ūüéď La nova vida 'on line' d'estudiants i professors

Des de divendres passat, la docència presencial es va suspendre en totes les universitats de Catalunya (després, la declaració d'estat d'alarma estendria aquesta suspensió a tot el territori nacional).

Fecha: dimarts, 17 de març de 2020 a las 16:00h

La nova vida 'online' d'estudiants i professors

Classes a dist√†ncia en directe amb m√©s aflu√®ncia que en una de presencial, professors que enregistren lli√ßons en format audiovisual a les quals despr√©s accediran els seus alumnes, estudiants puntualment preparats per entrar en la sessi√≥ des dels seus equips inform√†tics... S√≥n escenes propiciades per la necessitat que han revelat una realitat: la Universitat t√© els recursos digitals per mantenir el seu pols vital davant de circumst√†ncies excepcionals com l'emerg√®ncia sanit√†ria del coronavirus.

El 13 de mar√ß es va suspendre a Catalunya la doc√®ncia presencial. El dilluns seg√ľent, 16 de mar√ß, la nostra universitat ja estava preparada per reconduir la doc√®ncia a trav√©s dels canals en l√≠nia. Era la primera setmana de confinament i els continguts previstos es van poder impartir en la seva pr√†ctica totalitat. Havia funcionat el pla de posada a punt impulsat pel Comit√® de Conting√®ncia i liderat pel coordinador del m√†ster universitari en Comunicaci√≥ Digital i Noves Tecnologies, Juan Francisco Jim√©nez, i pel responsable del Servei d'Inform√†tica, Rub√©n Borjas.

En aquestes setmanes, l'adaptació a l'entorn en línia ha pivotat sobre aquests pilars:

  • Actualitzaci√≥ de coneixements i habilitats en l'√ļs d'eines en l√≠nia. Per aix√≤, es van difondre tutorials sobre l'√ļs de la plataforma Blackboard. En el cas dels professors, aquests tutorials van servir de complement a sessions formatives rebudes. En aquest punt, √©s destacable el paper exercit pels anomenats "ambaixadors digitals".
  • El punt de refer√®ncia per canalitzar la doc√®ncia en l√≠nia ha estat l'eina Blackboard, que ja estava implantada des del curs passat. En el cas de models de classe en streaming, s'ha recorregut a l'extensi√≥ Blackboard Collaborate Ultra
  • Doc√®ncia en l√≠nia no equival necess√†riament a enregistrar la classe o impartir-la de manera sincr√≤nica a trav√©s de Blackboard Collaborate. Hi ha altres f√≥rmules (la creativitat hi ha tingut un paper important). El m√©s prioritari √©s que hi hagi una orientaci√≥ sobre com s'impartiran els continguts. Aquest √©s l'objectiu del Pla de treball adaptat que setmanalment presenta el professor o professora responsable de l'assignatura.
  • El paper d'enlla√ß dels delegats de cada grup i de la presidenta del Consell d'Estudiants. Els delegats han estat els responsables de canalitzar els dubtes o suggeriments del grup. El seu treball ha estat fonamental.
  • Seguiment institucional: setmanalment, els representants de les universitats catalanes es reuneixen amb la Secretaria d'Universitats i Recerca de la Generalitat i l'Ag√®ncia per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU). S'assegura, aix√≠, la coordinaci√≥ en la presa de decisions en temps de pand√®mia. Aix√≠ mateix, el rector informa cada setmana el Consell Interuniversitari de Catalunya sobre l'evoluci√≥ de la doc√®ncia a la nostra universitat.
  • Aix√≠ mateix, la Biblioteca de la Universitat ha continuat prestant els seus serveis de manera telem√†tica, la qual cosa inclou, entre altres aspectes, el manteniment del pr√©stec interbibliotecari (per a articles electr√≤nics) i l'acc√©s a tots els recursos electr√≤nics.

Aquesta columna vertebral de la doc√®ncia en l√≠nia ha rebut suport d'altres factors i iniciatives d'import√†ncia. El primer dels quals, l'efic√†cia de l'eina Microsoft Teams, que ha facilitat a gaireb√© tot el personal de la casa traslladar l'activitat al seu domicili. Teams √©s una aplicaci√≥ de l'entorn Microsoft 365 a la qual tamb√© tenen acc√©s els estudiants. Experi√®ncies preliminars han demostrat que tamb√© pot arribar a ser una bona opci√≥ per a la doc√®ncia a dist√†ncia.

Entre les iniciatives remarcables que s'han posat en marxa i que han facilitat la tasca aquests dies de confinament for√ß√≥s, hi ha la creaci√≥ del projecte Connectad@s: la universitat a casa, impulsat per la UNED i la UOC en el marc de CRUE Universitats Espanyoles, i l'obertura de llic√®ncies d'Adobe durant el temps de durada de les mesures de reclusi√≥.

Universitat activa

La Universitat no s'ha parat, simplement manté una relació a distància amb els membres de la seva comunitat. Així, per exemple, tant el Servei d'Atenció Psicològica com la Unitat Terapèutica d'Assistència Psicològica s'han mantingut actius en la seva funció assistencial i terapèutica, segons els casos. De la mateixa manera, el Servei d'Esports ha compartit pautes per fer front a una amenaça diferent del coronavirus: el sedentarisme.

El contacte no nom√©s es mant√© amb les persones que ja s√≥n membres de la nostra comunitat, els estudiants que s'estiguin plantejant ser-ne alumnes en el futur tamb√© han trobat respostes r√†pides a les seves consultes al Servei d'Informaci√≥ i Orientaci√≥. A m√©s, ja estava establert que el proc√©s d'admissi√≥ fos totalment en l√≠nia, una novetat que ha resultat ser molt convenient.

Esforç i resultats

En conjunt, com assenyala el rector, Rafael Rodr√≠guez-Ponga, "s'ha fet un gran esfor√ß per posar en marxa el sistema de classes a dist√†ncia des del primer dia en qu√® ens hi vam comprometre". En aquesta l√≠nia, Juan Franciso Jim√©nez destaca la tasca que han escom√®s els professors per "adaptar la singularitat de les seves assignatures a l'eina Blackboard".

Encara que es perdi el valor diferencial del contacte personal, l'experi√®ncia tamb√© est√† sent positiva des de la perspectiva de l'estudiant. "Tot √©s molt din√†mic, hi ha moltes interaccions", observa la presidenta del Consell d'Estudiants, Maria Biescas. Estudiant de Publicitat i Relacions P√ļbliques, Biescas al¬∑ludeix a la in√®rcia col¬∑laborativa que s'ha desencadenat: "√Čs veritat que la situaci√≥ t'exigeix que t'espavilis una mica, per√≤ aix√≤ ha suscitat molta col¬∑laboraci√≥ entre companys". Personalment, afirma sentir-se "molt c√≤moda" amb la doc√®ncia en l√≠nia rebuda, encara que s√≠ que creu necessari "dosificar" una mica la quantitat de treballs que es demanen als alumnes.

La nova vida 'online' d'estudiants i professors