🎓 Reporterisme digital per al "plus" periodístic

Dues dècades i mitja en què les grans capçaleres del nostre país no han fet el 'reset' que prescriu el periodista Albert Montagut en la seva nova obra ('Reset. Com concloure la revolució digital del periodisme').

Fecha: dijous, 11 de de març de 2021 a las 19:45h

Reporterisme digital per al "plus" periodístic

Des que es va fabricar la impremta fins que a algú a Estrasburg se li va acudir que aquell artefacte podia servir per publicar el primer diari imprès va passar més de segle i mig. Trobar la manera d'aplicar de forma útil i eficient la tecnologia requereix temps. Per exemple, el món del periodisme ja ha consumit 26 anys des de la irrupció d'internet i encara no ha trobat la manera de fer la inevitable transformació digital.

Dues dècades i mitja en què les grans capçaleres del nostre país no han fet el reset que prescriu el periodista Albert Montagut en la seva nova obra (Reset. Cómo concluir la revolución digital del periodismo). L'autor ha compartit sessió amb estudiants de Periodisme, als quals ha transmès la idea que la digitalització no és un assumpte que concerneixi el futur, sinó que ha de fer-se en el present.

S'ha perdut molt de temps, però la part bona és que, encara que s'ha anat postergant la decisió, sí que se sap que la digitalització és un camí que indefectiblement s'ha de prendre. Per fer el pas serà clau que editors i directors prenguin un rumb clar i liderin les redaccions cap al canvi, sosté Montagut: "El drama dels diaris durant aquests 26 anys és que han cregut que no hi havia negoci en el món digital, quan la realitat és que no s'han obert a la possibilitat de buscar noves formes de negoci".

L'autor ha insistit en la idea que un diari ha de preocupar-se de ser "un negoci sostenible" i no dependre d'ajudes que puguin interferir en el contingut que ha d'oferir. Això sí, és un negoci peculiar, ja que ha de "vetllar perquè la ciutadania estigui ben informada i perquè la civilització avanci per vies democràtiques".

Des del seu punt de vista, la premsa ha de tornar a fer-se atractiva a partir de la recuperació de la seva complicitat amb els lectors, cosa que s'ha deteriorat en els últims temps: "Van perdre la capacitat de ser interlocutors de les persones que els llegeixen". En gran part, aquesta desconnexió es deu a la "superpolitització" dels mitjans. Això, unit a l'impacte de successives crisis, ha donat lloc a un ecosistema mediàtic en el qual "el reporterisme ha estat una de les coses més danyades".

Convertir la informació en periodisme

Ara, el mitjà digital proporciona l'oportunitat de revalorar la professió. En contra de la idea que ho degrada, Montagut considera que "la digitalització millora el periodisme". Els mitjans d'expressió digitals faciliten al professional aportar aquest "plus" que fa que la informació es converteixi en periodisme. Per a això, el periodista ha d'aportar històries originals tretes de la feina a peu de carrer i coneixement dels mitjans al seu abast per explicar-les de la millor manera possible: "És fonamental que sigui una persona que visualitzi la història que està fent, que tingui una visió clara de com ha de presentar-se en el web i aporti els materials per fer-ho".

Montagut, que presenta un full de serveis dilatat en diversos diaris de referència, considera que el professional ha de tenir coses de "dissenyador" i també combinar el seu coneixement del mitjà digital amb les tècniques pròpies del reporterisme tradicional. "En les redaccions sobren informadors i falten periodistes", ha lamentat.

El reporterisme és dur i incert, però permet oferir aquella perspectiva no contada de la notícia. "El que gaudeix amb el fet de sortir al carrer, amb el veure i sentir del reporter, sempre torna a la redacció amb alguna cosa", ha assenyalat després dels seus sis anys en la secció de successos.
 

Reporterisme digital per al