Historia y Cultura: Ruta por la Barcelona + mágica | Universitat Abat Oliba CEU

informe pericial
Alumnes amb altes capacitats: un repte educatiu del segle XXI
Denominació

Alumnes amb Altes Capacitats: un repte educatiu del segle XXI

Àrea acadèmica

Educació i Humanitats

Durada

30 hores

Crèdits

3 ECTS

modalitat

Presencial

Idioma

Castellà

Perfil alumne

Estudiants i professionals del món educatiu

Admissió i matrícula

Sol·licitud d'accés via email: unidestiu@uao.es

Calendari i horari

Del 26 al 29 de juliol de 9.00 h a 19.00 h (29 de juliol fins a les 13.00 h.)

Adequar propostes pedagògiques a estudiants amb altes capacitat

Presentació i objectius

1. Presentació

Curs organitzat en col·laboració amb la FANJAC. Els alumnes amb altes capacitats són l’assignatura pendent de l’educació al nostre país. S’ha anat fent progressos en el difícil camí de la detecció; no obstant això, un cop un mestre sap que té un alumne d’aquestes característiques a l’aula, molts cops li manquen els recursos per afrontar l’adaptació educativa que aquest precisa. Aquest curs tracta d’afrontar aquest problema de la manera més concreta possible, ajudant als professionals del món educatiu a adequar les seves propostes pedagògiques a estudiants amb altes capacitats, tenint en compte els condicionants escolars i legals que ens trobem en el nostre sistema educatiu.

2. Objectius
  • Adequar l’atenció als alumnes amb altes capacitats que requereixen unes tècniques específiques que donin resposta a les seves necessitats en l’àmbit educatiu.
  • Dissenyar models educatius que permetin una veritable atenció a la diversitat de les aules.
  • Realitzar un disseny d’aprenentatge a l’aula.
  • Aplicar estratègies metodològiques d’intervenció a l’aula per desenvolupar al màxim les capacitats de tots i cada un dels estudiant.

Programa

  • Sessió 1. Presentació del curs. Què ens mou a participar en aquest curs?
  • Sessió 2. Les Altes Capacitats a la Unió Europea. Què són les Altes Capacitats? Indicadors d’Altes Capacitats. Desterrant mites: A qui es considera posseïdor d’Altes Capacitats? Com es determina qui posseeix Altes Capacitats? Pràctica: Estructures conceptuals.
  • Sessió 3. Què necessitem saber per determinar la resposta educativa més adequada als alumnes.
  • Sessió 4. La creativitat, pilar fonamental en l’atenció als alumnes amb altes capacitats: confiança en si mateix, finesa de percepció, capacitat intuïtiva, imaginació, entusiasme i curiositat intel·lectual. Compartim i Comprovem (Pràctica en grup).
  • Sessió 5. Respostes Educatives més aplicades:
    • 1. Racons d’enriquiment a les aules
    • 2. Enriquiment extracurricular
    • 3. Aprenentatge cooperatiu
  • Sessió 6. Enriquiment Educatiu en Llengua i Literatura. Realització de dues activitats (culleres, abefrasejar).
  • Sessió 7. Enriquiment educatiu en Matemàtiques. Realització d’activitats (raó àuria, taula pitagòrica, problemes amb més d’una solució...).
  • Sessió 8. Enriquiment educatiu en Ciències Naturals.
  • Els participants, per grups, realitzaran un experiment de Ciències que compartiran amb la resta (densitat, estats de la matèria, aerodeslliçador, neu de colors, inflat de globus sense bufar, volcans...).
  • Sessió 9. Enriquiment en Ciències Socials. Els participants, per grup, realitzaran activitats relacionades amb aquesta àrea (fases de la lluna, rellotges de sal, mandales publicitaris del curs, comprovant expectatives de Jules Verne, viatjant, per la Unió Europea...).
  • Sessió 10. Context emocional davant qualsevol resposta educativa.
    • Pràctica 1: reconeixement i control d’emocions
    • Pràctica 2: emoció, sentiment, acció
  • Sessió 11. Habilitats Socials.
    • Pràctica: agressiu, passiu, assertiu
  • Sessió 12: Avaluació oral i escrita.

Professorat  i entitats col·laboradores

  • Montserrat Expósito: mestra d'Educació Primària a Madrid des de 1985 fins a 1995. Va realitzar els estudis de Doctorat a la Universitat Complutense de Madrid. Després es va marxar a la Universitat de Tel-aviv (1999-2003), on va ser deixebla d'Erika Landau, fundadora de l'Institut per al foment de l'Excel·lència i la Creativitat dels joves superdotats. Experta Universitària en Diagnòstic i Atenció a nens d'Alta Capacitat Intel·lectual per la UNED (2001-2002). Actualment és responsable de l'elaboració de materials per al Programa de Diferenciació Curricular per a alumnes d'altes capacitats intel·lectuals (Conveni Comunitat de Madrid – Fundació Pryconsa) per als cursos 2015/2016 i 2016/2017. A més ha estat la Coordinadora del Programa d'Enriquiment Educatiu per a alumnes amb altes capacitats de la Comunitat de Madrid, seu de Madrid-Cabdal, pel conveni de col·laboració establert pel Ministeri d'Educació, la Conselleria d'Educació de la Comunitat de Madrid i la Fundació CEIM des del curs 1999/2000 fins al 2015/2016.


Preus i ajuts

IMPORT TOTAL

360 €

BEQUES

  • Socis de la FANJAC: 30 % de descompte
  • Estudiants UAO CEU en actiu o de continuïtat: 20 % de descompte
  • Alumni CEU: 10 % de descompte

MÉS INFORMACIÓ

Universitat d'Estiu
Bellesguard, 30. 08022 Barcelona
Tel. +34 932 540 900
unidestiu@uao.es