馃帗 Un sector alimentari innovador i de proximitat

Un aspecte clau en la situaci贸 en la qual vivim 茅s el sector de l'alimentaci贸 i les begudes. En aquest camp, 茅s necessari una estrat猫gia perqu猫 la cadena que permet el seu funcionament sigui el m茅s resistent possible davant futurs imprevistos, com pot ser la crisi econ貌mica derivada de l'emerg猫ncia sanit脿ria.

Fecha: dimecres, 13 de maig de 2020 a las 11:00h

Un sector alimentari innovador i de proximitat

Un aspecte clau en la situaci贸 en qu猫 vivim 茅s el sector de l'alimentaci贸 i les begudes. En aquest camp, 茅s necess脿ria una estrat猫gia perqu猫 la cadena que en permet el funcionament sigui el m茅s resistent possible davant de futurs imprevistos, com pot ser la crisi econ貌mica derivada de l'emerg猫ncia sanit脿ria. Es tracta d'aconseguir una 鈥渃adena de valor resilient鈥, segons el terme emprat pel director a Barcelona del m脿ster en Food and Beverage Sustainable Entrepreneurship de la Universitat Abat Oliba CEU i la SAA School of Management de Tor铆, Bram-Kees鈥疶rouwborst.

La cadena ha de tenir capacitat per 鈥済estionar canvis bruscos en l'oferta i la demanda, i l'efici猫ncia suficient per mantenir nivells de preu i qualitats raonables en moments de crisi鈥. Per aix貌, aquest especialista apunta que 鈥渆l fet de tenir una cadena pr貌pia, gestionada de manera sostenible i que garanteixi condicions justes per a tots implicats 茅s essencial per a la din脿mica i superviv猫ncia de l'economia en moments de crisi鈥. 

Per a Bram-Kees鈥疶rouwborst, desenvolupar la sostenibilitat en el sector alimentari 茅s fonamental perqu猫 contribuiria a superar una de les seves febleses principals: la depend猫ncia del preu. Actualment, els ramaders i agricultors estan en una situaci贸 鈥渁sfixiant鈥, ja que la pressi贸 a la baixa sobre els preus redueix el marge de maniobra i els deixa exposats davant de la crisi. Aix貌 tamb茅 passa a causa del domini que adquireixen agents comercials com els grans supermercats. Segons Trouwborst, 鈥渃ada vegada n'hi ha menys i els que queden s贸n els m茅s potents鈥. D'aquesta manera, adquireixen una quota de mercat que 鈥渆ls pot donar molt de poder dins de la cadena de valor i aix铆 fer dependents empreses prove茂dores i els seus productors, la qual cosa pot traduir-se en la fixaci贸 de condicions que poden arribar a ser abusives鈥.

Aix貌 deixa patent que quan 鈥渆l preu 茅s la variable singular determinant en la cadena, qualsevol canvi inesperat tindr脿 influ猫ncia negativa per als actors dependents鈥. Aix铆 els considera aquest professor de m脿rqueting, que aposta per la generaci贸 de valor a trav茅s de la sostenibilitat, la qual cosa garantiria un 鈥渞epartiment m茅s just del benefici鈥. 

Innovaci贸 i aprenentatge 

Trouwborst tamb茅 se centra en la innovaci贸 i l'aprenentatge continu, ja que faran el sector m茅s resistent. La innovaci贸 茅s un factor benefici贸s per al sector: 鈥淧er exemple, el desenvolupament de pr脿ctiques i productes sostenibles pot tenir conseq眉猫ncies positives estructurals per a diferents stakeholders en la cadena. Abans de res, millorar脿 el posicionament internacional i aix铆 el valor del sector sencer鈥.

La innovaci贸 tamb茅 genera diferenciaci贸, un altre aspecte clau. 鈥淟es lleis del m脿rqueting ens ensenyen que una oferta 煤nica 茅s el que el p煤blic objectiu vol percebre. Com a conseq眉猫ncia, el posicionament millora i aix铆 el valor del negoci. La innovaci贸 tamb茅 pot, m茅s espec铆ficament, significar un proc茅s de desenvolupament de nous productes o la cerca de noves aplicacions i serveis existents鈥. Per exemple, 鈥渆l desenvolupament de ra茂m cada vegada m茅s resistent als canvis de temperatura 茅s un exemple clar d'aquest esfor莽 en diferents cellers鈥, apunta el docent. 

Producte de proximitat 

L'altre gran pilar de la sostenibilitat 茅s el producte de proximitat. En aquests moments, 鈥減ressionats per preus m铆nims, exportem productes aut貌ctons a l'estranger a tarifes m茅s elevades i per la mateixa ra贸 importem mat猫ries primeres i articles finals鈥, encara que aquesta din脿mica t茅 un problema per a 鈥渓'agilitat i la taxa de reacci贸 dels sectors鈥, assegura Trouwborst.

L'expert es q眉estiona 鈥渜u猫 passa amb els productes alimentaris procedents de pa茂sos d'Europa de l'Est i, m茅s llunyans encara, com l'脌sia? En per铆odes de crisi la rapidesa, el temps de distribuci贸 i time-to-market s贸n clau. La depend猫ncia de tercers pot posar en perill la seguretat aliment脿ria鈥. Per aix貌, s'ha d'鈥渋ncentivar l'oferta i la compra dels productes de proximitat, garantir un benefici raonable per als productors i un preu moderat per al consumidor鈥.

Un sector alimentari innovador i de proximitat