🎓 Decàleg perquè el retail sobrevisqui a l'aturada 


Davant la situació excepcional que estem vivint molts negocis estan sofrint les conseqüències d'aquesta. Especialment, el retail, perquè ha hagut de detenir la seva activitat forçosament. Segons el professor del Departament d'Economia i Empresa de la Universitat, Joaquim Deulofeu, les prioritats del sector comercial enfront d'aquesta aturada han de ser: mantenir la tresoreria  i intentar conservar els llocs de treball “perquè hem d'estar preparats per al reinici”. 

Fecha: divendres, 17 de abril de 2020 a las 14:00h

Decàleg perquè el 'retail' sobrevisqui a l'aturada 


Amb la situació excepcional que estem vivint molts negocis n'estan patint les conseqüències. Especialment, el retail, que ha hagut d'aturar l'activitat forçosament. Segons el professor del Departament d'Economia i Empresa de la Universitat Joaquim Deulofeu, les prioritats del sector comercial enfront d'aquesta aturada han de ser: mantenir la tresoreria i intentar conservar els llocs de treball “perquè hem d'estar preparats per a la represa”. 

El professor universitari situa la tresoreria en el punt número u del seu decàleg de propostes per al retail davant el coronavirus. Un “repàs detallat” serà suficient per localitzar “despeses prescindibles”, i per a les que siguin absolutament imprescindibles, proposa negociar. L'objectiu ha de ser “un descompte o una possible anul·lació”, no una “demora”.

En el punt cinc del decàleg hi ha els proveïdors, i té una política similar a la del primer punt. “L'anàlisi detallada de l'abecé dels nostres proveïdors ens ajudarà a adonar-nos que alguns són probablement prescindibles i uns altres els haurem de mantenir o, fins i tot, en un futur immediat potenciar”. Pel que fa a aquests últims, Deulofeu suggereix fer-los veure que a ells “també els interessa mantenir-nos com a clients” i poder aconseguir ajornaments o compartir pèrdues.  

Deulofeu, que també és soci director de Qualitat, Serveis Empresarials, destaca en el seu decàleg la importància de no perdre la comunicació amb el client i, d'aquesta manera, fer-lo partícip i conscient que el negoci “encara està viu”. També, aquest lapsus temporal pot servir per millorar la innovació de processos, incorporar noves solucions tecnològiques i formar els membres de l'equip. L'aturada també podria ajudar a determinar una estratègia adaptada a les noves circumstàncies que “ens ajudarà a focalitzar i prendre decisions amb més rapidesa i agilitat, una cosa crucial en aquests moments tan volàtils, incerts, de continus canvis i ambigus (VUCA)”.

El decàleg de Deulofeu es resumeix en les pautes següents:  
  
1)     Tresoreria 

- eliminar despeses prescindibles, renegociar les imprescindibles 
- negociar ajornaments o compartir pèrdues amb els proveïdors 
- alleujar les despeses de personal, però mantenir l'ocupació: ERTO o negociació 

2)     Estratègia 

- anàlisi DAFO  
- una estratègia adaptada a l'entorn VUCA garanteix més agilitat 

3)     Personal 

- acompanyament a les persones 
- formació 
- el manteniment dels llocs de treball és clau per a la represa

4)     Clients 

- mantenir la comunicació 
- l'empresa està viva 

5)     Proveïdors 

- potenciar-ne els estratègics i identificar-ne els prescindibles 
- negociar pensant en els interessos comuns 

6)     Administració 

- seguiment dels programes i ajudes de les administracions públiques 
- suport en les associacions i serveis de gestoria 

7)     Talent 

- coneixement per potenciar el talent intern 

8)     Tecnologia/teletreball 

- coneixement de noves possibilitats tecnològiques 
- oportunitat per implantar protocols de teletreball 

9)     Innovació en processos 

- eficaç per al client; eficient per a l'empresa i adaptat a l'entorn VUCA 
- segons la seqüència Idea-Valor-Resultat 
- prioritat en tot el que incideixi en el client; seguidament, marxandatge, logística i compres

10)  Sostenibilitat 

- Sostenible en tres sentits: econòmicament viable, socialment satisfactori i ambientalment responsable

Decàleg perquè el 'retail' sobrevisqui a l'aturada