🎓 Afirmació de resiliència en la inauguració de curs

Ha estat en el context de la Lliçó Magistral de la cerimònia, en la qual la directora del grau en Psicologia, Laura Amado, ha exposat com la universitat, en general, i la nostra universitat, en particular, són un espai idoni per construir resiliència (Construir la resiliència a la universitat: de la teoria a la pràctica educativa)

Fecha: dijous, 18 de d'octubre de 2018 a las 14:15h

Afirmació de resiliència en la inauguració de curs

En el dia de la inauguració solemne del curs acadèmic, la Universitat ha projectat una mirada sobre si mateixa per escrutar si, certament, és un àmbit de promoció del creixement i la superació personal dels estudiants. Ha estat en el context de la Lliçó Magistral de la cerimònia, en la qual la directora del grau en Psicologia, Laura Amado, ha exposat com la universitat, en general, i la nostra universitat, en particular, són un espai idoni per construir resiliència (Construir la resiliència a la universitat: de la teoria a la pràctica educativa).

L'enfocament d'Amado sobre la resiliència ha estat el propi de la psicologia positiva, que posa l'accent en les condicions que "afavoreixen el desenvolupament ple de l'ésser humà", en contraposició amb la tendència clàssica sobre la normalitat, més centrada a indagar sobre l'origen de les dificultats i les patologies. Des d'aquest punt de vista de la psicologia positiva, emergeix amb força l'evidència que "els elements que afavoreixen la resiliència davant l'adversitat són els mateixos que afavoreixen el sentiment de benestar i un creixement saludable en persones que no han viscut cap trauma".

Segons ha descrit Amado, la resiliència és quelcom que es pot modelar en l'àmbit personal, familiar i comunitari i se sustenta en quatre pilars: suport extern, força interior, capacitats interpersonals i espiritualitat. A més, s'ha referit als sis factors que afavoreixen la resiliència en un context educatiu: enriquir vincles, fixar límits clars i ferms, ensenyar habilitats per a la vida, brindar afecte i suport, establir i transmetre expectatives elevades i brindar oportunitats de participació significativa.

Delimitades aquestes condicions, la qüestió radica a comprovar si "en la pràctica educativa a la universitat les estem desenvolupant". A parer seu, la resposta ha de ser afirmativa. "La majoria d'ells, per no dir tots, amb major o menor profunditat, els tenim presents i els estem desenvolupant". En aquest sentit, ha fet una interpretació dels mètodes, activitats i serveis que la Universitat ofereix per trobar en ells una llavor de resiliència. I, per finalitzar, Amado ha fet una crida als estudiants de primer curs perquè s'involucrin en la vida del campus, "ja que només a través del lliurament, del servei prestat a uns altres, és com s'aconsegueix el veritable creixement personal".

Projectes de futur

La lliçó magistral ha estat el moment central d'un acte que ha servit per inaugurar oficialment el present curs i donar lectura a la memòria del curs. D'això s'ha encarregat la secretària general, Ana Beriain, les paraules de la qual han donat pas a un resum de la memòria en format audiovisual.

Beriain s'ha referit a unes dades que consoliden "una bona base" per als anys vinents. I de futur ha parlat la rectora, Eva Perea, que ha compartit la seva il·lusió davant projectes que estan a la vista en el curt i el mig termini: l'adaptació de l'oferta acadèmica, la construcció d'un nou edifici, la implantació d'una universitat de l'experiència, l'aprofundiment en la innovació docent, la continuïtat de la prioritat internacional, l'establiment d'un programa de mentoring per a estudiants o l'exploració de noves formes de formar el talent. També ha al·ludit al fet que la nostra universitat serà seu de les dues pròximes edicions del festival Drac Novell Internacional i que li correspondrà pròximament la presidència de la Xarxa Vives.

El secretari d'Universitats i Recerca, Francesc Xavier Grau, ha destacat la necessitat que tots els agents implicats cooperin en l'anomenat Pacte Nacional per la Societat del Coneixement, de manera que Catalunya pugui construir el seu desenvolupament futur sobre la base del coneixement generat en les seves pròpies institucions. En aquest sentit, ha apuntat a l'objectiu que la inversió en "coneixement propi" se situï al voltant del 3%, la qual cosa implicaria duplicar la inversió actual, que entre aportacions públiques i privades està en l'1,5%.

Ha tancat l'acte el president de l'Associació Catòlica de Propagandistes i, com a tal, gran canceller de la Universitat, Alfonso Bullón de Mendoza. En la seva intervenció ha fet referència a la vocació de la nostra universitat de ser centre d'"irradiació de pensament catòlic" i a la conveniència d'alleugerir les responsabilitats burocràtiques que actualment tenen els professors investigadors. Completaven la taula presidencial el rector honorari de la UAO CEU, Juan Corona, i el bisbe auxiliar de Barcelona, Sergi Gordó.

 

Afirmació de resiliència en la inauguració de curs