🎓 Espai Protegit de COVID-19

La Universitat ha obtingut la qualificació d''Espai Protegit de COVID-19' després d'haver-se sotmès a l'auditoria externa practicada per AUDELCO, auditora i certificadora de sistemes de gestió de prevenció de riscos laborals. L'auditoria es va dur a terme durant els mesos de maig i juny.

Fecha: dimarts, 14 de de juliol de 2020 a las 12:30h

Espai Protegit de Covid-19

La Universitat ha obtingut la qualificació d'Espai Protegit de Covid-19 després d'haver-se sotmès a l'auditoria externa practicada per AUDELCO, auditora i certificadora de sistemes de gestió de prevenció de riscos laborals. L'auditoria es va dur a terme durant els mesos de maig i juny.

Aquesta certificació té com a objectiu validar el sistema de gestió definit per la nostra universitat per al control de riscos d'infecció per Covid-19 respecte a la normativa vigent (en cada fase aplicable durant el procés d'auditoria i en la nova normalitat) o guies sectorials d'aplicació. Per a això, s'ha dissenyat i aplicat un Pla de Prevenció Covid-19 i protocols associats a les activitats desenvolupades. En aquest procés ha estat clau la participació de l'alta direcció de la Universitat i els responsables de l'Àrea de Persones, encarregats de la prevenció de riscos laborals.

El protocol desenvolupat per AUDELCO avalua la totalitat dels aspectes que tenen relació amb l'eficaç prevenció de contagis per Covid-19, procedimentals, organitzatius, d'higiene, neteja i desinfecció, formatius/informatius, de control operacional de treballadors, alumnes, visitants i contractes, controls de salut i equips de protecció, entre d'altres. Semestralment, se n'avaluarà el seguiment i es valoraran les adaptacions que siguin necessàries.

Cadascuna de les condicions del protocol està relacionada amb diversos moments i situacions dins de l'activitat al campus de Bellesguard: abans de la incorporació al centre; en el moment de la incorporació presencial; durant l'estada en el centre; en cas d'assistència sanitària; en la planificació d'activitats grupals; seguiment i control.

L'apartat que parla del moment d'abans de la incorporació al centre fa referència als serveis de neteja i desinfecció, que s'han reforçat i adaptat per resultar eficaços enfront de les particulars característiques de la Covid-19. Així, s'ha projectat intensificar la neteja diària normal, la desinfecció amb viricida autoritzat i s'han establert pautes de protecció per al personal de neteja.

El moment de la incorporació presencial és essencial per al control de les condicions que minimitzen el risc de contagi a l'interior del campus. Per aquest motiu, es facilitarà als treballadors equips de protecció individual (EPI). També estan previstos controls de temperatura per a estudiants i professors a l'entrada del recinte, on, d'altra banda, hi haurà instal·lat un mecanisme de desinfecció de calçat, d'ús obligatori.

També serà obligatori l'ús de la màscara durant tota l'estada dins del campus. Les mesures enfocades a l'estada dins del centre preveuen una gran varietat de situacions. Una part substancial es tradueix en la reordenació de l'espai físic per crear itineraris segurs en els diferents punts de la Universitat. A aquest efecte s'orienten mesures físiques de distanciament com la redistribució del mobiliari en aules, sales de reunions i espais de recepció, la limitació de l'aforament, el condicionament de sales d'esbarjo com el menjador o la cafeteria, la senyalització de distància a terra en els llocs on es poden formar files o la instal·lació de mampares de protecció per a llocs d'atenció al públic.

Com a norma general, la Universitat ha marcat aquestes pautes per moure's dins de les instal·lacions: circular en línia pel costat dret, mantenir dos metres de distància de seguretat, la utilització individual dels lavabos i l'ús reservat dels ascensors per a persones amb mobilitat reduïda.

Així mateix, el certificat d'AUDELCO també fa referència als protocols aprovats per a la gestió de residus potencialment contaminats. Addicionalment, s'han instal·lat papereres i contenidors de residus amb tapa accionada per pedal, així com dispensadors de gel hidroalcohòlic en les àrees comunes.

En l'àrea d'assistència sanitària, l'auditoria per la qual se certifica la condició d'Espai Protegit de Covid-19 dona el vistiplau als protocols de derivació d'alumnes simptomàtics, atenció en els serveis sanitaris, atenció en els gabinets de psicologia o pedagogia, aïllament preventiu de persones simptomàtiques, comunicació a l'Àrea de Salut per al control de brots, comunicació a les autoritats sanitàries, comunicació a les persones potencialment exposades i comunicació a pares i mares d'alumnes menors d'edat.

En l'apartat de planificació d'activitats grupals, s'han avaluat els protocols previstos per a la realització de formacions i proves presencials, l'acolliment i acompanyament de visites, la realització de tutories i entrevistes presencials, la relació amb empreses de serveis i la coordinació amb empreses externes.

Finalment, l'auditoria també dona el vistiplau als mecanismes establerts per al seguiment i control de la implantació i desenvolupament de les mesures de prevenció descrites.

Espai Protegit de Covid-19