馃帗 Protegir els punts febles de la cadena de prove茂ment

"Injectar recursos econ貌mics" en les baules febles de la cadena de prove茂ment: aquesta ha de ser la consigna que les autoritats han de seguir per preservar la cadena de prove茂ment en temps d'emerg猫ncia sanit脿ria i aturada econ貌mica.

Fecha: dilluns, 23 de mar莽 de 2020 a las 11:00h

Protegir els punts febles de la cadena de prove茂ment

"Injectar recursos econ貌mics" en les baules febles de la cadena de prove茂ment: aquesta ha de ser la consigna que les autoritats han de seguir per preservar la cadena de prove茂ment en temps d'emerg猫ncia sanit脿ria i aturada econ貌mica. Aix铆 ho considera el director del m脿ster universitari en Log铆stica i Comer莽 Internacional de la nostra universitat i la Fundaci贸 ILI, Iv谩n Roa.

Quins s贸n aquests punts fr脿gils de l'entramat log铆stic? Roa explica que, en una situaci贸 d'emerg猫ncia com l'actual, es distingeixen tres tipus de baules dins de la cadena: els prescindibles, els imprescindibles que compten amb un pulm贸 de reserva i els que, sent indispensables, no tenen la xarxa de seguretat dels anteriors. Aquestes s贸n les peces a les quals cal donar suport en situaci贸 de tensi贸.

Per exemple, el col路lectiu dels conductors de transport per carretera respon a les caracter铆stiques d'una baula fr脿gil: treballen en condicions dures i amb retribucions no gaire elevades. En aquest context, una pressi贸 afegida per l'estat de "sobrenecessitat" dels seus serveis podria provocar f脿cilment un col路lapse. La cadena s'hauria trencat en cedir aquest punt sensible. Aqu铆 radica el "risc real de desprove茂ment" que hi ha actualment, segons explica Roa.

Si una situaci贸 semblant es don茅s "en les importacions que es paren en els ports, en els centres log铆stics, en les cadenes de transport o fins i tot en la distribuci贸 d'煤ltim quil貌metre, el risc de desprove茂ment es convertiria en una realitat", afegeix aquest especialista en log铆stica.

Per aquest motiu, Roa proposa refor莽ar els segments febles amb recursos econ貌mics, una mesura que en complementaria unes altres que ja s'han pres, com l'habilitaci贸 de "corredors log铆stics de mercaderies". Aix铆 mateix, tamb茅 consideraria oport煤 "flexibilitzar les normatives de transport, com, per exemple, les que regulen el nombre d'hores seguides que es pot conduir" i posar els esfor莽os precisos a garantir que els centres log铆stics m茅s propers a les ciutats no es col路lapsin.

Transports a mig gas

Des d'un punt de vista log铆stic, la situaci贸 actual ja podria qualificar-se d'"emerg猫ncia", assegura Roa. Sost茅 aquesta impressi贸 en el fet que el flux de trens, inclosos els de mercaderies, s'hagi redu茂t a la meitat. Tamb茅 茅s molt rellevant el gran nombre de cancel路lacions de despla莽aments aeris, ja que les bodegues dels avions transporten c脿rregues, i aquestes "ja no s'estan movent amb la mateixa flu茂desa". Si atenem la realitat dels ports, es pot dir que estan en una situaci贸 de "prebloqueig", considera el director del m脿ster en Log铆stica i Comer莽 Internacional.

La carretera apareix com l'opci贸 m茅s plausible. "脡s el que s'est脿 prioritzant, i ha augmentat la seva capacitat total, per貌 no existeix tanta flexibilitat perqu猫 absorbeixi tota la necessitat real", valora Roa. "A escala d'operacions, el fet que hi hagi restriccions de determinada mena de vehicles tamb茅 complica la distribuci贸 de les c脿rregues des de les plataformes log铆stiques", subratlla.

Depend猫ncia de les importacions

El fet que el prove茂ment de b茅ns essencials com l'alimentaci贸 depengui en gran manera de les importacions agreuja la import脿ncia de preservar la cadena de subministrament. El mateix pot dir-se d'altres productes b脿sics, com els sanitaris, apunta. En aquest cas en problema 茅s en "la falta d'estocs, no nom茅s deguda a l'enorme demanda actual, sin贸 tamb茅 a l'aturada en sec dels processos d'importaci贸 de moltes de les mat猫ries primeres i fins i tot de productes acabats".

 

Protegir els punts febles de la cadena de prove茂ment