🎓 Eixos del nou Pla Estratègic del Port de BCN

Les sigles SMART condensen els objectius de l'IV Pla Estratègic del Port de Barcelona (2021-25): sostenible, multimodal, àgil, resilient i transparent.

Fecha: divendres, 15 de de gener de 2021 a las 17:15h

Eixos del nou pla estratègic del Port de BCN

Les sigles SMART condensen els objectius de l'IV Pla Estratègic del Port de Barcelona (2021-2025): sostenible, multimodal, àgil, resilient i transparent. Aquesta filosofia es concreta en tres eixos de sostenibilitat: econòmica, mediambiental i social. Així ho ha explicat el sotsdirector general de l'Autoritat Portuària de Barcelona i president de l'IAPH (International Association of Ports and Harbors), Santiago García-Milà, durant la seva intervenció a l'Aula Mediterrània de l'Institut Europeu del Mediterrani (IeMED). L'acte s'ha emmarcat dins de les activitats del màster universitari en Logística i Comerç Internacional, que la nostra universitat imparteix amb ICIL.

Com ha assenyalat el ponent, en el pla econòmic, el Port de Barcelona es planteja elevar a 70.000 milions el valor que genera en comerç exterior. Això suposaria aconseguir en quatre anys un increment proper als 20.000 milions. García-Milà ha insistit repetidament que els ports "són infraestructures al servei del comerç exterior" i que han de treballar des d'aquesta perspectiva.

En l'àmbit mediambiental, ha assenyalat directament a l'electrificació de la meitat del moll i els contenidors ro-ro. L'aspecte mediambiental ha estat molt present en la presentació, ja que, des del seu punt de vista, constitueix una basa competitiva important per als ports del Mediterrani. Descarregar les mercaderies a la façana mediterrània suposa reduccions importants de diòxid de carboni respecte a fer-ho en els ports del nord d'Europa. "El Mediterrani comença a tenir sentit en el context d'una logística més eficient en l'àmbit ambiental. Com més es prevalgui la reducció d'emissions, més possibilitats tindrà el Mediterrani", ha reflexionat.

La competitivitat d'Europa

Precisament, aprofitar els avantatges que ofereix la regió mediterrània per al comerç exterior de tot Europa és la idea que ha orientat l'acció de García-Milà des que va arribar al Port de Barcelona. En un context en què s'estanquen els intercanvis en l'espai atlàntic mentre creixen els realitzats amb l'entorn asiàtic, la ruta pel Mediterrani guanya importància. El repte per als països de la ribera del Mare Nostrum és "captar aquests trànsits abans que arribin al nord d'Europa".

El missatge del ponent a la Unió Europea és clar: "El Mediterrani ha d'exercir un paper clau per millorar la competitivitat d'Europa. És una necessitat europea". D'aquí la importància estratègica del corredor mediterrani.

Finalment, respecte al pilar social, tercer eix del nou pla estratègic, el ponent s'ha referit al propòsit que el Port de Barcelona proporcioni 40.000 ocupacions el 2025, la qual cosa suposaria un creixement proper al 30 % respecte a la situació actual.

El IV Pla Estratègic s'ha presentat públicament aquesta setmana, per la qual cosa parlar-ne amb García-Milà ha estat una gran oportunitat per als assistents. La sessió s'ha emmarcat en el context del màster universitari en Logística i Comerç Internacional en virtut del conveni signat recentment amb l'Institut Europeu del Mediterrani, d'acord amb el qual la nostra universitat va passar a ser soci acadèmic de l'Aula Mediterrània. El director del màster i de l'Àrea de Màster i Postgrau de la nostra universitat, Iván Roa, ha presentat el ponent. 

Eixos del nou pla estratègic del Port de BCN