🎓 Tapes de publicitat: entre el poder del públic i el control autoimposat

La professora del grau de Publicitat i Relacions Públiques, Eva Santana, ha escrit el llibre Tapes de Publicitat

Fecha: dijous, 19 de d'abril de 2018 a las 18:30h

Tapes de publicitat: entre el poder del públic i el control autoimposat

La revolució sociològica que viu la societat s'ha produït gràcies a l'aparició de plataformes digitals que permeten generar debats i difondre una opinió a una àmplia audiència en tan sols uns segons. Sense anar més lluny, el món dels denominats 'influencers' marca les pautes de l'opinió pública actual. Un fet que pot afectar a la reputació de les marques i també beneficiar-les, donada la gran repercussió social que poden aconseguir a través d'aquests nous prescriptors.

A causa d'aquest moment excepcional que viu el món de la Publicitat i les Relacions Públiques és important retrocedir i fer una anàlisi per comprendre com hem arribat fins aquí. La professora del grau de Publicitat i Relacions Públiques, Eva Santana, ha escrit el llibre Tapes de Publicitat (Promopress) en què abasta el procés de conversió pel qual ha passat la difusió de missatges i anuncis.

En el llibre, Santana aborda des d'un marc legal i jurídic les principals prohibicions en matèria de legislació publicitària que afecten la professió publicitària avui dia. Un altre bloc que tracta en la seva obra és el debat ètic i social en els mitjans sobre campanyes publicitàries que, segons els paràmetres socials, sobrepassen els límits. En aquest context, l'autora adverteix de la hipersensibilitat i control sobre l'exercici publicitari que ha perjudicat l'essència d'aquest: la creativitat. La pèrdua d'aquest valor suposa que la publicitat es converteixi en lineal i plana i passada desapercebuda en els consumidors.

Així, sosté la professora Santana, les agències han caigut en un control autoimposat, circumstància que s'acaba convertint en sobreprotecció del consumidor. Un consumidor, d'altra banda, cada vegada més poderós davant la publicitat, gràcies a l'ecosistema de les xarxes socials i l'important rol dels 'influencers'. Com per exemple, el cas de Auronplay amb la marca Orejo, Wallapop o MilAnuncios.

Amb motiu de la publicació del seu llibre Tapes de publicitat, recentment la professora Santana va impartir una ponència a la Universitat Pontifica de Salamanca en què va tractar temes com la publicitat encoberta, la publicitat que atempta contra la dignitat de la persona i de les marques així com el contingut del seu llibre. La qüestió que obria la seva conferència anunciava moltes de les controvèrsies que aborda en el seu llibre: Som un país summament ètic i responsable o un país caut i coaccionat pel poder del consumidor?

Tapes de publicitat: entre el poder del públic i el control autoimposat