🎓 Bookstagrammers: Qui decideix què llegir

Els investigadors Marilé Pretel, del Grup d'Investigació BRECHDIG de la Universidad CEU San Pablo (CEU USP), i Carmen Ruíz-Viñals i José Luis del Olmo, de la nostra universitat, han realitzat un estudi sobre el poder d'influència en Instagram dels denominats bookstagrammers com a part del projecte "Xarxes Socials i Emprenedoria", finançada per la nostra Càtedra de Creació d'Empreses i Empresa Familiar.

Fecha: dimarts, 06 de de febrer de 2024 a las 13:45h

Bookstagrammers: Qui decideix què llegir

Els investigadors Marilé Pretel, del Grup d'Investigació BRECHDIG de la Universidad CEU San Pablo (CEU USP), i Carmen Ruíz-Viñals i José Luis del Olmo, de la nostra universitat, han realitzat un estudi sobre el poder d'influència en Instagram dels denominats bookstagrammers com a part del projecte "Xarxes Socials i Emprenedoria", finançada per la nostra Càtedra de Creació d'Empreses i Empresa Familiar. Els resultats han estat publicats a l’article ‘L’engagement dels influencers literaris amb els seus seguidors a Instagram: contingut i estratègia dels Bookstagrammers’, publicat a la Revista Mediterránea de Comunicación

El màrqueting d'influència constitueix cada vegada més una eina essencial perquè connecten marques i consumidors a través de personalitats influents en xarxes socials. Malgrat el creixent interés científic en aquesta modalitat de màrqueting, encara persisteixen preguntes en la nostra comprensió sobre quin tipus de contingut i estratègies són les que funcionen i què els porta a guanyar major poder d'influència. "Aquest estudi ha posat el focus en un nínxol particular d'influenciadores: els bookstagrammers, és a dir, els qui comparteixen el seu amor pels llibres, ofereixen ressenyes d'editorials i fomenten la lectura creant un fenomen únic que encara no ha sigut completament investigat", precisa José Luis de l'Olmo.

"Un de les troballes més destacades suggereix que les publicacions que incorporen fotografies d'autors o portades de llibres estan associades positivament amb la participació dels seguidors en els comptes d'Instagram d'aquests bookstagrammers", explica Marilé Pretel. En contrast, les publicacions que expressen emocions s'associen negativament amb el nivell de participació dels seguidors. "Aquest descobriment ressalta la importància de l'acurada elecció d'elements visuals i el seu impacte en el compromís de l'audiència", relata Carmen Ruiz-Viñals.

L'estudi, basat en una anàlisi exhaustiva de dades recopilades dels més destacats bookstagrammers a nivell mundial, s'ha proposat descobrir la complexa relació entre l'estratègia de contingut i l'engagement d'aquests influencers literaris amb els seus seguidors en Instagram, explorant la correlació entre el nombre de seguidors, el volum de contingut i les publicacions destacades.
Els objectius de l'estudi inclouen analitzar el model de comunicació dels bookstagrammers en Instagram, comparar el seu compromís conductual i avaluar els nivells de popularitat, compromís i viralitat.

Estudi exploratori de 10 perfils

Per estudiar aquesta comunitat, es va realitzaŕ un estudi exploratori descriptiu basat en l'anàlisi del contingut generat pels 10 perfils de bookstagrammers més influents del món en els seus perfils d'Instagram. Aquest mètode consisteix a rastrejar i traure conclusions a partir de dades recopilades qualitativament. La mostra es va seleccionaŕ triangular els rànquings generats per diverses fonts i el rànquing resultant de l'algorisme SEU de Google. Aquest enfocament innovador ajuda a la comprensió del conjunt total de les accions que realitzen Instagram, proporcionant una visió més global sobre la influència social en l'àmbit literari digital.

La recollida de dades s'ha realitzat mitjançant el seguiment de l'activitat d'aquests influencers literaris. Es va triar Instagram per ser la xarxa social amb major nombre de seguidors en aquesta categoria de productes/serveis, i també perquè tant usuaris com influencers i editors confien cada vegada més en ell per a les seues estratègies de màrqueting.

A fi d'avaluar la participació dels seguidors d'aquests influents culturals, es van registrar les reaccions en Instagram durant el període d'estudi, que es va estendre des de l'1 de gener fins al 31 de desembre de 2021. L'estudi no només llança llum sobre els secrets de l'èxit dels bookstagrammers, sinó que també planteja noves preguntes sobre la dinàmica canviant entre influencers culturals i els seus seguidors en les xarxes socials. Amb la creixent importància d'aquests bookstagrammers en el món literari digital, aquest estudi marca un pas significatiu cap a la comprensió més profunda del seu impacte i contribució al foment de la lectura en l'era digital.

Bookstagrammers: Qui decideix què llegir