Fecha: dimecres, 20 de desembre de 2017 a las 13:15h

El periodista ha de ser el "refugi de veritat" que avui necessiten els ciutadans

La crisi del Periodisme no ha de portar necesàriament al pessimisme, enmig de les incerteses s'estan obrint noves finestres d'oportunitat. Les mateixes causes que van relegar el periodista de la seva posició com a institució clau en la societat constitueixen, en si mateixes, l'oportunitat de recuperar el seu valor. Lluny de postures apocalíptiques, el responsable d'eldiario.es a Catalunya, Joan Carles Rius, afirma que el periodista avui té davant si la tasca de reconstruir-se, desafiament que passa per "recuperar els principis de sempre".

Rius, que parla amb la perspectiva que proporciona una dilatada trajectòria en mitjans com El Periódico, La Vanguardia, Públic o Televisió Espanyola, no nega que la digitalització, la crisi publicitària o la pèrdua de pistonada dels canals tradicionals hagin causat impacte en el periodisme, però considera que el factor fonamental segueix sent "la credibilitat de cara als lectors".

Una credibilitat que es va començar a perdre quan es va generar una dependència excessiva del poder polític i econòmic i que avui sembla haver-se dissolt en la gran confusió que del fenomen de la postveritat. Però, paradoxalment, que la veritat com a concepte s'hagi vist amenaçada pot conduir a una revaloració de la contribució social del bon periodisme. "El gran combat intel·lectual d'occident és el de la veritat, i això situa al periodista al centre", ha afirmat el ponent durant la trobada que ha mantingut amb els estudiants de Periodisme de la Universitat.

"S'ha posat difícil fer periodisme, però és més necessari que mai". Una necessitat que ja està materialitzant-se en una demanda per part dels ciutadans. "Davant els riscos de la postveritat, molts ciutadans han anat a les illes de credibilitat de sempre", ha observat en relació al fet que capçaleres com Washington Post o New York Times hagin multiplicat les seves vendes després de la victòria de Trump.

I aquesta necessitat, que afecta la ciutadania en general, es replica també en diferents col·lectius amb interessos més específics. Aquests col·lectius, amb inquietuds d'àmbit sectorial –com poden ser la comunitat educativa o la sanitària-, "no tenen cobertes les seves necessitats d'informació". Hi ha molts ciutadans "necessitats d'un refugi de veritat" en diferents plànols de la vida social, la qual cosa fa previsible un creixement de la demanda d'informació.

Segons ha exposat Rius, aquest és l'enfocament de la Fundació Periodisme Plural, al patronat del qual pertany. Un model que tracta d'atendre les necessitats informatives de diferents col·lectius i que s'inspira en els fonaments que han produït una revitalització del Periodisme als Estats Units. Aquesta està definida per la presència de més entitats sense ànim de lucre, el tractament del projecte informatiu com si fos un laboratori, la diversificació d'ingressos, la cooperació entre mitjans i la priorització i inclusió de la comunitat en el mitjà informatiu, ha enumerat.

Joan Carles Rius desenvolupa tots aquest conceptes al llibre “Periodisme en reconstrucció. De la crisi de la premsa al repte d’un ofici més independent i lliure”, que els alumnes de segon de Periodisme han hagut de llegir en el marc de l’assignatura de Redacció Periodística, impartida pel professor Juan Carlos Valero.

Joan Carles Rius