🎓 Les pantalles cremen etapes que tot nen hauria de recórrer

Enmig del debat sobre la presència de pantalles en entorns educatius i l'ús de mòbils en nens i adolescents, la nostra Càtedra UNESCO en Pau, Solidaritat i Diàleg Intercultural ha celebrat el Congrés Internacional 'Els menors en el món digital: riscos i potencialitats'.

Fecha: dimecres, 22 de de novembre de 2023 a las 20:15h

Les pantalles cremen etapes que tot nen hauria de recórrer

Enmig del debat sobre la presència de pantalles en entorns educatius i l'ús de mòbils en nens i adolescents, la nostra Càtedra UNESCO en Pau, Solidaritat i Diàleg Intercultural ha celebrat el Congrés Internacional 'Els menors en el món digital: riscos i potencialitats'.

Entre els missatges de la primera taula rodona del programa ('El nen i l'educació 2.0) n'ha destacat un, en què han coincidit diversos dels ponents: amb la presència massiva de pantalles en la vida dels nens, aquests "se salten" etapes en el camí que són claus per a l'aprenentatge i la maduració personal.

Així ho ha explicat el director del Col·legi Sant Pere de Gavà, Rafael Rodríguez. "Les eines tecnològiques ofereixen un nivell d'abstracció molt avançat". És a dir, proporcionen accés a un procés ja acabat que haurien d'haver recorregut per si mateixos en la realitat. "Els nens no poden permetre's no passar per aquests processos d'abstracció. Si els els salten, no podran arribar a tindre pensaments complexos o entendre les relacions socials". Des del seu punt de vista, els nens avuiestan "exposats a massa informació processada".

Això es manifesta en l'aspecte de l'educació emocional. "No es pot aprendre a socialitzar amb un mòbil", ha destacat el ponent. I ha afegit: "se'ns omple la boca amb l'educació emocional, però hi ha xiquets que no saben expressar les seves emocions perquè no tenen recursos verbals".

En el camp del llenguatge i de la socialització "els problemes hi són". El que abans eren casos molt puntuals, actualment s'ha convertit en una realitat molt present a les aules. Davant aquests senyals d'alerta, "hem de ser valents. No es tracta de prohibir, però sí de no convertir a la tecnologia en un eix del projecte educatiu", ha subratllat Rodríguez.

En una línia semblant s'ha expressat la representant de Famílies Puntocom, Imma Molas. Aquesta ha sigut clara en valorar l'impacte d'una exposició excessiva a les pantalles: "té efectes negatius en el desenvolupament del llenguatge. Els nens de tres anys d'avui no parlen bé perquè no se'ls ha donat l'oportunitat de parlar bé".

També ha incidit en el fet que els efectes de la presència de pantalles en contextos infantils ja comencen a ser visibles. "Abans, es podien comptar amb els dits d'una mà els nens que tenien algun trastorn de l'aprenentatge".

Molas ha demanat coherència a les famílies per educar amb l'exemple i abordar la qüestió des de la potenciació de les virtuts. "Les prohibicions són pegats. No és educar. A vegades són necessàries, però no són la clau".

"Que no ens condicioni la por"

El congrés feia referència a riscos, però també a potencialitats del digital en context educatiu. La ponència del membre d'Innovamat i expert en robòtica de la UB, Frank Sabaté, ha tret a col·lació aquest aspecte de les oportunitats. "La tecnologia pot ser molt útil per al docent. La tecnologia ens permet simular situacions i individualitzar aprenentatges". "El que no té sentit és utilitzar la tecnologia per a replicar el que ja es feia sense aportar valor".

Evidentment, en l'ús de la tecnologia "hi ha risc", però també n'hi ha en un temor paralitzant. "Que no ens condicioni la por", ha dit. Completava la taula el professor de la Càtedra d'Ètica i Pensament Cristià de l'Institut Químic de Sarrià, Oriol Quintana.

Regular a les tecnològiques i no a les famílies

El tema regulador ha irromput amb força en la segona taula rodona ('Desenvolupament del xiquet en l'entorn digital'). Realitats com que Espanya és el país amb major proporció d'adolescents addictes a la xarxa de tota la Unió Europa indueixen a mirar cap a les tecnològiques. "Les empreses proveïdores de continguts ha de ser legalment responsables de proporcionar als menors contingut il·legítim", ha dit la presidenta de l'Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya, Anna Plans.

El psicòleg de Desconect@, Marc Massip, va en la mateixa direcció. "Cal legislar la tecnologia, no a les famílies". Cal tenir present que la tecnologia "és igual d'addictiva que una droga". Des del seu punt de vista, si es va aconseguir amb el tabac en la Fórmula 1 o en la televisió, regular l'accés a la tecnologia i els seus continguts hauria de ser més senzill.

Massip tampoc exculpa a les famílies de responsabilitat en el que succeeix. "Hi ha molt de pare negligent. És molt més còmode ser pares amb pantalles, fins que es torna més incòmode quan els fills acaben a l'hospital o en teràpia".

Completava la taula el psicòleg i sexòleg clínic, Alejandro Villena, qui també ha apel·lat a les possibilitats que avui dóna la tecnologia per a controlar l'accés de menors a continguts inadequats.

A la tarda, se ha celebrat la taula rodona ‘El nen com a víctima o agressor'. Hi ha dialogat la professora de Dret de la Universitat, Ada Garriga; el fiscal de menors Juan Carlos Padín; el magistrat de l'Audiència Provincial de Barcelona, Enrique Rovira; l'advocada experta en Dret de família i dret digital Pilar Tintorer; el membre dels Mossos d'Esquadra i expert en ciberdelictes, Ana Hernández.

Finalment, se ha fet lectura de les conclusions del Congrés. Se n'ha encarregat l'advocat i membre de la Càtedra UNESCO, Xavier Puigdollers, en companyia de la directora de la Càtedra UNESCO, Carmen Parra.

 Les pantalles cremen etapes que tot nen hauria de recórrer