🎓 La literatura reflecteix el que som i el que hauríem de ser

"Els fets no han de ser el primer, sinó la veritat". Esta paradoxal cita de Chesterton va donar peu a l'escriptor anglés Joseph Pierce a desenvolupar el seu concepte de literatura com la llum que ens ajuda a revelar la veritat sobre l'ésser humà.

Fecha: divendres, 27 de d'octubre de 2023 a las 16:15h

La literatura reflecteix el que som i el que hauríem de ser

"Els fets no han de ser el primer, sinó la veritat". Esta paradoxal cita de Chesterton va donar peu a l'escriptor anglés Joseph Pierce a desenvolupar el seu concepte de literatura com la llum que ens ajuda a revelar la veritat sobre l'ésser humà. Ho va fer en la conferència inaugural del X Congrés 'Paraula en l'Educació', celebrat durant els dies 26 i 27 d'octubre al Campus CEU de Bormujos (Sevilla)

Per a Pearce, els fets aporten la façana quantitativa, "són part de la veritat, però no tota la veritat". I per a accedir a la veritat al complet "la ficció és crucial". En aquest punt, la literatura es presenta com un bé insubstituïble. "És el mirall on pots veure qui eres en un sentit profund. Ens ensenya qui som i qui hauríem de ser", va afirmar este estudiós de la literatura de conversos com a C.S. Lewis, Tolkien o el mateix Chesterton.

La reflexió connectava a fons amb el propòsit del X Congrés 'Paraula en l'Educació', que des de fa deu anys reivindica el paper insubstituïble de la literatura en el terreny educatiu. En un món dominat per pantalles, el grup d'investigació TRIVIUM de la nostra universitat, impulsor del congrés, ha sostingut durant una dècada la bandera que sense relat literari no és possible educar en valors.

Per semblants motius, la literatura és vital per a Pearce. Des del seu punt de vista, el que distingeix a la gran literatura és la seua capacitat per a reflectir "la lluita interna que tot ésser humà té entre acceptació o el rebuig del propòsit de vida que Déu ens proposa".

Esta tensió entre l'homo viator (en trànsit cap al seu destí) i l'homo superbus (que rebutja el sentit d'este viatge) subjau en obres com 'La Ilíada', 'L'Odissea', 'Antígona', 'Èdip Rei', 'La Divina Comèdia' o 'El Rei *Lear'.

Totes elles expressen aquesta col·lisió entre l'acceptació i la rebel·lió. I, en fer-ho, ens donen la clau per a entendre el misteri del dolor. En aquestes obres, el dolor apareix "com un regal". "La gran literatura també ens ensenya que el dolor no és el sentit de la vida, però l'acceptació del dolor sí que ho és", va subratllar Pearce.

'Poesia per vèncer la mort'

Precisament, com a jornada prèvia al congrés, va tenir lloc la presentació a Sevilla del llibre 'Poesia per vèncer a la mort' (Sial-Pigmalión). El rector de la nostra universitat i membre del grup TRIVIUM, Rafael Rodríguez-Ponga, ofereix una reflexió sobre el valor de la bellesa poètica com a catalitzador del dolor per la pèrdua d'un ser estimat. L'obra també aporta una antologia de poemes que han abordat el tema de la mort o del dolor.

La falta d'alfabetització porta al fracàs

Com s'ha assenyalat, els congressos 'Paraula en l'Educació' es presenten com un crit d'atenció per part de l'acadèmia sobre la importància de potenciar la literatura en el mitjà educatiu. "Els infants que no s'alfabetitzen i no aprenen bé l'ús del llenguatge després fracassen", va advertir el director del congrés i del grup TRIVIUM, el catedràtic de Literatura de la nostra universitat, Marcin Kazmierczak.

Juntament amb la Universitat, aquesta desena edició ha sigut organitzada per la Fundación San Pablo Andalucía, l'Universitat Jesuïta Ignatianum de Cracòvia i l'IPC – Facultés Lliures de Philosophie et Psychologie de París.

  • A més de la de Pierce, el congrés va comptar amb les ponències plenàries de Javier Pérez Castells, Diego Blanco Albarova, Gregorio Luri, Gonzalo Aza, Chiara i Mauro Magatti i Pawel Kazmierczak. Addicionalment, s'ha desenvolupat un conjunt de taules redones al voltant del tema proposat per a esta desena edició: 'Resiliència i Espiritualitat'.
La literatura reflecteix el que som i el que hauríem de ser