馃帗 El valor educatiu de la cohesi贸, en Education Talks

Sota el lema 'Lideratge a l'aula i cohesi贸 de grup', s'ha celebrat una nova edici贸 de les trobades monogr脿fiques que promou Education Talks.

Fecha: divendres, 30 de novembre de 2018 a las 16:15h

El valor educatiu de la cohesi贸, en Education Talks

Sota el lema 'Lideratge a l'aula i cohesi贸 de grup', s'ha celebrat una nova edici贸 de les trobades monogr脿fiques que promou Education Talks. La Universitat va engegar fa tres anys Education Talks amb el prop貌sit de facilitar a la comunitat docent un espai en el qual debatre idees sobre innovaci贸 educativa.

La cohesi贸 t茅 relaci贸 amb el fet educatiu perqu猫 est脿 igualment vinculada amb l'茅sser hum脿. "La mateixa exist猫ncia de l'茅sser hum脿 茅s el millor exemple de la import脿ncia del treball en grup, la nostra superviv猫ncia en dep猫n", ha manifestat el coordinador del Cicle Superior i professor de prim脿ria del Col路legi Lestonnac de Barcelona, Eduard Batista. Per a aquest educador, el treball en grup desplega les seves virtuts en tres pl脿nols: 茅s factor de cohesi贸 del grup, 茅s una eina molt 煤til d'aprenentatge i, finalment, ajuda a aprendre el que significa treballar en grup.

Espais de conviv猫ncia

Aquest aprenentatge no nom茅s competeix als nens. Els professors tamb茅 han de funcionar com un grup. "La for莽a del llop est脿 en la bandada, i la for莽a de la bandada est脿 en el llop", ha recordat la coordinadora d'Infantil i Prim脿ria del Col路legi La Miranda, Laura Ben铆tez. Per貌 l'equip ha de tenir un lloc on reunir-se com un grup d'iguals. "Els col路legis necessiten espais on puguin conviure tots els docents dels diferents cursos", ha dit. En aquests contextos, s'alliberen din脿miques positives, que, en molts casos, neixen de moments de distensi贸. S贸n necessaris perqu猫, despr茅s d'ells, "茅s quan arriben les millors idees"

Ben铆tez ha esmentat tamb茅 el concepte de "turisme escolar", en el qual es promou l'intercanvi i aprenentatge entre els diferents centres. L'esperit "Ubuntu" seria la versi贸 africana. Consisteix a ser conscient que "no es pot ser feli莽 si l'altre no ho 茅s", ha explicat la directora de l'I Congr茅s Internacional de Neuroeducaci贸 Barcelona, Anna For茅s.

For茅s ha fet refer猫ncia a idees com la "incid猫ncia en l'aprenentatge" o el "clima emocional". Considera que un dels grans desafiaments 茅s "tornar a reanomenar l'educaci贸, a humanitzar-la mitjan莽ant la cooperaci贸 dels professors i la recuperaci贸 de la confian莽a amb les fam铆lies".

Model de cohesi贸

El professor dels graus d'Educaci贸 Infantil i Educaci贸 Prim脿ria de la nostra universitat, Miguel 脕ngel Belmonte, ha centrat la seva exposici贸 a explicar la translaci贸 a l'aula del concepte de lideratge interdependent que va adquirir en la seva formaci贸 com facilitador del Center for Creative Leadership. Aix铆, s'ha referit a un lideratge horitzontal sostingut en els pilars de la humilitat, l'empatia i la creativitat.

Belmonte tamb茅 ha reflexionat sobre la cohesi贸. En aquest sentit, considera que un equip docent cohesionat constitueix un exemple valu贸s per irradiar cohesi贸. Els equips docents no som "superherois amb s煤per poders, per貌 hem de ser capa莽os d'oferir als nostres alumnes amb claredat un model de cohesi贸 on ning煤 queda 'en fora de joc', on tots resultem insospitadament v脿lids per a la tasca col路lectiva"

Education Talks organitza anualment dues trobades: el general, que planteja una mirada 脿mplia sobre la innovaci贸 educativa, i el monogr脿fic, centrat en un enfocament espec铆fic que es tracta de forma intensiva en un format m茅s redu茂t. En anteriors monogr脿fics s'han tocat temes com a 'Educaci贸 emocional a l'aula', 'Aprenentatge per projectes' i 'Creativitat a l'Aula'.

 

El valor educatiu de la cohesi贸, en Education Talks