🎓 Empreses i directius necessiten també un relat

El propòsit de la ponència ha estat exposar els plantejaments d'una línia de recerca sobre la generació d'una narrativa en l'empresa familiar

Fecha: divendres, 26 de de gener de 2018 a las 16:30h

Empreses i directius necessiten també un relat

El món de l'empresa no és aliena a la necessitat d'un relat que estructuri i doni sentit a la seva actuació. Per això, encara que a priori pugui semblar que empresa i literatura tenen poc a veure, l'enfocament empresarial s'ha fet un espai en les ponències del V Congrés Word in Education.

El propòsit de la ponència ha estat exposar els plantejaments d'una línia de recerca sobre la generació d'una narrativa en l'empresa familiar. Aquest projecte, que es desenvolupa en el marc de la Càtedra d'empresa Familiar i de Creació d'empreses, se centrarà en dos elements com a possibles motors de generació de narrativa en l'empresa: els case studies i el storytelling.

D'explicar la nova dimensió que es vol aplicar als case studies s'ha encarregat el professor Direcció d'Empresa, Joaquín Solana. El propòsit és introduir un element narratiu en els case studies i fer que aquests "puguin arribar allà on les dades quantitatives no aconsegueixen". Es tracta, en definitiva, de fer de la narració una "eina de formació del directiu". "El directiu –ha observat Solana- no és un càrrec, sinó una professió".

Solana ha afirmat que les empreses, igual que les persones, també necessiten un relat. Una narració que ajudi a integrar un món que, amb freqüència, s'examina de forma fragmentària. "Funcionem massa amb parts separades, falta una visió holística". Aquesta visió de conjunt seria el que aportaria la narració.

L'element narratiu afegiria també una font d'aprenentatge. Per exemple, la resiliència, una de les competències que els membres del projecte consideren clau per al directiu, pot ser millor adquirida i entesa a través de la narració. Succeeix de forma semblant amb la capacitat per conviure amb la incertesa. "La vida del directiu és una vida sense regles fixes. Això genera molt estrès, sobretot en professionals joves. La narrativa pot ajudar a entendre aquests moments d'ambigüitat", ha afirmat Solana.

Solana forma part d'un projecte en el qual també participen els professors Carmen Ruiz, Fernando Álvarez, Enric Rello, Federico Briozzo, Swen Seebach i Alfonso Freire.

La presentació s'ha produït en el context de la V edició del Congrés Word in Education, organitzat pel grup de recerca de la nostra universitat "Família, Educació i Escola Inclusiva" (TRIVIUM), en col·laboració amb Universitat Jesuïta Ignasiana de Cracòvia (Polònia) i la Universitat de Namur (Bèlgica). Consulta més informació sobre el desenvolupament de la segona jornada del congrés en la nota de premsa.

Empreses i directius necessiten també un relat