Fecha: divendres, 30 de novembre de 2018 a las 15:15h

El valor educatiu de la cohesió, en Education Talks

Sota el lema 'Lideratge a l'aula i cohesió de grup', s'ha celebrat una nova edició de les trobades monogràfiques que promou Education Talks. La Universitat va engegar fa tres anys Education Talks amb el propòsit de facilitar a la comunitat docent un espai en el qual debatre idees sobre innovació educativa.

La cohesió té relació amb el fet educatiu perquè està igualment vinculada amb l'ésser humà. "La mateixa existència de l'ésser humà és el millor exemple de la importància del treball en grup, la nostra supervivència en depèn", ha manifestat el coordinador del Cicle Superior i professor de primària del Col·legi Lestonnac de Barcelona, Eduard Batista. Per a aquest educador, el treball en grup desplega les seves virtuts en tres plànols: és factor de cohesió del grup, és una eina molt útil d'aprenentatge i, finalment, ajuda a aprendre el que significa treballar en grup.

Espais de convivència

Aquest aprenentatge no només competeix als nens. Els professors també han de funcionar com un grup. "La força del llop està en la bandada, i la força de la bandada està en el llop", ha recordat la coordinadora d'Infantil i Primària del Col·legi La Miranda, Laura Benítez. Però l'equip ha de tenir un lloc on reunir-se com un grup d'iguals. "Els col·legis necessiten espais on puguin conviure tots els docents dels diferents cursos", ha dit. En aquests contextos, s'alliberen dinàmiques positives, que, en molts casos, neixen de moments de distensió. Són necessaris perquè, després d'ells, "és quan arriben les millors idees"

Benítez ha esmentat també el concepte de "turisme escolar", en el qual es promou l'intercanvi i aprenentatge entre els diferents centres. L'esperit "Ubuntu" seria la versió africana. Consisteix a ser conscient que "no es pot ser feliç si l'altre no ho és", ha explicat la directora de l'I Congrés Internacional de Neuroeducació Barcelona, Anna Forés.

Forés ha fet referència a idees com la "incidència en l'aprenentatge" o el "clima emocional". Considera que un dels grans desafiaments és "tornar a reanomenar l'educació, a humanitzar-la mitjançant la cooperació dels professors i la recuperació de la confiança amb les famílies".

Model de cohesió

El professor dels graus d'Educació Infantil i Educació Primària de la nostra universitat, Miguel Ángel Belmonte, ha centrat la seva exposició a explicar la translació a l'aula del concepte de lideratge interdependent que va adquirir en la seva formació com facilitador del Center for Creative Leadership. Així, s'ha referit a un lideratge horitzontal sostingut en els pilars de la humilitat, l'empatia i la creativitat.

Belmonte també ha reflexionat sobre la cohesió. En aquest sentit, considera que un equip docent cohesionat constitueix un exemple valuós per irradiar cohesió. Els equips docents no som "superherois amb súper poders, però hem de ser capaços d'oferir als nostres alumnes amb claredat un model de cohesió on ningú queda 'en fora de joc', on tots resultem insospitadament vàlids per a la tasca col·lectiva"

Education Talks organitza anualment dues trobades: el general, que planteja una mirada àmplia sobre la innovació educativa, i el monogràfic, centrat en un enfocament específic que es tracta de forma intensiva en un format més reduït. En anteriors monogràfics s'han tocat temes com a 'Educació emocional a l'aula', 'Aprenentatge per projectes' i 'Creativitat a l'Aula'.

 

Education Talks