🎓 Millor tesi d'Humanitats de les universitats CEU

La Dra. Cintina Carreira, professora dels graus d'Educació de la nostra universitat, ha estat distingida amb el premi extraordinari a la millor tesi doctoral del programa 'Humanitats per al Món Contemporani', de la CEU Escola Internacional de Doctorat (CEINDO).

Fecha: divendres, 02 de de juliol de 2021 a las 14:30h

Millor tesi d'humanitats de les universitats CEU

La Dra. Cintina Carreira, professora dels graus d'Educació de la nostra universitat, ha estat distingida amb el premi extraordinari a la millor tesi doctoral del programa Humanitats per al Món Contemporani, de la CEU Escola Internacional de Doctorat (CEINDO).

L'elecció de la Comissió significa que la tesi de Carreira (La formació del caràcter a través de la literatura. Una proposta didàctica basada en Les Cròniques de Nàrnia de C. S. Lewis) és per als membres d'aquest òrgan la millor d'entre les presentades en les tres universitats CEU durant els cursos 2017/2018 i 2018/2019 en l'àrea d'humanitats. La decisió es va prendre per unanimitat.

Relats que eduquen

En la seva tesi, Carreira proposa una lectura en clau didàctica de Les Cròniques de Nàrnia. Així, la coneguda obra de C. S. Lewis és presentada com a rerefons d'una proposta didàctica per a la formació de trets del caràcter en educació primària.

La idea de desenvolupar una proposta didàctica a partir de relats fantàstics es fonamenta en la constatació del valor de la literatura per a la formació en trets positius del caràcter. És una perspectiva que ja ha tingut un cert recorregut en l'àmbit anglosaxó, però que està inexplorada en l'hispanoparlant. La tesi de la doctora Carreira contribueix a omplir aquest buit, perquè els mestres hi poden trobar tot el necessari per desenvolupar un programa d'educació en virtuts com el lideratge, el civisme, la temprança, la curiositat, el gust pel coneixement, el coratge, la perseverança, l'amistat, l'espiritualitat, el perdó o el gust per la bellesa, entre d'altres.

Per fer-ho, la tesi aporta una anàlisi profunda de Les Cròniques de Nàrnia per detectar-ne el potencial educatiu en la formació del caràcter. Tal com apunta aquesta investigadora a les conclusions, "els valors que apuntalen els protagonistes d'aquesta obra són un exemple clar i idoni per als estudiants, ja que experimenten aquelles virtuts que volem que ells aprenguin i practiquin".

En general, el relat fantàstic té aquesta qualitat educativa, precisament, perquè ofereix models de conducta. L'estructura dels contes reflecteix "un viatge físic que és extrapolable al viatge intern de perfeccionament interior".

Per aquesta raó, la falta d'hàbit lector dels nens suposa un gran empobriment. "Si no coneixes les paraules, et quedes a les portes de tu mateix", observa Carreira. Precisament, la reivindicació del valor educatiu de la paraula és l'objecte dels congressos Word in Education, la vuitena edició dels quals se celebra a la nostra universitat els dies 7, 8 i 9 de juliol. La nostra universitat és promotora d'aquests congressos a través del grup de recerca Família, Educació i Escola Inclusiva (TRIVIUM).

La primera en CEINDO

La tesi va ser qualificada amb un cum laude i té menció internacional. Té el valor simbòlic d'haver estat la primera tesi de la nostra universitat que es va defensar en el marc de l'Escola Internacional de Doctorat del CEU (CEINDO), de la qual formen part les tres universitats CEU. Les idees de la tesi, dirigida pels professors Miguel Ángel Belmonte i Marcin Kazmierczak, estan recollides al llibre Literatura y mímesis: fundamentos para una educación del carácter (Octaedro). 

Millor tesi d'humanitats de les universitats CEU