🎓 La senzillesa es un valor per la joguina educativa

Arriba el nadal i amb ella l'època en la qual hi ha més regals per als nens, i triar la joguina perfecta, que entretingui i eduqui al mateix temps, és un dels grans objectius que preocupen en les dates nadalenques.

Fecha: dijous, 19 de de desembre de 2019 a las 16:30h

La senzillesa, valor de la joguina educativa

Arriba el Nadal i, per tant, l'època en què hi ha més regals per als nens. I triar la joguina perfecta, que entretingui i eduqui al mateix temps, és un dels grans objectius que es persegueixen. Regalar una joguina a un nen té més implicacions més enllà de l'aspecte lúdic, sobretot en etapes molt primerenques. I és que "els nens aprenen jugant", afirma la professora de Psicologia del Desenvolupament de la Universitat, Clara Valls.

Com explica aquesta especialista, en les primeres etapes del desenvolupament cal donar prioritat a les joguines que fomenten la manipulació, la creativitat i el joc simbòlic, "la qual cosa permet interioritzar aprenentatges". Així mateix, convé administrar l'ús dels dispositius digitals, sobretot si es tracta de nens molt petits. Per això, Valls recomana "limitar l'exposició a les pantalles".

En aquest sentit, la joguina senzilla, poc estructurada, obre un gran ventall de possibilitats que el nen haurà de concretar mitjançant la seva imaginació, cosa que és positiva. Perquè, com exposa Valls, "la imaginació es promou quan el nen percep que és en un entorn en el qual se li permet expressar-se, decidir quin material pren i com l'utilitza".

Per aquest motiu, "les joguines que permeten moltes possibilitats d'ús promouran més la imaginació que d'altres de més estructurades o amb funcions més definides", afegeix.

És el cas del model de joc tradicional. La seva senzillesa ofereix molts models de dinàmiques propícies a la imaginació. Per Valls aquest tipus de joc aporta "tots els aprenentatges implícits en la relació entre iguals: escolta, respecte, acceptació de les diferències o resolució de conflictes", ja que solen transmetre's de generació en generació i es fan en grup, argumenta la professora de Psicologia de la Universitat.

Valls aposta pel joc en el sistema educatiu, i és que "el component motivacional del joc i les possibilitats que ofereix per atendre la diversitat a l'aula porten al fet que cada vegada siguin més les escoles que en lloc de llibres utilitzin jocs durant la primària per a l'adquisició dels aprenentatges instrumentals com són les matemàtiques i les llengües".

 

La senzillesa, valor de la joguina educativa