🎓 Jugar suma adeptes a la causa de les matemàtiques

Burocràcia i compliment dels currículums són “la major d'aquestes dificultats”, segons el professor de la Escola Pia Sarrià i membre de l'Associació de Barcelona per a l'Estudi i l'Aprenentatge de les Matemàtiques (ABEAM), Luis Cros.

Fecha: dijous, 03 de de juny de 2021 a las 18:00h

Jugar suma adeptes a la causa de les matemàtiques

El joc és un reclam eficaç per ensenyar molts conceptes matemàtics. Docents que “no arribaven als estudiants” han aconseguit connectar-los amb les matemàtiques a través del joc. No obstant això, en el nostre sistema educatiu hi ha condicions que dificulten la introducció de la ludificació a l'aula.

Burocràcia i compliment dels currículums són “les principals dificultats”, segons el professor de l'Escola Pia Sarrià i membre de l'Associació de Barcelona per a l'Estudi i l'Aprenentatge de les Matemàtiques (ABEAM) Luis Cros. En aquest sentit, i durant la seva intervenció en les converses Education Talks, aquest docent al·ludeix a l'obligació de “quantificar cada any la quantitat de coneixement que adquireix cada alumne”, considerar “un fracàs” no haver arribat a tot o les presses per acabar tota la matèria.

Aquest “anar ràpid” per impartir tots els continguts no té sentit, ja que l'educació “realment funciona com un guisat, cal coure-la a foc lent”. Si un estudiant no ha arribat a assimilar certs conceptes “pot arribar a fer-ho amb més maduresa el curs següent”.

L'altre gran obstacle per a la introducció d'estratègies docents basades en el joc és la massificació. “És complicat fer certes dinàmiques en aules de trenta alumnes”, destaca Cros.

En una conversa gravada amb la coordinadora-promotora del màster en Formació del Professorat de la Universitat, Franciele Corti, defensa l'equilibri entre l'educació formalista i altres fórmules més obertes al joc i a l'experiència: “Quants s'han quedat pel camí per no haver rebut un altre tipus d'educació? El que respon a una educació formal, sempre aprendrà; el que hem de fer és atreure aquells als quals aquesta educació formal els costa”.

Cros considera necessari posar en relleu la utilitat de les matemàtiques: “Les matemàtiques i l'estadística són a tot arreu. Hem de saber entendre-les perquè, si no, ens podem creure qualsevol cosa, com les fake news. Fonamentalment, les matemàtiques serveixen per ser crític”.

VI Education Talks

La videoconversa amb Cros s'ofereix en el marc del VI Education Talks. Aquesta edició compta amb la participació de Chema Lázaro, Victor Küppers, Èlia López Cassà, Marc Vidal, Luis Cros i Anna Forés.

Education Talks és la plataforma per la innovació educativa que va crear la Universitat el 2015. A través d'aquesta iniciativa, aquesta universitat posa a la disposició dels educadors un lloc per reflexionar sobre la seva tasca i el sentit de les profundes transformacions que experimenta el món educatiu.
 

Jugar suma adeptes a la causa de les matemàtiques