who are studying temporarily at UAO CEU as part of a student mobility and exchange agreement. In the 2018–19 academic year, there were 151 such students. |
The UAO CEU has an Internship and Employment Service that, in addition to curricular and voluntary work placements, ensures students and graduates can enter the world of work. As such, students are informed of the job offers available at any given time and are offered advice on drawing up their CVs, interview techniques, etc.
The UAO CEU careers guidance service is made even more effective thanks to the collaboration agreement between the University and the SOC (Catalan Employment Service), the goal of which is to help students enter the jobs market through training in the professional tools and skills required.
The UAO CEU has its own Labour Observatory, created in 2009, which conducts research and analyses the evolution of the needs of the jobs market and its dysfunctions. It actively collaborates with other labour observatories and institutions and has a broad and longstanding track record of research that has given rise to the emerging research group EJES.
Furthermore, UAO CEU collaborates with AQU Catalunya on a three-yearly basis to carry out a survey on workplace insertion to find out, among other things, the time, quality and pathway of their insertion into the world of work, as well as the level of satisfaction with the education and training received.
Graduate employment rate according to the three-yearly workplace insertion survey by AQU Catalunya (Agency for Quality Assurance in the Catalan University System).
UAO CEU Programme |
Employment rate (AQU Survey, 2017) |
BUSINESS ADMINISTRATION AND MANAGEMENT |
91.7 % |
LAW |
81.8 % |
JOURNALISM |
100 % |
PSYCHOLOGY |
86.7 % |
ADVERTISING |
90.9 % |
UAO CEU TOTAL |
90.3 % |
|
|