🎓 Benín com a última escala del grau en Educació Infantil

Laura Sánchez, Sandra Martínez i Cristina Strohberg. Des de fa mes i mig, aquestes tres alumnes estan en Kalalé (Benín), on col·laboren amb el Col·legi Mater Salvatoris

Fecha: dijous, 22 de de març de 2018 a las 18:15h

Benín com a última escala del grau en Educació Infantil

Amb una experiència vital en què conflueixen solidaritat i coneixement aplicat, així estan acabant el grau les estudiants d'Educació Infantil Laura Sánchez, Sandra Martínez i Cristina Strohberg. Des de fa mes i mig, aquestes tres alumnes estan en Kalalé (Benín), on col·laboren amb el Col·legi Mater Salvatoris, tant en l'àmbit docent com en el logístic.

Tot això es produeix en el context del Projecte Benín, que compte amb el supor financer de la Fundació Bancària La Caixa (2017), a través del qual des de fa més de dos anys la Universitat col·labora amb l'acció social que l'ordre Mater Salvatoris desenvolupa a Benín. El projecte té una faceta d'ajuda solidària, que es concreta en la cerca de finançadors de l'escolarització de les nenes de Kalalé i en el lliurament de material. Un contenidor amb mobles (cadires, taules, prestatgeries, armaris...) joguines, llibres, aliments o medicines va ser descarregat recentment en aquest país africà.

Treballs finals fets en i per a Benín

D'altra banda, la Universitat presta el seu suport des de l'àmbit que li és propi: el coneixement. I aquí és on s'entén el fet que Laura, Sandra i Cristina estiguin aprofitant la seva estada per recopilar la informació necessària per als seus treballs de finalització de carrera. Han respost a la crida del Projecte Benín, que convocava els estudiants dels graus d'Educació a realitzar TFG centrats en els reptes escolars propis de les nenes de Kalalé. D'aquesta manera, Benín s'ha convertit en l'última etapa dels estudis.

Laura, que desitja especialitzar-se en educació especial, està investigant sobre la lectoescriptura en persones sordmudes i treballa amb una nena de l'escola que té aquest problema. L'interès de Sandra se centra a l'educació musical, un aspecte que té molt recorregut a Benín, on, malgrat tenir una cultura molt musical, manca d'ensenyament de música com a tal. El seu TFG consisteix a dissenyar un pla per a la docència de música adaptat a les condicions de les alumnes i docents del centre. Per la seva banda, Cristina aporta la nota més estrictament investigadora: el seu enfocament és observar els jocs de les nenes de Benín des de l'òptica de la importància del joc en el procés formatiu.

Un pas més en l'assignatura

En el seu vessant acadèmic, el Projecte Benín, s'ha conformat com a projecte d'innovació docent. En el fons, el que planteja és una experiència de coneixement aplicat, ja que "partint de conceptes universals, el que es proposa és pensar i realitzar materials i recursos didàctics pensats segons les circumstàncies concretes dels escolars de Benín. Això fa que es faci un pas més en l'assignatura", exposa la professora Yolanda Albarrán, que és al costat de la professora Montserrat Fontanals, la impulsora del projecte.

Albarrán que acaba de tornar de la seva segona estada en Kalalè (la primera la va realitzar l'any passat al costat de la mateixa Fontanals i Luis Mariano Bártoli), parla de la seva experiència a Àfrica com alguna cosa impactant. "Àfrica és com una droga. La gent és molt agraïda i feliç amb poca cosa, això et dóna pau. Tens la sensació que el temps es parés i es multipliqués. Allí serveixes per a tot, i és quelcom real".

Benín com a última escala del grau en Educació Infantil