馃帗 Punt informatiu sobre el brot de coronavirus

La nostra universitat est脿 especialment atenta a les informacions i recomanacions emeses per les autoritats en relaci贸 amb el brot de COVID-19 (coronavirus).

Fecha: diumenge, 15 de mar莽 de 2020 a las 15:45h

Punt informatiu: resposta al coronavirus

Dissabte, 14 de mar莽, a trav茅s del Reial decret 463/2020, el Govern d'Espanya va declarar l'estat d'alarma en tot el territori nacional. La disposici贸, vigent des del mateix 14 de mar莽, t茅 incid猫ncia sobre tots els ciutadans, amb car脿cter general, i, amb car脿cter particular, en les institucions educatives, ja que l'article 9 (mesures de contenci贸 en l'脿mbit educatiu i de la formaci贸) estableix la suspensi贸 temporal de l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes.

Aquesta mesura 茅s coherent i compatible amb les que ja s'havien adoptat a Catalunya. Des de divendres, 13 de mar莽, fins al 3 d'abril, incl貌s, la doc猫ncia presencial a la nostra universitat quedar脿 suspesa, segons indica la resoluci贸 SLT/719/2020 de 12 de mar莽 del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya.

At猫s que el final de la suspensi贸 coincideix amb l'inici de les vacances de Setmana Santa, el Consell de Govern de la nostra universitat, amb la conformitat del Comit猫 de Conting猫ncia creat per gestionar les incid猫ncies de l'alerta sanit脿ria, va decidir que la doc猫ncia presencial es restableixi el 14 d'abril, si l'evoluci贸 de la pand猫mia ho permet. La declaraci贸 de l'estat d'alarma no altera aquest calendari.

Quant a les pr脿ctiques, curriculars i volunt脿ries, en tractar-se d'activitats formatives presencials regulades, es veuen afectades per la resoluci贸 i, per tant, queden igualment suspeses les que tinguin car脿cter presencial, llevat excepcions justificades, segons el Decret rectoral 4/2020.

A partir d'aquest dilluns, 16 de mar莽, l'activitat docent es fa de manera no presencial, en l铆nia. La Universitat ha preparat tot el que 茅s necessari per continuar la tasca educativa mentre duri la suspensi贸 temporal de l'activitat presencial. El Blackboard ser脿 l'eina b脿sica per vehicular la doc猫ncia no presencial, aix铆 com la comunicaci贸 entre el professorat i l'alumnat. Quan ho estimi oport煤 el professor o professora responsable de la mat猫ria, tamb茅 es podr脿 fer servir el Blackboard Collaborate Ultra, una extensi贸 del Blackboard. Mitjan莽ant aquest enlla莽os (tutorial e incid猫ncia) es pot accedir a informaci贸 sobre l'煤s d'aquesta plataforma.

Addicionalment, el professorat responsable de cada assignatura (ja sigui de grau, m脿ster, doctorat o t铆tol propi) est脿 desenvolupant un pla de treball adaptat (incloent-hi proves d'avaluaci贸 continuada no presencials) per complementar i refor莽ar l'activitat docent desplegada.

Finalment, el pla de conting猫ncia que s'est脿 desenvolupant preveu la possibilitat de fer les adaptacions que fossin necess脿ries en el calendari acad猫mic fins a final de curs, per acomodar-nos a les exig猫ncies de la conjuntura.

Tot el que s'ha apuntat encaixa dins dels plantejaments transmesos per CRUE Universitats Espanyoles. La instituci贸 que aglutina els rectors de totes les universitats t茅 programades diverses reunions, amb autoritats ministerials i auton貌miques, que serviran per comen莽ar a concretar els ajustos que s'han establert amb car脿cter general.

Col路laboraci贸

Fins avui no hi ha const脿ncia de casos positius de coronavirus entre els alumnes i personal de la Universitat. En el cas que algun estudiant fos diagnosticat de Covid-19, es prega que es posi en contacte amb el Servei d'Atenci贸 a l'Estudiant (estudiants@uao.es). El Ministeri de Sanitat i el Departament de Salut ens recorden que, al menor s铆mptoma, s'ha de telefonar al 061.

Informaci贸 i mesures ja adoptades

En dates precedents, ja s'havien adoptat algunes cauteles, com la suspensi贸 de viatges a l'estranger promoguts per la Universitat, la suspensi贸 de doc猫ncia o pr脿ctiques que es desenvolupin en centres sanitaris o l'ajornament d'activitats extracurriculars, com la suspensi贸 de la Jornada de Portes Obertes, que estava prevista per al 14 de mar莽.

Addicionalment, el nostre departament de Prevenci贸 de Riscos Laborals ha implementat les mesures oportunes per minimitzar el risc de contagi, coordinadament amb les accions impulsades pel grup CEU. En aquesta l铆nia, s'ha refor莽at la dotaci贸 de productes d'higiene, efectuant accions de conscienciaci贸 sobre bons h脿bits, i s'ha recorregut a l'assessorament d'experts sanitaris en relaci贸 amb la implementaci贸 de possibles mesures en el nostre centre educatiu.

A trav茅s de la nostra p脿gina web i de la intranet proporcionarem puntualment informaci贸 de la situaci贸 i de les actuacions que es determinin, si escau.

A m茅s de reiterar la import脿ncia de seguir les pr脿ctiques d'higiene elementals (rentar-se les mans freq眉entment, evitar tocar-se boca, nas i ulls, tossir i esternudar al colze, entre d'altres), ens unim a la crida a la responsabilitat de les autoritats sobre la necessitat de complir les mesures imposades i seguir les recomanacions que s'han indicat.

Convidem tamb茅 a consultar les recomanacions i la informaci贸 actualitzada que es publica als canals oficials de les institucions p煤bliques:

  • Informaci贸 actualitzada de Canal Salut (Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya)
  • Informaci贸 actualitzada del Ministeri de Sanitat
  • Preguntes i respostes sobre el nou coronavirus en l'脿mbit universitari (Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya)

Finalment, per la inspiraci贸 cristiana de la nostra universitat, i atesa la incid猫ncia de la situaci贸 en les activitats de culte, tamb茅 recomanem la lectura de la Carta Pastoral que l'arquebisbe de Barcelona, el cardenal Joan Josep Omella, ha dirigit als membres de la di貌cesi.

Punt informatiu: resposta al coronavirus