馃帗 Les set difer猫ncies de l'ERTO flexibilitzat

mb el que s'estableix en el Reial Decret, s'introdueixen importants novetats respecte a la regulaci贸 de la suspensi贸 temporal que fa l'Estatut dels Treballadors en l'article 47.

Fecha: divendres, 20 de mar莽 de 2020 a las 20:45h

Les set difer猫ncies de l'ERTO flexibilitzat

El dimarts 17 de mar莽, dins de les mesures d'abast econ貌mic aprovades pel Consell de Ministres arran de l'emerg猫ncia sanit脿ria, hi havia la flexibilitzaci贸 de la figura de la suspensi贸 temporal del contracte de treball, anteriorment coneguda com a ERTO (expedient de regulaci贸 temporal d'ocupaci贸).

Amb el que s'estableix en el Reial Decret, s'introdueixen novetats importants respecte a la regulaci贸 de la suspensi贸 temporal que fa l'Estatut dels Treballadors a l'article 47. L'experta en Dret del Treball i la Seguretat Social i col路laboradora de la nostra universitat, Pepa Burriel, identifica les set difer猫ncies principals:

  • Concreci贸 de les causes que justifiquen aquesta mesura per relaci贸 directa amb la Covid-19, dotant de m茅s seguretat jur铆dica el recurs a aquesta mesura de flexibilitzaci贸 per for莽a major.
  • La petici贸 de l'informe a la Inspecci贸 de Treball en cas de for莽a major passa a ser "potestativa", mentre que, en circumst脿ncies ordin脿ries, la normativa preveu que 茅s "preceptiva", 茅s a dir, obligat貌ria.
  • Reducci贸 de terminis en el cas de suspensi贸 per causes ETOP (causes econ貌miques, t猫cniques, organitzatives o de producci贸) per al procediment de consultes obligatori amb els treballadors. La comissi贸 de treballadors que negoci茂 es formar脿 en cinc dies i el termini de consultes no pot superar els set, quan abans podia dilatar-se fins als 15 dies.
  • L'organitzaci贸 de la representaci贸 dels treballadors en cas de suspensi贸 per causes ETOP relacionades amb la Covid-19, si pr猫viament no existia aquesta representaci贸, s'abreuja. En comptes de demanar a les persones treballadores que nomenin en assemblea tres persones com a representants, s'indica que, en primer lloc, seran els sindicats m茅s representatius (CCOO i UGT), i els m茅s representatius del sector, els que tinguin legitimaci贸 per negociar un conveni col路lectiu d'acord amb els articles 87 i 88 de l'Estatut, i nom茅s ser脿 un membre. Nom茅s si aix貌 no 茅s possible entra en joc la decisi贸 de l'assemblea de treballadors, i la comissi贸, com fins ara, es formar脿 per tres membres, triats pels treballadors i entre ells.
  • L'empresa queda exonerada de cotitzar durant el per铆ode de suspensi贸. Si l'empresa t茅 menys de 50 persones treballadores, l'exoneraci贸 de les quotes 茅s al 100 %; si l'empresa t茅 50 o m茅s treballadors l'exoneraci贸 茅s al 75 %.
  • Totes les persones treballadores que tinguin la feina suspesa tindran dret a la prestaci贸 econ貌mica de la Seguretat Social, independentment de si compleixen els requisits de cotitzaci贸, que abans es fixaven en 360 dies cotitzats pr猫viament en els 煤ltims sis anys. A m茅s, aquesta prestaci贸 no els restar脿 la prestaci贸 de desocupaci贸, com passaria en els sup貌sits ordinaris. A m茅s, cal afegir que els ERTO que ja s'hagin iniciat per causes ETOP no tindran especialitat quant a la tramitaci贸 per貌 s铆 quant als efectes beneficiosos d'exoneraci贸 de cotitzacions per a les empreses i de prestaci贸 econ貌mica per a les persones treballadores.
  • La setena difer猫ncia afecta els treballadors aut貌noms. Al marge que puguin rec贸rrer a l'ERTO, es podria considerar que reben una prestaci贸 excepcional per cessament d'activitat per als treballadors aut貌noms, que, si veuen redu茂da la seva facturaci贸 en un 75 % o m茅s, poden rec贸rrer al cobrament de la mateixa prestaci贸 que les persones treballadores per compte d'altri.

 

Les set difer猫ncies de l'ERTO flexibilitzat