🎓 En l'acció està el sentit de comunicar

Si no és així, comunicar esdevé un acte banal, pot ser que estètic però mai efectiu.

Fecha: divendres, 09 de de novembre de 2018 a las 16:30h

En l'acció està el sentit de comunicar

La comunicació corporativa té sentit mentre que generi una acció que contribueixi a aconseguir els propòsits de l'organització. Si no és així, comunicar esdevé un acte banal, pot ser que estètic però mai efectiu. Aquesta és una màxima que ja s'anunciava en el títol del debat "Comunicació i Cultura: Acció. Evolució. Revolució", organitzat pel Departament de Comunicació, i que s'ha confirmat en el curs d'aquest. Sota la batuta del director màster en Comunicació Digital i Noves Tecnologies, Juan Francisco Jiménez, han dialogat tres referents al món de la comunicació corporativa: Guillermo Bosovsky, Joan Costa i Alejandro Formanchuk.

Aquest últim ha estat especialment eloqüent en referir-se a la necessària connexió entre comunicació i acció. "Si la comunicació no provoca acció, és decoració". Des del seu punt de vista, acció i comunicació s'identifiquen de tal manera que podria dir-se que la comunicació interna "no té objectius propis". La comunicació interna sempre adopta els objectius d'altres, ha explicat, ja que és un mitjà per aconseguir metes. "No fem comunicació interna, sinó que aconseguim objectius per mitjà d'estratègies de comunicació interna".

Costa s'ha expressat en semblants termes quan ha afirmat que "el gran error és separar la comunicació de l'acció". A parer seu, la comunicació ha d'estar integrada en la concepció de l'estratègia de l'organització. "Cal introduir la comunicació en el pensament del management. La comunicació ha d'estar des del principi del procés i no al final d'aquest. Aquest és el canvi que mai s'ha donat".

Formanchuk ha anat per una línia semblant. El director de Formanchuk & Asociacos, ha assegurat que "el que més comunica en una empresa està fora dels suports mediàtics. Ningú no marxa d'una empresa perquè no li agradi la newsletter". Tot comunica en una organització, des de la política de recursos humans fins a la distribució dels espais, mentre més influència tingui el comunicador sobre la gestió aquests elements "significants", més es guanyarà en comunicabilitat.

Credibilitat: acció i vincle

Un factor clau perquè la comunicació sigui efectiva és el de la credibilitat. La resposta a com guanyar-ne o recuperar-ne torna a estar en l'acció, tal com ha subratllat Joan Costa. Segons aquest comunicòleg, que dirigeix l'Institut que porta el seu nom, la credibilitat es construeix "amb evidències" i també "escoltant a la gent".

Per al director de DOXA, Guillermo Bosovsky, aquest element relacional és vital. "La credibilitat se sosté en la salut dels vincles". La trama que hi hagi entre el líder que comunica i el seu equip és tan fonamental per a la credibilitat com el contingut mateix del missatge. "La veritat no és suficient, l'estructura del vincle és també necessària".

Bosovsky ha al·ludit també al gran repte de comunicació que les empreses afronten en el context de la transformació digital. "Les empreses són ara actors socials i, per aquesta raó, el tema de la responsabilitat està en el cor mateix de la seva supervivència". En el marc d'aquest "canvi cultural", si l'empresa "no aprèn a relacionar-se d'una altra manera amb els seus públics, no sobreviurà".

 

En l'acció està el sentit de comunicar