🎓 Educar el caràcter a través de la literatura

És a dir, el nostre sistema educatiu té una manca en l'educació del caràcter.

Fecha: dimecres, 04 de de novembre de 2020 a las 19:00h

Educar el caràcter a través de la literatura

"L'instint vol desitjar coses, però l'intel·lecte no sap què fer. Aquest espai buit entre el voler i el deure resulta difícil de catalogar i expressar amb paraules". Aquest és el problema de fons que la professora Cintia Carreira detecta a l'escola actual, una indeterminació que fa que els educands trobin dificultats "per destriar si està bé o malament voler una cosa o l'altra".

És a dir, el nostre sistema educatiu té una mancança en l'educació del caràcter. D'aquesta preocupació van néixer, primer, els treballs de la tesi d'aquesta professora dels graus d'Educació i membre del grup Família, Educació i Escola Inclusiva (TRIVIUM) i, posteriorment, la publicació del llibre Literatura y mímesis. Fundamentos para la formación del carácter (Octaedro).

En la presentació de l'obra, Carreira s'ha mostrat partidària que "s'explori la via d'una educació del caràcter de la mateixa manera que es fa amb l'educació emocional". Una educació del caràcter que, en essència, permeti a la persona que s'està formant "reconèixer el que és bo, identificar-s'hi, fer-ho propi i imitar-ho amb les accions".

L'objectiu no és poc ambiciós, però, afortunadament, compta amb un aliat molt potent: la literatura. Aquesta aliança entre literatura i formació de trets positius del caràcter és l'eix sobre el qual pivota l'obra. "Em fascina el poder de la literatura per educar el caràcter, per acompanyar el procés d'aprenentatge de la persona, fins al punt d'assumir que ens fa millors persones", ha assenyalat l'autora.

Pilars de creixement personal

Per aquest motiu, Carreira ha dirigit la mirada a la consolidada tradició anglosaxona en l'educació del caràcter per formular una proposta pedagògica en què la literatura emergeix com la via d'entrada principal per a l'adquisició de virtuts com el coratge, l'honestedat, la justícia, la compassió, la gratitud, la humilitat, la prudència o la fortalesa.

"Com és possible transmetre això als estudiants sense que els sembli inassolible?", s'ha qüestionat l'autora. Una pregunta que respon en el llibre quan fa referència als "pilars de creixement personal": els exemples morals, la pedagogia de la pregunta, la implicació familiar i la literatura. En aquest punt, ha fet un esment especial a la família: "El seu paper ha de ser central en una comunitat educativa real".

No es pot prescindir de la família, com no es pot educar en el caràcter sense l'auxili del relat literari. "La nostra cultura sempre s'ha servit de les narracions per conrear la moral dels lectors". De fet, la vida en si mateixa és una estructura narrativa en el marc de la qual es forja el caràcter: "El caràcter arrela en el rol que cadascun té dins de la vida".

Mimesi contra corrent

El llibre, en si mateix, és una reivindicació del concepte de mimesi desenvolupat per Aristòtil. Un fenomen que es tradueix en la capacitat de la literatura per ser mirall fidel de realitats humanes, qualitat que, alhora, fa que sigui el millor mitjà per fer-les comprensibles.

No és una idea compartida pels corrents dominants en la teoria de la literatura. Segons ha explicat el director del grup de recerca TRIVIUM, Marcin Kazmierczak, davant la "ruptura radical entre el contingut del relat fictici i la realitat de l'home" que proposen les tesis imperants des del passat segle, Carreira torna a la idea clàssica que "el principal valor de l'obra literària és posar llum sobre la conducta humana", una invocació que la situa "contra corrent".

Però l'aportació de l'autora consisteix fonamentalment en el fet que no s'ha limitat a un retorn als cànons interpretatius aristotèlics, sinó que, "sense complexos, arriba a solucions noves amb un punt rebel". En aquest sentit, destaca el valor pràctic de l'obra, que conté propostes sobre mètodes d'avaluació i praxis educatives adequades al camp de la formació del caràcter. En resum, aporta "una visió nova de la literatura que permet retornar-li la seva funció principal: l'educativa", ha assegurat Kazmierczak.

Original i impactant

També ha participat en l'acte de presentació el rector i membre de TRIVIUM, Rafael Rodríguez-Ponga. Des del seu punt de vista, estem davant d'una obra "original i impactant". A parer seu, el llibre té la virtut de valorar la "utilitat" de la literatura. Una conclusió que emergeix d'una frase que ha extractat de les pàgines finals: "Els contes són la manera en què els diem als nens que la vida és comprensible".

El llibre de Carreira s'inscriu dins dels seus treballs dins del grup de recerca Família, Educació i Escola Inclusiva (TRIVIUM), al qual recentment el Ministeri de Ciència i Innovació ha concedit el projecte d'R+D+i "Foment de la resiliència en l'educació primària: innovació i formació contínua del professorat" (ANDREIA).

Educar el caràcter a través de la literatura