🎓 Gestionar la veritat de l’empresa davant les ‘fake news’

En l'entorn digital, el camp d'actuació del director de Comunicació es multiplica, ja no es limita als canals tradicionals ni necessita intermediaris, sinó que actua en multicanal

Fecha: dimarts, 17 de d'abril de 2018 a las 10:15h

Gestionar la veritat de l’empresa davant les ‘fake news’

En l'entorn digital, el camp d'actuació del director de Comunicació es multiplica, ja no es limita als canals tradicionals ni necessita intermediaris, sinó que actua en multicanal. Aquesta és la perspectiva que s'ha volgut explorar en la sessió 'El dircom multicanal', que ha organitzat la Universitat pels seus alumni de l'àrea de Comunicació i ha comptat amb la participació del director de Comunicació en Ogilvy Barcelona, Marc Casanovas, i el responsable de Comunicació dels areopuertos d'AENA a Catalunya, Agustín Rodríguez. Ha conduït la sessió el director del màster en Comunicació Digital i Noves Tecnologies, Juan Francisco Jiménez.

Casanovas ha resumit el canvi de paradigma que implica la digitalització per a l'àrea de Comunicació de les companyies. "Ja no gestionem comunicació per a majories, sinó que la majoria és una suma de minories". El món amb què volen interrelacionar-se les empreses apareix més segmentat i divers. Per això, el dircom podria definir-se com un "estrateg de la complexitat".

Una complexitat que té beneficis i riscos. A l'apartat dels avantatges, la possibilitat de segmentar i arribar directament als públics sense necessitat d'intermediaris. Els mitjans de comunicació ja no són imprescindibles. No obstant això, en aquest aspecte, Agustín Rodríguez ha volgut introduir una puntualització. "Cal distingir bé entre comunicar i informar, i quan fem això últim el periodisme és el mitjà principal. Prefereixo no prescindir del periodista per transmetre informació".

Confiança i veritat davant les 'fake news'

El revers de les amenaces del món digital i les xarxes socials es relaciona amb el risc que a qualsevol moment irrompi un missatge que perjudiqui l'empresa. Aquí és quan s'ha al·ludit el perill de les 'fake news', que són "les mentides de tota la vida, només que amb una capacitat de propagació molt més gran", ha afirmat Rodríguez. Davant elles, el que cal fer és "gestionar la veritat de la companyia amb rigor, professionalitat i sense intoxicar", ha afegit.

Casanovas, per la seva banda, veu en les 'fake news' una oportunitat per a les marques es presentin davant la societat com a referents de confiança. I això és alguna cosa que també val per als mitjans de comunicació: "és un moment perquè els mitjans reforcin la seva marca com a filtres de confiança".

El de les xarxes socials és un entorn en què a qualsevol moment pot esclatar una crisi de comunicació. En primer lloc, és important "saber calibrar i ponderar" el que es publica i també ser conscient com a companyia que "el 90% de les empreses del món tindrà una crisi en la seva vida", ha apuntat Rodríguez. Partint d'aquesta base, cal "entrenar-se per a la crisi, fer simulacions, estar preparats".

Gestionar la veritat de l’empresa davant les ‘fake news’