🎓 Narratives pedagògiques en l'era digital

El grup de recerca 'Família, Educació i Escola Inclusiva' (TRIVIUM) llança aquest advertiment des del mateix pròleg del llibre que acaba de ser publicat com a resultat de la seva activitat divulgadora i investigadora dels últims anys.

Fecha: dimarts, 25 de de febrer de 2020 a las 14:15h

Narratives pedagògiques en l'era digital

Les noves tecnologies digitals incideixen en l'espai educatiu i no sempre amb un resultat beneficiós. Moltes "poden resultar molt dubtoses des del punt de vista de l'educand", si bé és cert que algunes poden ser "bons punts de suport sobre els quals sostenir una bona praxi".

El grup de recerca Família, Educació i Escola Inclusiva (TRIVIUM) llança aquest advertiment des del mateix pròleg del llibre que acaba de publicar com a resultat de la seva activitat divulgadora i investigadora dels últims anys. Però l'obra, titulada Intel·ligència i tecnologia. Reptes i propostes educatives, no es limita a alertar de les interferències que pot produir la tecnologia des del punt de vista pedagògic, sinó que s'esforça a construir alternatives audaces.

I totes aquestes propostes comparteixen un fil conductor: el reconeixement de l'insubstituïble valor educatiu de la narració i la ficció literària. Precisament, la prova del caràcter indispensable del relat per a la formació integral de la persona és una de les línies de treball preferents del grup TRIVIUM.

El llibre, publicat sota el segell editorial d'EUNSA (Edicions de la Universitat de Navarra), està coordinat per Cintia Carreira, Marcin Kazmierczak i Maria Teresa Signes, membres de TRIVIUM i professors de la nostra universitat.

Les diferents aportacions a aquesta obra col·lectiva s'estructuren en quatre blocs: el primer conté una reflexió ètica i axiològica sobre la societat tecnològica, la deshumanització o l'ús del llenguatge; en el segon s'exposen els pilars que fonamenten el potencial pedagògic de la narració literària; en connexió amb els principis teòrics, el tercer bloc conté propostes de treball a l'aula vertebrades sobre un eix narratiu; finalment, el quart explora l'aplicació del mètode narratiu en àmbits concrets com l'educació afectivosexual, l'empresa o l'alfabetització científica.

Com s'ha assenyalat, es tracta d'una obra col·lectiva composta de les aportacions de docents i investigadors de diferents nacionalitats. Aquesta diversitat s'explica, en gran part, pel fet que el llibre suposa, d'alguna manera, la plasmació del congrés internacional Word in Education, que la nostra universitat organitza en col·laboració amb la Jesuit University Ignatianum (Polònia) i la Facultés Libres de Philosophie et de Psychologie (França).

 

Narratives pedagògiques en l'era digital