馃帗 Afirmaci贸 de resili猫ncia en la inauguraci贸 de curs

Ha estat en el context de la Lli莽贸 Magistral de la cerim貌nia, en la qual la directora del grau en Psicologia, Laura Amado, ha exposat com la universitat, en general, i la nostra universitat, en particular, s贸n un espai idoni per construir resili猫ncia (Construir la resili猫ncia a la universitat: de la teoria a la pr脿ctica educativa)

Fecha: dijous, 18 de octubre de 2018 a las 13:15h

Afirmaci贸 de resili猫ncia en la inauguraci贸 de curs

En el dia de la inauguraci贸 solemne del curs acad猫mic, la Universitat ha projectat una mirada sobre si mateixa per escrutar si, certament, 茅s un 脿mbit de promoci贸 del creixement i la superaci贸 personal dels estudiants. Ha estat en el context de la Lli莽贸 Magistral de la cerim貌nia, en la qual la directora del grau en Psicologia, Laura Amado, ha exposat com la universitat, en general, i la nostra universitat, en particular, s贸n un espai idoni per construir resili猫ncia (Construir la resili猫ncia a la universitat: de la teoria a la pr脿ctica educativa).

L'enfocament d'Amado sobre la resili猫ncia ha estat el propi de la psicologia positiva, que posa l'accent en les condicions que "afavoreixen el desenvolupament ple de l'茅sser hum脿", en contraposici贸 amb la tend猫ncia cl脿ssica sobre la normalitat, m茅s centrada a indagar sobre l'origen de les dificultats i les patologies. Des d'aquest punt de vista de la psicologia positiva, emergeix amb for莽a l'evid猫ncia que "els elements que afavoreixen la resili猫ncia davant l'adversitat s贸n els mateixos que afavoreixen el sentiment de benestar i un creixement saludable en persones que no han viscut cap trauma".

Segons ha descrit Amado, la resili猫ncia 茅s quelcom que es pot modelar en l'脿mbit personal, familiar i comunitari i se sustenta en quatre pilars: suport extern, for莽a interior, capacitats interpersonals i espiritualitat. A m茅s, s'ha referit als sis factors que afavoreixen la resili猫ncia en un context educatiu: enriquir vincles, fixar l铆mits clars i ferms, ensenyar habilitats per a la vida, brindar afecte i suport, establir i transmetre expectatives elevades i brindar oportunitats de participaci贸 significativa.

Delimitades aquestes condicions, la q眉esti贸 radica a comprovar si "en la pr脿ctica educativa a la universitat les estem desenvolupant". A parer seu, la resposta ha de ser afirmativa. "La majoria d'ells, per no dir tots, amb major o menor profunditat, els tenim presents i els estem desenvolupant". En aquest sentit, ha fet una interpretaci贸 dels m猫todes, activitats i serveis que la Universitat ofereix per trobar en ells una llavor de resili猫ncia. I, per finalitzar, Amado ha fet una crida als estudiants de primer curs perqu猫 s'involucrin en la vida del campus, "ja que nom茅s a trav茅s del lliurament, del servei prestat a uns altres, 茅s com s'aconsegueix el veritable creixement personal".

Projectes de futur

La lli莽贸 magistral ha estat el moment central d'un acte que ha servit per inaugurar oficialment el present curs i donar lectura a la mem貌ria del curs. D'aix貌 s'ha encarregat la secret脿ria general, Ana Beriain, les paraules de la qual han donat pas a un resum de la mem貌ria en format audiovisual.

Beriain s'ha referit a unes dades que consoliden "una bona base" per als anys vinents. I de futur ha parlat la rectora, Eva Perea, que ha compartit la seva il路lusi贸 davant projectes que estan a la vista en el curt i el mig termini: l'adaptaci贸 de l'oferta acad猫mica, la construcci贸 d'un nou edifici, la implantaci贸 d'una universitat de l'experi猫ncia, l'aprofundiment en la innovaci贸 docent, la continu茂tat de la prioritat internacional, l'establiment d'un programa de mentoring per a estudiants o l'exploraci贸 de noves formes de formar el talent. Tamb茅 ha al路ludit al fet que la nostra universitat ser脿 seu de les dues pr貌ximes edicions del festival Drac Novell Internacional i que li correspondr脿 pr貌ximament la presid猫ncia de la Xarxa Vives.

El secretari d'Universitats i Recerca, Francesc Xavier Grau, ha destacat la necessitat que tots els agents implicats cooperin en l'anomenat Pacte Nacional per la Societat del Coneixement, de manera que Catalunya pugui construir el seu desenvolupament futur sobre la base del coneixement generat en les seves pr貌pies institucions. En aquest sentit, ha apuntat a l'objectiu que la inversi贸 en "coneixement propi" se situ茂 al voltant del 3%, la qual cosa implicaria duplicar la inversi贸 actual, que entre aportacions p煤bliques i privades est脿 en l'1,5%.

Ha tancat l'acte el president de l'Associaci贸 Cat貌lica de Propagandistes i, com a tal, gran canceller de la Universitat, Alfonso Bull贸n de Mendoza. En la seva intervenci贸 ha fet refer猫ncia a la vocaci贸 de la nostra universitat de ser centre d'"irradiaci贸 de pensament cat貌lic" i a la conveni猫ncia d'alleugerir les responsabilitats burocr脿tiques que actualment tenen els professors investigadors. Completaven la taula presidencial el rector honorari de la UAO CEU, Juan Corona, i el bisbe auxiliar de Barcelona, Sergi Gord贸.

 

Afirmaci贸 de resili猫ncia en la inauguraci贸 de curs