馃帗 Narratives que eduquen i emocionen, en el V Education Talks

Un any m茅s, la nostra universitat ha esdevingut el punt de trobada dels educadors implicats a innovar en l'educaci贸 per respondre als reptes formatius del nostre temps.

Fecha: divendres, 24 de maig de 2019 a las 14:45h

Narratives que eduquen i emocionen, en el V Education Talks

Un any m茅s, la nostra universitat ha estat el punt de trobada dels educadors implicats a innovar en l'educaci贸 per respondre als reptes formatius del nostre temps. Prop de 250 professionals de l'脿mbit educatiu han assistit a la V edici贸 d'Education Talks.

El disseny dels Education Talks compr猫n un espai de pon猫ncies que serveixen de punt de refer猫ncia per al col路loqui posterior entre els assistents. L'objectiu 茅s que aquestes intervencions breus introdueixin enfocaments inspiradors sobre els reptes educatius del nostre temps. L'acte l'ha condu茂t la responsable d'Informaci贸 i Orientaci贸 de la Universitat, Olga Morelli.

Un d'ells ha estat el formador en narrativa terap猫utica Jordi Amen贸s, que ha subratllat el valor de la narrativa fant脿stica per a la formaci贸 dels nens: "Els nens construeixen la seva identitat a trav茅s de les hist貌ries". Aix铆, quan se submergeixen en la fantasia de les narracions i els contes de fades, el que fan "茅s jugar a saber qui 茅s, aqu铆 hi ha la llavor d'un adult amb criteri propi". Per aquest motiu, aquest escriptor adverteix de la p猫rdua important que pateix l'educaci贸 quan se n'exclou l'aspecte human铆stic. "Si retirem les humanitats de l'aula, privarem els nens d'un patrimoni cultural que els pertany i del llenguatge que els permet travessar el llindar cap a ells mateixos", ha observat.

Moure l'emoci贸

Al final, els diferents recursos did脿ctics no s贸n m茅s mitjans sense entitat educativa si no hi ha un relat que els doni sentit. Passa aix貌 amb la introducci贸 del joc a l'aula. 脡s una estrat猫gia positiva perqu猫 mobilitza l'emoci贸 necess脿ria dins de l'aprenentatge, per貌, a m茅s, "dins de cada gamificaci贸 ha d'haver-hi un conte". La utilitzaci贸 de jocs o de tecnologia "mai no substituir脿 els contes ni el professional de l'educaci贸", han assenyalat sobre aquest tema el professor i coordinador TAC de FEDAC-Montcada, 脫scar de Paula, i la professora de l'Institut La Llauna (Badalona) Maria Sabiote, especialistes, tots dos, en la introducci贸 del joc.

Com han suggerit aquests dos especialistes, al terreny de l'emoci贸 茅s on arrela l'aprenentatge significatiu. A m茅s, importa tamb茅 quin tipus d'emoci贸 se suscita a l'aula. En aquest aspecte ha incidit el professor de gen猫tica de la UB i expert en neuroeducaci贸 David Bueno. Bueno ha explicat que, a escala cerebral, importen el nombre de connexions i el lloc on es fan. Si les connexions es realitzen en un context emocional de por, es refor莽ar脿 l'aversi贸 al canvi, per貌 si, per contra, 茅s l'alegria la que domina l'aprenentatge, es generar脿 una predisposici贸 a la superaci贸 i la millora. En aquest aspecte resulta decisiva la mirada del mestre. "Els professors hem de tenir molt present la forma en qu猫 mirem els nostres alumnes. Es tracta de no trencar la cadena de confian莽a que crea l'alegria", ha expressat aquest especialista.

La recerca pot ser un 脿mbit propici per a les emocions positives, favorables a l'aprenentatge. Aix铆 ho ha transm猫s el professor de secund脿ria i batxillerat de l'escola Mare de D茅u de la Salut de Sabadell i director de la XV Exporecerca Jove, Sergi Bonet. "Investigar amb adolescents va molt m茅s enll脿 dels conceptes, la qual cosa destaca la motivaci贸".

Escola inclusiva

L'escola, a m茅s, ha de ser un espai d'inclusi贸, un 脿mbit que aculli tota la comunitat educativa, tal com ha defensat la directora de l'escola Pepa Colomer (el Prat de Llobregat), Eva Palau. Aquesta educadora, que va guanyar el 2018 el premi Grans Profes, Grans Iniciatives, que concedeix la Fundaci贸 Atresmedia, considera que un dels grans objectius de l'escola ha de ser "que les fam铆lies estiguin integrades a les escoles, que comparteixin amb nosaltres el mateix llenguatge".

Els centres educatius han de ser un espai per a tots, un lloc en qu猫 tothom se senti incl貌s. Aquest era l'objectiu del projecte "Compta amb mi", que la directora dels graus d'Educaci贸 de la nostra universitat, Marisa V谩zquez, va posar en marxa en el context de l'assignatura Trastorns de l'Aprenentatge', del grau en Educaci贸 Infantil. Es tracta de la recopilaci贸 de contes escrits per estudiants del grau. Les hist貌ries havien de tenir el poder de fer comprendre a nens de tres a sis anys qu猫 茅s la discapacitat, com a forma d'educar en una actitud integradora. El que eren uns treballs per a l'assignatura van acabar convertits en llibre, publicat per C貌dex, sota els auspicis de la nostra c脿tedra Unesco. En el fons, el que aquestes hist貌ries expliquen 茅s que "la inclusi贸 茅s una q眉esti贸 d'actitud, de creure que, comptant amb totes les persones, es poden aconseguir moltes coses", ha destacat Marisa V谩zquez.

 

Narratives que eduquen i emocionen, en el V Education Talks