A la Universitat Abat Oliba CEU (UAO CEU), el Vicerectorat de Relacions Internacionals i Recerca —del qual depenen la Unitat de Gestió de la Recerca (UGI), l'Oficina de Transferència de Resultats de la Recerca (OTRI) i el Servei de Relacions Internacionals— té com a objectiu donar suport a la recerca del nostre personal docent i investigador, i impulsar i coordinar la recerca d'acord amb la naturalesa de la Universitat, dels seus fins específics i de les demandes que vagin sorgint a partir del context social que l'envolta.
Amb això s'assegura que la UAO CEU disposi de la infraestructura necessària per complir els seus objectius essencials: la millora en la qualitat de la investigació científica del professorat; la cooperació amb entitats socials i el sector productiu mitjançant el desenvolupament conjunt de programes i projectes d'investigació que facin possible la transferència de coneixement, i una millora en la qualitat de la docència i en la formació dels alumnes.
Per assolir aquests objectius, la UAO CEU fomenta especialment la internacionalització de l'activitat acadèmica i investigadora. Per això, des del Vicerectorat de Relacions Internacionals i Recerca, es promou la inclusió de membres o col·laboradors estrangers als nostres grups de recerca i l'elaboració de projectes d'investigació en el marc de convocatòries internacionals; també s'impulsen les estades dels nostres professors a l'estranger; es dona suport a la participació en congressos internacionals, i es publiquen els resultats de les investigacions en revistes internacionals.
Dades del CEU
Ubicació:
Campus Bellesguard
Carrer de Bellesguard, 30
08022 Barcelona
Tel.: 93 254 09 00
Contacte:
VICERECTOR
Dr. Alessandro Mini
Vicerector de Relacions Internacionals
i Recerca
Tel.: 93 254 09 00
amini@uao.es
SECRETARIA DE VICERECTORAT
Ana Mª Castillo Jurado
Tel.: 93 254 09 00 – Ext. 30972
vrrecerca@uao.es
RESPONSABLE DE RECERCA
Responsable d'UGI/OTRI
Tel.: 93 254 09 00 – Ext. 30935
ÀREA TÈCNICA UGI/OTRI
Ana Sabater Camps
Tel.: 93 254 09 00 – Ext. 30917
ugi@uao.es
otri@uao.es
La investigació de qualitat és una aposta estratègica de la Universitat Abat Oliba CEU. Des del moment de l'aprovació de la Universitat l'any 2003, la UAO CEU ha estat brindant suport als seus investigadors amb l'objectiu de promoure la creació de projectes i grups de recerca relacionats amb els diferents programes d'estudi de grau, màster i doctorat presents a la Universitat.
La UAO CEU disposa de sis grups de recerca amb una llarga trajectòria investigadora. El 2017 cinc d'aquests van ser reconeguts per la Generalitat de Catalunya (SGR) com a grups consolidats, i un va ser considerat com a preconsolidat.
MULTICULTCOM
Títol: Comunicació i Conflicte en una Societat Multicultural
Resolució: EMC/1164/2017
Expedient: 2017 SGR 807
Modalitat: consolidat
Coordinador: Dr. Carlos Pérez del Valle
Membres:
Dra. Ana Beriain Bañares
Dr. Adolfo Lucas Esteve
Dr. José Ignacio Castelló Ribera
El grup de recerca Comunicació i Conflicte en una Societat Multicultural (MULTICULTCOM), reconegut com a consolidat per l'agència AGAUR (Generalitat de Catalunya) el 2017, és la continuació del grup emergent La Resposta del Dret Penal als Conflictes Propis d'una Societat Multicultural: Perspectiva Multidisciplinària (MULTICULTIUS).
El grup centra la investigació preferentment en l'estudi de la comunicació social al voltant dels conflictes interculturals amb rellevància jurídica i, especialment, amb rellevància penal, mantenint la perspectiva pluridisciplinària. Els seus temes d'estudi són la reacció social davant del conflicte i les solucions; la vinculació de l'opinió pública a aquests conflictes i l'anàlisi del tractament informatiu, alhora que es comprova la situació social en què es produeix aquest tractament informatiu i se'n delimiten els vessants tant individuals com de grup.
Les àrees de coneixement que abraça aquest grup són les del dret penal, la comunicació audiovisual, la publicitat i el periodisme. I la seva activitat és especialment rellevant en una societat cada vegada més oberta al multiculturalisme.
TRIVIUM
Títol: Família, Educació i Escola Inclusiva
Resolució: EMC/1164/2017
Expedient: 2017 SGR 808
Modalitat: consolidat
Coordinador: Prof. Dr. Marcin Kazmierczak
Membres:
Dra. Laura Giordano
Dra. Maria Teresa Signes Signes
Dra. Laura Amado Luz
Dr. Rafael Rodríguez-Ponga y Salamanca
Clara Guilera Domingo
Dra. Cintia Carreira Zafra
Dra. Marta Oporto Alonso
El grup de recerca Família, Educació i Escola Inclusiva (TRIVIUM), reconegut com a emergent per l'agència AGAUR (Generalitat de Catalunya) el 2014 i com a consolidat el 2017, va sorgir de la inquietud de diversos professors de la Universitat Abat Oliba CEU per investigar els pressupòsits bàsics del treball interdisciplinari i transversal de l'educació, com a eix vertebrador de la tasca educativa i del procés ensenyament-aprenentatge.
Els àmbits d'actuació del grup s'emmarquen en camps interdisciplinaris, entre els quals destaquen la intervenció psicològica, l'organització i gestió de l'escola i el foment de la resiliència, així com altres competències, a través d'una anàlisi literària orientada a aquest fi. Els resultats de la recerca, més enllà de materialitzar-se en publicacions i congressos, s'expliciten en la línia editorial de la revista científica Multidisciplinary Journal of School Educaction, dirigida pel coordinador del grup i coliderada pels altres membres, i en la conformació dels continguts de les diverses assignatures impartides en el marc del programa del màster en Estudis Humanístics i Socials de la UAO CEU (Qüestions Antropològiques d'Actualitat, Qüestions Socials d'Actualitat...) i del grau en Educació Infantil i Primària (Antropologia, Didàctica de la Literatura Axiològica, Literatura Infantil i Foment de l'Hàbit Lector, Psicologia de l'Aprenentatge). Per a informació més detallada sobre els projectes i les activitats del grup, podeu visitar el blog de TRIVIUM.
EAEDIUM
Títol: Economia Aplicada, Economia de l'Educació i Investigació de Mercats
Resolució: EMC/1164/2017
Expedient: 2017 SGR 1259
Modalitat: consolidat
Coordinador: Dr. Joan Ripoll Alcón
Membres:
Dra. Eva Perea Muñoz
Dr. José Ramón Mariño Castro (UPF)
Dr. Josep Lluís del Olmo Arriaga
Dr. Iván Roa Perera
Dra. Jessica París Paricio
El grup de recerca en Economia Aplicada, Economia de l'Educació i Investigació de Mercats (EAEDIUM), reconegut el 2017 com a consolidat per l'agència AGAUR (Generalitat de Catalunya), se centra en l'estudi dels "campions ocults" de l'economia catalana i espanyola, i destaca la història dels seus negocis, estratègies i reptes. En particular, l'anàlisi que s'ha estat fent ha pretès desenvolupar una nova taxonomia, inèdita fins ara, per descriure un altre tipus d'"empresa campiona": els brand champions, un terme més adequat a la naturalesa de l'estructura econòmica espanyola.
De la mateixa manera, la investigació de l'equip ha permès vincular el model actual de comerç internacional en les economies avançades amb l'estratègia de negoci de les empreses champions, mitjançant la smile curve, les cadenes de valor globals i la teoria del comerç intraindustrial.
Recentment, el grup ha redimensionat la seva capacitat d'actuació científica fins a poder estendre el seu àmbit d'investigació als mercats, l'exportació de béns intermedis i de serveis, el comerç en valor afegit, l'organització empresarial i l'economia de l'educació. Tot això per generar coneixements que puguin beneficiar àmbits com l'educació i la inclusió social, les relacions laborals i la qualitat a la feina, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, les transicions acadèmiques i laborals, així com els rendiments acadèmics i els ajuts a l'estudi.
EJES
Títol: Ocupabilitat, Joves i Exclusió Social
Resolució: EMC/1164/2017
Expedient: 2017 SGR 1437
Modalitat: preconsolidat
Coordinadora: Dra. Olga Lasaga Millet
Membres:
Dr. Javier Barraycoa Martínez
Dra. Carmen Parra Rodríguez
Dr. José Luís Ortuño Cámara (UOC)
L'activitat científica del grup Ocupabilitat, Joves i Exclusió Social (EJES) sorgeix de la fusió de les trajectòries investigadores de l'Observatori Laboral —Institut de Recerca constituït per acord de la Junta de Govern de la UAO CEU, de 30 de juny de 2009, com a espai multidisciplinari centrat en l'anàlisi de les dinàmiques del mercat laboral i les seves disfuncions— i de la Càtedra d'Economia Solidària, la finalitat de la qual és l'estudi, la recerca i la promoció de l'economia solidària com a model de desenvolupament econòmic basat en el respecte a la persona, amb una perspectiva de desenvolupament sostenible i com a mitjà de cohesió social.
El grup EJES centra les seves investigacions en la recerca d'alternatives que afavoreixin la superació de situacions d'exclusió social i la inserció dels joves al mercat laboral. Aquesta tasca es desenvolupa en col·laboració amb empreses i entitats del tercer sector i el seu abast és tant nacional com internacional, ja que incorpora, en la majoria de les seves recerques, socis estrangers. Les línies d'investigació del grup consisteixen principalment a:
• El desenvolupament de projectes de formació per a la inserció de joves en risc d’exclusió en sectors emergents.
• L'anàlisi de la situació dels joves i el mercat laboral en diferents països de la Unió Europea i extracomunitaris.
• L'elaboració de propostes de millora per a l'ocupabilitat dels joves en situació d'exclusió social i la recopilació de bones pràctiques.
• L'elaboració de propostes de solucions per al col·lectiu objecte d'estudi, ad hoc per a l'arc mediterrani, potenciant els sectors econòmics locals.
Entre els assoliments més destacables del grup EJES, hi ha: la participació en el projecte Erasmus+ OMEGA (Opening More Employment Gates for Art and Music Students; ref. 230426-EPP-1-2014-1-ES-EPPKA3-ECHE) entre 2014 i 2016, i el desenvolupament d'un projecte finançat per la Diputació de Barcelona titulat Disseny i Desenvolupament de la Formació, Avaluació, Acreditació i Certificació del Tutor d'Empresa entre 2014 i 2016, que el 2018 ha estat escollit com a línia estratègica pel grup de treball de la CRUE.
GREFE
Títol: Empresa Familiar i Emprenedoria
Resolució: EMC/1164/2017
Expedient: 2017 SGR 173
Modalitat: consolidat
Coordinadora: Dra. Carmen Ruiz Viñals
Membres:
Dr. Juan Corona Ramón
Dr. Alfonso Freire Sánchez
Dr. Joaquín Solana Oliver
Dr. Enric Rello Condomines
Alexis Vegas Egea
Dra. Xileidys Parra (UPC)
Federico Briozzo
El grup de recerca Empresa Familiar i Emprenedoria (GREFE) es va constituir l'any 2015 en el marc de la Càtedra d'Empresa Familiar i Creació d'Empreses de la UAO CEU (CEFICE), creada pel Dr. Juan F. Corona Ramón, director de l'Institut d'Empresa Familiar (IEFam). La càtedra CEFICE és una de les tres càtedres fundacionals de la UAO CEU i té per objecte l'anàlisi, la investigació i la docència de la realitat i perspectives de l'empresa familiar i l'emprenedoria. Aquesta anàlisi es planteja des d'una perspectiva multidisciplinària i s'encarrega de desenvolupar un programa d'activitats i recerca complet.
La investigació s'ha articulat en aquest grup multidisciplinari (reconegut com a consolidat per la Generalitat de Catalunya el 2017), que està coordinat per la sotsdirectora de la càtedra, la Dra. Carmen Ruiz-Viñals.
D'una banda, s'estudia la realitat de l'empresa familiar, un autèntic nucli de l'economia, posant èmfasi en les qüestions més complexes relacionades amb la continuïtat: el lideratge a l'empresa, la successió, la comunicació i la presa de decisions informada a l'empresa, la gestió de l'edat, la responsabilitat empresarial, el paper de la dona a l'empresa familiar i l'storytelling a l'empresa familiar. Concretament, les línies de recerca actuals són les següents:
- presa de decisions basada en sistemes d'informació a l'empresa familiar
- lideratge a l'empresa familiar
- cultura i valors a l'empresa familiar
- responsabilitat empresarial
- storytelling a l'empresa familiar i l'emprenedoria
- dona emprenedora
- paper de la dona directiva a l'empresa familiar
Entre els assoliments més destacats del grup hi figuren: la consecució de finançament per part de l'Obra Social La Caixa el 2016 (projecte Decisions Conduïdes per Informació en Empreses Familiars d'Espanya) i el 2017 (projecte Decisions Informades de l'Empresa Familiar) per estudiar els models de presa de decisions que segueixen les empreses familiars; i, d'altra banda, l'Institut d'Empresa Familiar, l'any 2016, va finançar el primer projecte de quantificació del pes de l'empresa familiar en l'economia espanyola en el marc de la Xarxa de Càtedres que coordina aquest institut.
L'impacte social de la investigació del grup és important, ja que es dirigeix a l'empresa familiar, que representa el 90 % de les societats anònimes i societats limitades, que són responsables tant del 60 % del valor afegit brut com del 70 % de l'ocupació generada pel conjunt del sector privat. Per això, considerem que és de gran rellevància reflexionar sobre diferents aspectes que afecten l'empresa familiar.
PROSOPON
Títol: Persona i Vida Personal
Resolució: EMC/1164/2017
Expedient: 2017 SGR 1072
Modalitat: consolidat
Coordinador: Dr. Enrique Martínez García
Membres:
Dr. Martín Federico Echavarría
Dr. Miguel Ángel Belmonte Sánchez
Dr. Alessandro Mini
Dr. Jorge Martínez Lucena
Dr. Mariano Bártoli
Dr. Joan d’Àvila Juanola Cadena
Dr. Stefano Abbate
Dra. María Dolores Barroso López
Emili Boronat Márquez
Dra. Vanesa Berlanga Silvente
Dr. Arturo González de León Berini
Dra. Carmen Cortés Pacheco
El grup d'investigació Persona i Vida Personal (PROSOPON) neix de la inquietud investigadora i docent de diferents professors de la Universitat Abat Oliba CEU que, des de 2003, han estat estudiant en comú el concepte de persona. Aquesta tasca investigadora s'ha abordat principalment des de la perspectiva metafísica, a la llum de la filosofia cristiana, si bé s’hi han afegit altres perspectives –psicològica, jurídica, sociològica, pedagògica...–, de manera que n'han resultat diferents línies d'estudi convergents.
El 2009 es va constituir formalment el grup PROSOPON, que el 2013 va obtenir el reconeixement com a grup de recerca consolidat (SGR) per l’agència AGAUR (Generalitat de Catalunya) i que va ser renovat per aquesta mateixa agència el 2017. El grup PROSOPON ha signat convenis de col·laboració amb diverses universitats del món, i ha promogut diferents projectes de recerca, com Persona i Despersonalització en la Societat del Benestar (2008-2009), Persona i Despersonalització: Propostes Educatives (2009-2011), El Camí i Sepulcre de Sant Jaume: de la Història a l'Hermenèutica de la Fe (2014-2016), The Transformation of Personality by Religious Experience in the Light of Therese of Jesus and John of the Cross (2015) o Persona, Natura Humana i Vida Personal (2011-2018). Anualment organitza un seminari d'estudi, així com un simposi filosòfic en col·laboració amb l'Institut Sant Tomàs de Balmesiana.
Es pot trobar una selecció de publicacions d'aquest grup de recerca al blog de PROSOPON.
La Universitat Abat Oliba CEU té projectes de recerca finançats per diferents organismes públics i privats en el marc de programes competitius i precompetitius d'àmbit local, autonòmic i nacional.
El discurs religiós i la gestió de les emocions femenines a Catalunya entre el barroc i la Il·lustració
Investigadora principal: Dra. Rosa M. Alabrús Iglesias
Organisme finançador: Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, la Unió Europea i el Fons Europeu de Desenvolupament Regional: "Una manera de fer Europa" i l'Agència Estatal de Recerca.
Referència: PGC2018-094899-B-C54
Tipus de convocatòria: competitiva
Membre de l'equip: Dr. Javier Burrieza (Universitat de Valladolid)
Aquest projecte de recerca contribuirà a omplir el buit historiogràfic del coneixement sobre el discurs eclesiàstic (amb una atenció especial als ordes religiosos) i la seva incidència sobre el món femení a Catalunya entre el barroc i la Il·lustració. L'impacte cientificotècnic es reflectirà en l'anàlisi comparativa de la història de les emocions i de les dones a Catalunya-Espanya-França-Itàlia i Portugal, gràcies als millors investigadors en la matèria. Es parteix d'una bona experiència en la configuració d'una xarxa de relacions dins i fora d'Espanya per a la intercomunicació constant amb diferents centres de recerca, com l'Institut de Recherche sur les Civilisations de l’Occident Moderne (XVI-XIX) de París o el Centre d'Emocions del Queen Mary, entre d'altres.
Avui en dia, l'estudi de la història de les emocions es presenta com un estudi globalitzador no només aplicable a l'àmbit de l'estudi del gènere, sinó al pensament polític, jurídic, social i cultural. L'anàlisi de les emocions, dels sentiments i la seva projecció al llarg dels segles és altament innovadora.
Aquest projecte d'R+D+I, competitiu i finançat pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, la Unió Europea i el Fons Europeu de Desenvolupament Regional: "Una manera de fer Europa" i l'Agència Estatal de Recerca, amb referència PGC2018-094899-B-C54, ha estat concedit per aquestes institucions a la Dra. Rosa M. Alabrús (directora de la Càtedra Martí l'Humà, Comte de Barcelona, de la Universitat Abat Oliba CEU) com a investigadora principal per al període 2019-2022.
Al seu grup de recerca hi figura el doctor Javier Burrieza (Universitat de Valladolid).
La Religiositat Femenina a la Catalunya de l'Època Moderna (projecte R+D+I)
Investigadora principal: Dra. Rosa M. Alabrús Iglesias
Organisme finançador: Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat
Referència: HAR 2014-52434-C5-4-P
Tipus de convocatòria: competitiva
Membre de l'equip: Dr. Ricardo García Cárcel
El projecte de recerca competitiu R+D+I que porta per títol La Religiositat Femenina a la Catalunya de l'Època Moderna, amb referència HAR 2014-52434-C5-4-P, ha estat concedit a la doctora Rosa M. Alabrús Iglesias, com a investigadora principal, pel Ministeri d'Economia i Competitivitat, en el marc del Programa Estatal de Foment de la Recerca Científica i Tècnica d'Excel·lència (Generació del Coneixement), per al període 2015-2019.
Es tracta d'un projecte d'història de l'educació que ha estudiat la projecció de les dones religioses al convent i a l'esfera pública, la seva memòria autobiogràfica, el seu pensament moral i social, així com les seves emocions en funció del context històric que els va tocar viure.
El projecte ha analitzat vides exemplars de catalanes que, a través dels seus propis relats, inèdits, o bé de les hagiografies fetes per les seves companyes o directors de consciència, van aconseguir consolidar la seva exemplaritat i la seva santedat fins a arribar a ser autèntics referents per a la societat catalana, espanyola i europea en el context de les crisis del segle XVII.
Dirigit per la doctora Alabrús, el projecte està coordinat amb quatre universitats espanyoles i compta amb una important presència de professors universitaris internacionals a l'equip d'investigació.
Projecte per a la creació d'un marc per a l'autoavaluació de les universitats espanyoles en la millora de les seves actuacions en matèria d'ocupació i ocupabilitat
Investigador principal: Dra. Olga Lasaga Millet
Organisme finançador: ANECA (Agència Nacional d'Avaluació de la Qualitat i l'Acreditació)
Referència: OBSLAB 1- 2018
Tipus de convocatòria: competitiva
El projecte pretén aportar una guia per dissenyar i revisar mecanismes que contribueixin a la millora de l'ocupabilitat dels titulats i a avançar cap a una trobada de perspectives entre universitats i ocupadors. Es pretén identificar àrees en què les universitats necessitin un suport addicional per millorar l'ocupabilitat i la incorporació dels seus alumnes al mercat laboral.
Manual del Tutor d'Empresa. Elaboració d'una Formació en Línia per als Tutors d'Empresa
Investigadors principals: Dra. Olga Lasaga Millet i Dr. Javier Barraycoa Martínez (UAO CEU), i Antoni Moreno García (UB)
Organisme finançador: Grup d'Ocupació CRUE Universitats Espanyoles
Referència: OBSLAB 1- 2017
Tipus de convocatòria: competitiva
El projecte té com a objectiu l'elaboració de materials pedagògics i el disseny d'un programa de formació en línia que proporcioni als tutors d'empresa eines útils en l'exercici de les seves funcions docents i orientadores als estudiants en pràctiques. Aquest projecte és una de les línies estratègiques de CRUE Ocupació i el curs estarà a disposició de totes les universitats espanyoles.
ALTRES PROJECTES VIGENTS DURANT EL CURS 2018-2019
Projectes amb finançament públic
Elaboració d'un model d'orientació propi per al Sistema d'Ocupació de Catalunya
Investigador principal: Dra. Olga Lasaga Millet
Organisme finançador: Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC)
Referència: B1718EMO
Tipus de convocatòria: competitiva
Organitzacions participants: UAO CEU, UAB, UB, UOC, UVic.
Té per objecte l'elaboració d'un diccionari de competències, una eina psicomètrica d'avaluació d'aquestes, i l'elaboració d'un model que vinculi ocupacions, nivells de competències i formacions complementàries basant-se en el model d'orientació RIASEC.
Projectes amb finançament privat
IV Convocatòria d'Ajuts a Grups d'Investigació Precompetitius CEU - Banco Santander.
Les pràctiques en empreses: potenciadores de la inserció laboral d'estudiants en risc d'exclusió social (FUSPBS-PPC22/2015).
Competitivitat empresarial i internacionalització a Espanya: el paper dels "campions ocults" i els "campions de marca" (FUSPBS-PPC23/2015).
La resposta del dret penal als conflictes propis d'una societat multicultural: una perspectiva interdisciplinària (FUSPBS-PPC24/2015).
Fracàs escolar, resiliència i processos bàsics de l'aprenentatge implicats en el rendiment acadèmic de l'alumne: un estudi de la seva relació (FUSPBS-PPC25/2015).
II Convocatòria d'Ajuts a Grups d'Investigació Precompetitius Universitat Abat Oliba CEU - Fundació Bancària La Caixa.
Disseny d'un índex multidimensional de classificació de rànquings d'universitats espanyoles.
Aplicació pedagògica i didàctica dels coneixements i les virtuts del mestre als graus en Educació de la Universitat Abat Oliba CEU en aules del tercer món.
L'autoritat del saber. So Hipòlita de Jesús, biblista i teòloga catalana al Segle d'Or.
La maternitat subrogada.
La família com a protecció i la protecció de la família.
Decisions informades de l'empresa familiar.
Entre les activitats incloses al programa d’acció del Decenni Internacional per a l’Acostament de les Cultures, destaca la internacionalització de la investigació, especialment per fomentar el coneixement i la comprensió de les condicions que promouen l’acostament de les cultures i els drets humans. En aquesta línia, la Càtedra UNESCO - Pau, Solidaritat i Diàleg Intercultural, creada el 2017, fomentarà el treball de receerca amb l’objectiu d’analitzar el valor afegit de la pau com a primer pilar de les Nacions Unides i com un dels objectius principals de la UNESCO. La noció positiva de la pau, que està connectada amb la promoció i protecció dels drets humans i el desenvolupament, hauria de convertir-se en una noció viva que puguin utilitzar sobre el terreny les diverses agències de les Nacions Unides i els seus organismes especialitzats.
Contribució als objectius generals de desenvolupament, tenint en compte el progrés social, econòmic i cultural.
• Donar suport al Programa d’Acció del Decenni Internacional per a l’Acostament de les Cultures.
• Analitzar els programes de pau elaborats per les entitats de les Nacions Unides.
• Crear xarxes i plataformes sobre la base de programes multiculturals amb universitats i la societat civil.
• Donar suport als objectius de desenvolupament sostenible.
• Disseny, implementació i monitoratge d’accions sobre projectes socials, econòmics i culturals;
• Implementació de programes educatius per portar a terme els principis dels Objectius de Desenvolupament Sostenible;
• Promulgació dels principis del Programa de Pau a través de publicacions i participació en esdeveniments nacionals i internacionals;
• Promulgació de la pau mitjançant la creació d’estratègies de comunicació i noves tecnologies.
Equip directiu, col·laborador, assessor i xarxes o organismes als quals es pertany.
- investigació sobre l'Agència de Pau de les Nacions Unides
- implementació dels objectius de desenvolupament sostenible
- cultura de pau, seguretat i defensa
- educació inclusiva
- diàleg intercultural
- multilateralisme
- moviments migratoris internacionals
- impacte de les noves tecnologies en l'educació
Investigació sobre l'Agenda de Pau de les Nacions Unides
Abordar les causes subjacents del conflicte és clau per traçar noves perspectives per a l'agenda de pau de les Nacions Unides. Aquesta ha estat l'ambició d'un important projecte d'investigació iniciat per la Unesco conjuntament amb la Universitat Abat Oliba CEU a Barcelona (Espanya) des de 2015 sobre els "Avenços i desafiaments per a l'agenda de pau de les entitats de les Nacions Unides després de 70 anys de la creació de la UNESCO: una reflexió en el context del Decenni Internacional per a l'Acostament de les Cultures". L'objectiu d'aquesta investigació és analitzar com el sistema de les Nacions Unides ha contribuït a promoure la pau en els últims setanta anys. Fins ara, el projecte ha reunit més de 30 agències de l'ONU en dues consultes, una a Ginebra (juny de 2016) i l'altra a Nova York (desembre de 2016), amb el propòsit d'analitzar la contribució del sistema de les Nacions Unides per a la promoció de la pau, centrant-se en el passat, el present i les perspectives futures. El projecte també ha creat un consell consultiu compost per eminents acadèmics i activistes per la pau de tot el món. A més, ofereix una valuosa oportunitat per valorar la resposta de les Nacions Unides a l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible com a pilar d'una pau duradora, alhora que dona un nou impuls al Decenni Internacional per a l'Acostament de les Cultures (2013-2022).
La Càtedra d'Economia Solidària (CES) té com a finalitat l'estudi, la investigació i la promoció de l'economia solidària com a model de desenvolupament econòmic basat en el respecte a la persona, amb una perspectiva de desenvolupament sostenible i com a mitjà de cohesió social.
L'àmbit d'actuació és el conjunt de l'Estat espanyol, si bé ha signat acords amb altres entitats d'àmbit internacional per realitzar activitats conjuntes que serveixen per potenciar la implantació de l'economia solidària als màxims àmbits possibles.
L'objectiu principal és aprofundir en l'estudi i la investigació de l'economia solidària, així com promoure activitats per desenvolupar-la i aplicar-la. Les accions prioritàries de la càtedra s'agrupen en els àmbits de: formació, estudis i investigacions, i sensibilització.
La CES ha signat convenis amb universitats iberoamericanes al Perú i Xile per fer la formació d'emprenedors en economia solidària.
La CES contribueix a l'educació de la zona a través de:
Aquests programes els desenvolupen estudiants de la Universitat Abat Oliba CEU a través del premi de periodisme solidari i, també, hi participen entitats i col·laboradors compromesos amb la formació en valors.
- finances solidàries: microcrèdits, fintech social, moneda solidària
- objectius de desenvolupament sostenible
- responsabilitat social corporativa
- innovació social
- mercats públics: compra ètica, clàusules socials
- feina i exclusió social
- discapacitat i inclusió social
- formes societàries de l'economia social i solidària
- comunicació social: màrqueting social, comunicació digital social
- aspectes migratoris al voltant de l'economia solidària: asil, refugi i migracions econòmiques
- cooperació al desenvolupament
- turisme social
Un dels eixos de treball de la CES és la formació de professionals en economia social i solidària a través dels diferents àmbits socials, econòmics i jurídics que estan relacionats amb el seu desenvolupament i impacte en la societat. Per això es duen a terme les activitats següents:
Passantia internacional per a autoritats en matèria de models de tractament diferencials en un mitjà tancat per a adolescents que compleixen sanció d'internament.
Conferència inaugural del 12è màster en Gestió i Comunicació d'Entitats Socials i Solidàries a càrrec del Sr. Ignacio Parody, president de la Fundació Trinijove, titulada "L'economia solidària en el segle XXI".
Xerrada "I els valors humans?", de la fundació No Somos Invisibles.
Inici i final del projecte: 2014/2016
Programa o iniciativa: Erasmus+
Títol del projecte: Opening More Employment Gates for Art and Music Students (OMEGA)
Organització coordinadora: Yasar Universitesi
Organitzacions participants: Yasar Universitesi (Turquia), Cork Institute of Technology (Irlanda), Ionian University (Grècia), Izmir Foundation for Culture Arts and Education (Turquia), Conservatorio Statale di Musica “E.F. Dall’Abaco” (Itàlia) i Fundació Privada Universitat Abat Oliba CEU (Barcelona).
Investigadors del projecte a la UAO CEU: Carmen Parra Rodríguez i Olga Lasaga Millet
Resum: el projecte OMEGA es construeix per augmentar l'ocupabilitat dels estudiants d'art i música. La iniciativa es proposa per equipar-los d'habilitats i competències extres.
Número de referència: 553418-EPP-1-2014-1-ES-EPPJMO-PROJECT
Inici i final del projecte: 2016/2017
Programa o iniciativa: Universitat Pacífico de Chile
Títol del projecte: Nucli Acadèmic Desenvolupament Humà i Economia Social. Facultat de Ciències Humanes i Educació
Organització coordinadora: Facultat de Ciències Humanes i Educació de la Universitat Pacífico de Chile.
Centres col·laboradors: Universitat Abat Oliba CEU; Sembra; Promedu; Institut de Cartografia, Recerca i Formació per a l'Ordenament Territorial (CIFOT) de la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat Nacional de Cuyo, Mendoza, l'Argentina.
Investigadors del projecte a la UAO CEU: Carmen Parra Rodríguez
Resum: La generació de coneixement sobre l'economia solidària com una manera eficaç de generar espais de desenvolupament humà i social amb impacte en un conjunt de beneficis socials i culturals presents en la qualitat de vida de les persones.
La càtedra porta a terme una tasca de sensibilització a través de nombroses activitats lúdiques, socials i culturals per donar difusió a l'economia solidària en la societat.
Activitats patrocinades per la Càtedra d'Economia Solidària
Abdulaziz, A.; Fernandez-Puyana , D. (2020) Moving Towards a Sustainable Peace: A Reflection on the United Nations’ Work.
Canne, M.; Parra, C. (2020) “Digital platforms: mapping the territory of new technologies to fight food waste” Bristish Food Journal - -ISSN.- 0007-070X. https://doi.org/10.1108/BFJ-06-2019-0391Parra Rodríguez
Cruz López, Y.; Parra Rodríguez, C. (2020) Educomunicación para un compromiso con los ODS en Aproximación periodística y educativa al fenómeno de las redes sociales Aída María de Vicente Domínguez (coord.), Javier Sierra Sánchez (coord.). Pàg. 529-540, Madrid (Espanya), ISBN.- 978-84-486-2035-6.
Parra Rodríguez, C. (2020) El papel de la Cátedra UNESCO Paz, Solidaridad y Diálogo Intercultural en un mundo globalizado en Problemas Globales. Cinco siglos después de la primera vuelta al mundo. Lasaga, O, Barraycoa, J. (ed.) y Rodríguez-Ponga , R. (coord.), Ediciones CEU.
Parra Rodríguez, C. (2020) “Del migrante al refugiado ambiental”, Tiempo de Paz: La explotación de los recursos naturales, Vol. 136, pàg. 43-50. Barcelona (Espanya) ISSN 0212-8926.
Parra Rodríguez, C. (2020) La feminització de la pobresa en “Les dones pioneres de l’economia solidària”, pàg. 8-10 , Barcelona (Espanya).- Dep. Legal: DL B6687 2020
Carmen Parra Phd, Chairholder UNESCO Peace, Solidarity, Intercultural Dialogue Abat Oliba CEU University. Yolanda Cruz López, Director of Visualizame Festival.
Cruz López, Y.; Parra Rodríguez, C. (2019) Cortometrajes para educar: La infancia, víctima en los conflictos bélico en El valor de la educación en una sociedad culturalmente diversa - Pàg. 289-309. Universitat d'Almeria. - ISBN.- 978-84-17261-60-3.
Parra, C. (2017) “Encouraging Skills and Entrepreneurial Spirit to Improve Employability of Young Artists”, World Academy of Science, Engineering and Technology.
Parra, C. (2017) “Virtual teaching in postgraduate programs: the importance of social collaboration in virtual communities”. Procedia Social and Behavioral Sciences (p. 1430-1438. ISSN.-2010376X, 20103778).
Parra Rodríguez, C.; Lasaga Millet, O. (2017) “El papel del tutor de empresa en las prácticas de estudiantes con discapacidad”. A: The UB Journal of Psychology - Vol. 47 Número: 3 (p. 53-54) Barcelona ISSN.-0066-5126.
Parra Rodríguez, C. (2017) “España frente a los retos internacionales y europeos del desarrollo sostenible”. A: España y la Unión Europea en el orden internacional Pàg. 1319-1329-. Editorial.- Tirant lo Blanch.- Valencia (España).- ISBN.- 978-84-9143-483-2.
Parra Rodríguez, C.; Cruz López, Y. (2017) “El cine como herramienta didáctica en la enseñanza del Derecho. Listen más allá de lo que ves. En el punto de mira: Sobre comunicación en la era digital - Pàg. 87-96-. Editorial.- Mc GrawHill Education.- Madrid (España).- ISBN.- 978-84-486-13617.
Parra Rodríguez, C.; Cruz López, Y. (2017) “El cine como herramienta didáctica en la enseñanza del Derecho. Listen más allá de lo que ves”. A: Nuevos retos docentes en ciencias sociales y jurídicas- Pàg. 157-168-. Editorial.-Huygens.- Barcelona (España) - ISBN.- 978-84-15-663768.
Parra Rodríguez, C. “The protection of underwater cultural heritage from the perspectives of International Law”. A: New Approaches to the Law of the Sea (In Honour of Ambassador Jose Antonio de Yturriaga –Barberán). Fernández-Sánchez, P.P. (Ed.) - Pàg. 273-291-. Editorial.- Nova Science Publishers.- Nueva York (Estados Unidos).- ISBN.- 978-15-36119848.
Càritas Diocesana de Barcelona va concedir el 2017 la distinció honorífica al millor treball de final de màster de contingut social al treball presentat per José Miguel García Rivas titulat “Manos Unidas. Análisis histórico de la entidad y de una campaña de marketing”.
Premi Ángel Herrera Oria al millor estudiant per a l'alumna del màster universitari en Gestió i Comunicació d'Entitats Socials i Solidàries Sara García Escribano.
Càritas Diocesana de Barcelona va concedir el 2018 la distinció honorífica al millor treball de final de màster de contingut social al treball presentat per Laura Busto López titulat “La cooperativa como activo a la conservación y desarrollo local”.
Càritas Diocesana de Barcelona va concedir el 2019 la distinció honorífica al millor treball de final de màster de contingut social al treball presentat per Sonia Guillera titulat "Itineraris d'inserció per a persones en risc o situació d'exclusió social".
Càritas Diocesana de Barcelona va concedir el 2018 la distinció especial al millor treball de final de màster de contingut social al treball presentat per Xavier Porta titulat "La otra cosa del voluntariado: Estudio de las inquietudes y motivaciones de los jóvenes voluntarios en la sociedad actual".
Càritas Diocesana de Barcelona va concedir el 2019 la distinció honorífica al millor treball de final de màster de contingut social al treball presentat per Eira Massip titulat “Proyecto de creación de ARTAMI E.I. de inserción municipal para gestionar los servicios públicos de atención a la dependencia”.
Premi a la iniciativa de voluntariat "Vets for Africa".
ICUSTA va premiar la iniciativa de voluntariat internacional en què van participar professors i alumnes de les tres universitats CEU. El projecte premiat es titula "Vets for Africa en Malawi" i es va iniciar a Kènia el 2011 amb docents i alumnes de la CEU UCH juntament amb altres organitzacions. La missió es va traslladar a Malawi el 2015 i, si bé el projecte inicial estava centrat en veterinària, se n'ha anat ampliant la intervenció amb l'objectiu d'optimitzar els recursos alimentaris per millorar la nutrició humana i prendre la formació com a eix vertebrador del desenvolupament per al futur. La Càtedra UNESCO Pau, Solidaritat i Diàleg Intercultural participa en aquest projecte implementant-hi l'aplicació dels objectius de desenvolupament sostenible.
Premi a la innovació docent. El projecte CREAS (creativitat, aprenentatge i servei) a la UAO CEU, presentat per les professores doctores Marisa Vázquez, Laura Amado, Carmen Parra, Maite Signes, Cintia Carreira, Marina Fernández, Marta Oporto i Francisca Higueras va obtenir el V Premi de Projectes d'Innovació Docent.
Premi Càtedra UNESCO Pau, Solidaritat i Diàleg Intercultural: Haití es mujer. La Càtedra UNESCO Pau, Solidaritat i Diàleg Intercultural va participar en el festival Visualízame, organitzat per la fundació Inquietarte, i va atorgar un premi al millor curtmetratge en defensa dels drets humans i de la implementació dels objectius de desenvolupament sostenible. En la IX edició del premi, va ser per al documental Haití es mujer, de Mar Domínguez Ortega (Espanya-Haití, 2018).
La Càtedra de Creació d’Empreses i Empresa Familiar la va crear el Dr. Juan F. Corona Ramón el 2004, alhora que es constituïa la UAO CEU com a universitat. Una de les primeres mesures que es van prendre el curs 2014-2015 va ser revitalitzar l'activitat de la càtedra, a partir d'un equip de treball a qui el professor Corona contagia el seu entusiasme per l'estudi de l'empresa familiar i l'emprenedoria.
Com a primera mesura es decideix invertir el nom de la càtedra, que passa a denominar-se Càtedra d'Empresa Familiar i Creació d'Empreses (CEFICE), i es convoquen diverses reunions per articular les activitats que es faran.
La Càtedra d'Empresa Familiar i Creació d'Empreses (CEFICE) és una de les tres càtedres fundacionals de la UAO CEU i té per objecte l'anàlisi, la investigació i la docència de la realitat i perspectives de l'empresa familiar i l'emprenedoria. Aquesta anàlisi es planteja des d'una perspectiva multidisciplinària, i s'ocupa de confeccionar un complet programa d'activitats i d'investigació que contribueixin a millorar la formació dels estudiants en aquestes matèries. Amb motiu del caràcter multidisciplinari de la càtedra, la seva acció s'articula de manera coordinada amb els plans d'estudi elaborats per diferents departaments, com els d'Empresa i Economia, Dret, Comunicació, Psicologia i Educació.
D’una banda, s’estudien tots els processos necessaris per a la creació d’empreses (idea de negoci, estudi de mercat, elaboració d'un business plan, etc.), i s'aporten els instruments adequats per facilitar el desenvolupament de l’emprenedoria. D’altra banda, s’estudia la realitat de l’empresa familiar, autèntic nucli central de l’economia, i es posa èmfasi en les qüestions més complexes relacionades amb la continuïtat d’aquest model d’empresa: les relacions entre família i empresa, la successió, la comunicació a l'empresa, la gestió de l'edat, l'ús d'RSC i objectius de futur com la professionalització en la presa de decisions, la internacionalització o la transformació digital.
La càtedra forma part, de ple dret, de la Xarxa de Càtedres d’Empresa Familiar —sota el paraigua de l’Institut d’Empresa Familiar (IEFam)—, que està considerada actualment com la més important del món, i té càtedres similars en 37 universitats espanyoles que fan possible el treball en xarxa i la cooperació entre universitat i empresa. La Xarxa de Càtedres d'Empresa Familiar la componen 37 càtedres, en què treballen 200 professors universitaris que formen una mitjana de 2.000 alumnes l'any a tot Espanya.
La Càtedra d'Empresa Familiar i Emprenedoria UAO CEU està coordinada per:
- Dr. Juan F. Corona Ramón, director de la Càtedra CEFYCE UAO CEU
- Dra. Carmen Ruiz-Viñals, sotsdirectora de la Càtedra CEFYCE UAO CEU
- Dr. Fernando Álvarez-Gómez, sotsdirector de la Càtedra CEFYCE UAO CEU
A partir del 16 de gener de 2015, un grup de professors membres i col·laboradors de la càtedra s'han anat reunint per activar-ne tant les activitats (seminaris, jornades, trobades, workshops, afterworks, challenges, etc.) com les investigacions i publicacions en la doble temàtica que aborda: empresa familiar i emprenedoria. Per vehicular la investigació de la càtedra, s'ha format un grup d'investigació consolidat que està reconegut per la Generalitat de Catalunya.
La Càtedra d'Empresa Familiar i Creació d'Empreses forma part de la xarxa de càtedres d'empresa familiar de l'Institut d'Empresa Familiar. La filosofia és de caràcter win-win ('guanya-guanya'). Es volen identificar diverses àrees de treball en relació amb l'empresa familiar i l'emprenedoria per oferir la càtedra com a paraigua acadèmic a les persones de la Universitat. Es tracta de coordinar la part de la feina diària des dels diferents camps multidisciplinaris que es relacionen amb l'empresa familiar i l'emprenedoria, i donar-los un valor conjunt. En aquesta multidisciplinarietat també es pretén que els membres de la càtedra tinguin procedències diverses, de manera que es busquen especialistes de diferents departaments de la UAO i es fomenta el treball conjunt amb professionals d'altres universitats i de l'empresa privada. Això ens dona un caràcter més operatiu a l'hora de plantejar projectes d'investigació que neixen vinculats amb el món empresarial.
- presa de decisions basada en sistemes d'informació a l'empresa familiar
- lideratge a l'empresa familiar
- storytelling a l'empresa familiar i l'emprenedoria
- self-management a la vida directiva
- responsabilitat empresarial
- cultura i valors a l'empresa familiar
- dona emprenedora
- el paper de la dona directiva a l'empresa familiar
Llista d'actes d'emprenedoria i empresa familiar (inici CEFICE, febrer de 2015).
▪ 11 de desembre de 2014, UAO CEU (Barcelona): Networking Breakfast del Districte del Coneixement. Conferència del director de la càtedra, Juan F. Corona, amb el títol: "Internacionalització de l'empresa familiar".
▪ I cicle de seminaris Trobades d'Empresa Familiar:
- 19 de febrer de 2015: a càrrec de la presidenta del Grup Codorniu, Mar Raventós. El protocol familiar, peça clau en l'èxit de l'empresa familiar.
- 5 de març de 2015: a càrrec de Nacho Calvo, responsable d'Organització i Desenvolupament del Grupo Cosentino. Importància de la política en la formació de l'empresa familiar: el cas del programa IMPULSA.
▪ 6 de març de 2015: presència de la Càtedra d'Empresa Familiar i Creació d'Empresa al Face-to-Face del Cornellà Creació Fòrum, entre Juan F. Corona i la periodista i directora adjunta d'El Periódico, Olga Grau.
▪ II cicle de seminaris Trobades d'Empresa Familiar:
- 27 de març de 2015, II Trobades d'Empresa Familiar: Antonio Gallardo, vicepresident d'Almirall ProdesFarma. La importància de la internacionalització en l'estratègia de l'empresa familiar.
- 29 d'octubre de 2015 Sergi Ferrer Salat, president del Grup Ferrer. El president del Grup Ferrer explica el seu concepte del que deu ser la filantropia del segle XXI.
- 27 de novembre de 2015 II Trobada d'Empresa Familiar: Joaquín Uriach. La capacitat de transformació és clau perquè una empresa perduri.
▪ 29 de juny de 2015: I Jornada d'Emprenedoria Experiencial. Hi han intervingut la fundadora de Circle Line, Marta Alonso; els fundadors de Sitka Capital, Miguel Lobón i Carlos Guerrero; el fundador d'Eltenedor.es, Álex Lorenzo; l'emprenedora del sector de la moda Nina Urgell; el CEO de Social Coin, emprenedor, empresari i gestor d'incubadora de start-ups Carlos Blanco; la social media a Sogues Comunication, Aretha Fusté; el director de Westinghouse Future Economy, Marc Vidal, i el director de Producció i Desenvolupament a Neuroelectrics, Guillem Mitjà.
▪ 29-30 de juny de 2015: curs d'estiu sobre emprenedoria experiencial i innovació
▪ 13-14 de juliol de 2015: participació en el II curs d'estiu CEU Emprèn: Emprenedoria a les Aules i més Enllà.
▪ 20 de setembre de 2016: publicació i presentació pública de l'informe L'empresa familiar a Espanya (2015), publicat per l'Institut d'Empresa Familiar, amb col·laboració de Banco Santander.
Conferències:
▪ 1 d'octubre de 2015: jornada Casos d'Emprenedoria: Models d'Èxit. Conèixer de primera mà la vivència dels joves emprenedors que han obtingut èxits amb les seves iniciatives. Els ponents han estat Oscar Pierre i Iris Sanmartín, fundadors de Glovo App i FormalDocs.
▪ 9 de novembre de 2015: conferència de Marc Muñoz, fundador de Brodynt Global Services. Emprendre suposa agafar el control de la pròpia vida.
▪ 11 de desembre de 2015: taula rodona Bones Pràctiques RSC. Hi han intervingut el voluntari de Càritas Barcelona i responsable del programa Universitats amb Cor, Fernando Porta; la directora de Barcelona Sustainable Tourism, Joana Homs; la directora de Recursos Humans del Grupo Clece, Rosa Llamas, i el director general de l'Institut Cerdà, Carles Cabrera. Ha moderat la taula la vicerectora d'Ordenació Acadèmica de la UAO CEU, Eva Perea.
▪ 18 de febrer de 2016: Trobades amb Joves Emprenedors. Agustí Torelló. El vi espanyol ha d'apostar per la singularitat i no guiar-se tant per les modes.
▪ 30 de març de 2016: I Workshop Dona Emprenedora. La UAO CEU organitza el I Workshop Dona Emprenedora per posar en relleu el paper singular que la dona té al panorama empresarial. Hi participen la fundadora i CEO de Pop Places, Karen Prats; la responsable d'e-commerce a Unpasomás, Beatriz de la Sotilla, i la fundadora i CEO de María Pascual, María Pascual. Presentació de la plataforma ENVISION, que, impulsada per l'Associaton of Organisations of Mediterranean Businesswomen, neix amb el propòsit d'aglutinar les dirigents de petites i mitjanes empreses i dones emprenedores del nostre país.
▪ 28 de juny de 2016: II Jornada d'Emprenedoria Experiencial: idees que creen models de negoci. El que va ser director de Màrqueting de Correus, Pau Cubells, ha obert la II Jornada d'Emprenedoria Experiencial, que, organitzada per la Càtedra d'Empresa Familiar i Creació d'Empreses, ha servit d'avantsala al Summer Camp d'Emprenedoria, que se celebra durant tota aquesta setmana a la UAO CEU. Hi participen el CEO de Waynabox, Pau Sendra; el CEO i fundador de Sonarventures, Álvaro Cuesta; la CEO i fundadora de LestGoi!, Yaiza Canosa, i la CEO i cofundadora de Dietox, Virginie Roge.
▪ 28-30 de juny de 2016: II Summer Course sobre emprenedoria experiencial i innovació
▪ 15 de desembre de 2016: II Workshop Dona Emprenedora, amb la participació de Natalia García, directora executiva a CREA HOUSE; Miriam Escrivà, CEO & founder a Miriam Escrivà Events, i Miriam Lao, cofundadora i CEU a Ingenius.
▪ III Trobades d'Empresa Familiar (Saló de Graus)
- 2 de març de 2017. "Foment de l'emprenedoria des de l'empresa familiar: el cas de Lanzadera". A càrrec de Javier Jiménez, director general de Lanzadera. 11:30 al Saló de Graus de la UAO CEU.
- 31 de març de 2017. "Impuls de la innovació des de l'empresa familiar". A càrrec d'Aleix Pons, director d'economia i finances de COTEC. 11:30 al Saló de Graus de la UAO CEU.
▪ IV Jornada d'Emprenedoria Experiencial (Saló de Graus)
- 17 de març de 2017: jornada de tarda (16-20 h), en què diferents emprenedors i finançadors del món de l'emprenedoria expliquen la seva trajectòria. Programa: 16:00 Luis Crisenti, soci de Plana Abogados / 17:00 Juan Prim, CEO i fundador de Corre y Vuela / 18:00 Marc Vila, consultor sènior a Business Angels Network Catalunya.
▪ 24 de març de 2017: presentació al Círculo Ecuestre de l'estudi/informe sobre l'empresa familiar a Catalunya, a càrrec del Dr. Juan F. Corona i del Dr. Fernando Álvarez. 12 h. Xarxa de Càtedres d'Empresa Familiar. L'empresa familiar a Catalunya. Associació Catalana de l’Empresa Familiar, 2017.
▪ 2a edició del CEU Emprèn Summer Camp: emprenedoria. Després de l'èxit de la primera edició, organitzada per la Càtedra EFICE en col·laboració amb CEU Emprèn, es reedita aquesta activitat inter CEU (ja que els participants són de la USP CEU, la UCH CEU i la UAO CEU) a València, però organitzat per la Càtedra EFICE en col·laboració amb CEU Emprèn i la UCH CEU. Immersió d'una setmana al món de l'emprenedoria: del 26 al 30 de juny de 2017.
▪ Activitats del Club d'Emprenedors (mentorades per l'equip de professors Carmen Ruiz, Alexis Vegas i Ángel Pachón).
▪ Debat d'economia a tres bandes (desembre de 2016).
▪ Afterwork 28 de febrer de 2017 a les 18:30.
▪ Barcelona Thinking Challenge (26-27 d'abril de 2017).
▪ 10 de febrer de 2017: signatura del conveni UAO - UOC - Foment del Treball - Fepime.
▪ III Workshop Dona Emprenedora (1 d'octubre de 2017). Amb la participació de de Patricia Pólvora, CEO de Teterum, i Geni Ramos, emprenedora del sector digital.
▪ Febrer de 2018: publicació i presentació pública de l'informe L'empresa familiar a Espanya (2017), publicat per l'Institut d'Empresa Familiar, amb la col·laboració de Banco Santander.
▪ 21 de març de 2018: IV Jornada d'Emprenedoria Experiencial. 16:00 - Laura Fernández Giménez, CEO i cofundadora de FutureFunded / 17:00 - Agustín Arga (www.ecomlabsincubator.com).
▪ Activitats del Club d'Emprenedors (mentorades per l'equip de professors Carmen Ruiz, Alexis Vegas i Ángel Pachón).
▪ Debat d'economia a tres bandes (desembre de 2016)
▪ Barcelona Thinking Challenge (18-19 d'abril de 2018). Repte: el malbaratament alimentari.
▪ IV Workshop Dona Emprenedora (24 de novembre de 2018) amb la participació de Natàlia Pujades, CEO a Scratch School, i de Sara Werner, CEO a Cocunat.
▪ II Afterwork en col·laboració amb el Club d'Emprenedors (12 de desembre de 2018), amb la participació del CEO i fundador de Vinos Reilón y Laagam, Diego Arroyo, i del CEO i fundador de PartyAdvisor, Pol Domingo.
▪ V Jornada d'Emprenedoria Experiencial (11 de març de 2019). 16:00 - Adrián Lorenzo, CTO Mr. Jeff., i Toni Gómez, CEO Wakko Comunicación / 17:00 - Antoni Abellán, CEO Helion Technologies, i Agustín Arpa, CEO Wana Group.
▪ Ponències als Congressos d'Empresa Familiar de 2015 a 2018 per part del Dr. Juan F. Corona:
- XXI Congrés Nacional de l'Empresa Familiar. Compromesos amb el futur. València, 28, 29 i 30 d'octubre de 2018
- XX Congrés Nacional de l'Empresa Familiar. Celebrant la Història, Creant Futur. Toledo, 1, 2 i 3 d'octubre de 2017.
- XVIII Congrés Nacional de l'Empresa Familiar. Creixement i Creació de Feina. Bilbao, 25, 26 i 27 d'octubre de 2015.
BCN Thinking Challenge:
- VI edició (curs 2017-2018) - repte: com superar el malbaratament alimentari
- V edició (curs 2016-2017) - repte: la reducció de les desigualtats a les ciutats
- IV edició (curs 2015-2016) - repte: la gestió de l'edat a les empreses
- III edició (curs 2014-2015) - repte: equilibrar el rendiment escolar a Espanya
- II edició (curs 2013-2014) - repte: integració a la feina de les persones amb discapacitat
- I edició (curs 2012-2013) - repte: integració laboral dels aturats de llarga durada
▪ I edició BCN Thinking Challenge (curs 2012-2013): integració laboral dels aturats de llarga durada
El 2008 va començar una important crisi econòmica al nostre país que va fer que milers de persones perdessin la feina. Uns anys més tard, la situació empitjora: amb uns cinc milions d'aturats a tot Espanya (i prop de 900.000 només a Catalunya), els drames familiars són el pa de cada dia; el sistema de col·locació és ineficient, per la qual cosa la recerca de feina per compte d'altri ja no sembla una bona opció.
El 2013 la situació dels aturats de llarga durada és especialment dramàtica per les nombroses càrregues familiars que tenen (cònjuge, fills, persones grans a càrrec de la família, etc.). Els membres del Club d'Emprenedors se n'adonen i decideixen posar el seu granet de sorra per contribuir a solucionar-ho. Arran d'això neix la I edició del BCN Thinking Challenge.
L'objectiu d'aquesta primera edició és organitzar un hackathon day, un dia de feina en què es reuneixin estudiants i experts de la matèria, amb la doble finalitat de realitzar projectes i aprendre durant el procés.
▪ II edició del BCN Thinking Challenge (curs 2013-2014): integració a la feina de les persones amb discapacitat
En aquesta segona edició, les persones amb discapacitat van ser el focus d'atenció. L'objectiu de la jornada era elaborar un pla de negoci que donés solucions al col·lectiu per tal que puguin trobar sortides professionals adequades a les seves capacitats. Es van constituir sis grups compostos per vuit o nou participants, dels quals hi havia almenys un professional i una persona amb una discapacitat concreta. L'objectiu d'aquesta organització dels grups va ser aconseguir una àmplia diversitat en cada projecte, de manera que cada equip va haver de treballar sobre una situació concreta, i les seves propostes es van enfocar en la discapacitat de la persona del grup.
Aquesta edició va rebre el suport de diferents associacions que treballen directament amb aquest col·lectiu, com Càritas, ONCE i AIJEC. També hi va donar suport el Parlament Europeu, compromès amb la igualtat de drets i oportunitats de les persones amb discapacitat i amb la seva integració en la societat. Aquest suport es va manifestar a través d'una carta de l'aleshores president del Parlament Europeu, Martin Schulz, que va anunciar: "És un gran honor concedir l'alt patrocini del Parlament Europeu a aquesta iniciativa".
Cal destacar l'entrega del premi al millor emprenedor de la jornada. Es va lliurar a Àlex Romera, estudiant de la Universitat Pompeu Fabra, que va venir a la jornada amb el seu gos pigall, ja que és cec.
▪ III edició del BCN Thinking Challenge (curs 2014-2015): equilibrar el rendiment escolar a Espanya
A Espanya el fracàs escolar sempre ha estat una matèria pendent en el camp de l'educació. Ho demostren les dades recollides per l'INE: el 2014 el nivell d'abandonament de l'educació-formació era del 18,1 % en les dones i del 25,6 % en els homes, mentre que la mitjana europea era del 9,6 % i del 12,8 % respectivament. Tot i que aquests nivells havien seguit una tendència decreixent al llarg dels últims anys, continuaven sent molt elevats. Per això es va abordar aquesta temàtica. En aquesta edició, els grups, a més de tenir professionals del sector, van comptar amb un grup de professionals de diferents escoles de Barcelona que assessoraven els participants sobre la matèria. La finalitat de la trobada va ser idear un projecte empresarial que contribuís a millorar el sistema educatiu i corregís les altes taxes de fracàs escolar del nostre país.
De les set propostes, la de l'equip creador de LINK va ser la que donava una millor resposta al repte plantejat. El grup, que va tenir el suport de la professora de l'Escola Pineda, va exposar el seu projecte, basat a localitzar les causes de l'abandonament escolar per aconseguir "redirigir l'alumne que n'està al llindar".
▪ IV edició del Barcelona Thinking Challenge (curs 2015-2016): la gestió de l'edat a les empreses
En aquesta edició es va posar el repte de conciliar les diferents generacions que conviuen a la feina, i promoure una sintonia intergeneracional que repercuteixi positivament en l'entorn laboral. L'objectiu va ser formular projectes emprenedors que facilitessin la integració de les persones més grans, amb una àmplia experiència professional, amb les generacions més joves, que s'incorporen al món laboral.
Es va fomentar que els projectes incloguessin estratègies com el mentoring dels treballadors amb més anys de recorregut, la recerca de feina en l'últim tram de la vida professional i la integració de les noves metodologies de feina. Això últim va ser un element innovador que el Club d'Emprenedors va voler ensenyar als participants, i que s'aconsegueix a través del retro-mentoring. Es tracta d'una pràctica poc difosa de moment, que es basa en la transmissió de coneixements de les noves generacions cap a dalt. Aplicant les dues tècniques s'aconsegueix apropar les dues generacions mitjançant un cercle de formació mutu.
El projecte que va donar una resposta millor al repte de la conciliació intergeneracional va ser Jubbin. La seva proposta es basava a posar en contacte l'experiència dels treballadors sèniors amb l'empenta i la iniciativa dels joves emprenedors al principi de la seva carrera professional. Això s'aconseguia a través d'una plataforma de suport digital pensada per posar en marxa un model de substitució generacional progressiva que solucionés "la por empresarial a la inexperiència".
Aquesta edició es pot considerar com la primera que té un caràcter internacional, ja que hi van participar estudiants d'intercanvi, tant del programa Erasmus com d'altres programes (entre d'altres, provinents de la Miami University).
▪ V edició del BCN Thinking Challenge (curs 2016-2017): la reducció de les desigualtats a les ciutats
En la cinquena edició, es va plantejar de manera holística la reducció de les desigualtats, mitjançant projectes com start-ups tecnològiques relacionades amb la smart city que contribueixen a una redistribució més equitativa dels recursos al territori de la ciutat.
Novament, es van formular projectes emprenedors que facilitessin el repte plantejat (reduir la desigualtat). Es va fomentar que els projectes incloguessin estratègies com el networking i que fossin projectes innovadors i generadors de valor. Es van valorar els projectes que generessin noves àrees de centralitat. El projecte que va donar una resposta millor al repte va ser Plentiservice. Es tracta d'una plataforma web pensada per posar en contacte les necessitats urgents dels particulars amb el capital de recursos i habilitats que ofereixen persones a l'atur i amb risc d'exclusió.
El projecte estava enfocat als barris de Sant Andreu i la Sagrera pel fet que presentaven uns índexs de desocupació elevats. D'aquesta manera Plentiservice responia al repte plantejat, que era proposar models de negoci que repercuteixin en la reducció de la desigualtat existent entre els barris de Barcelona.
Com a part del premi, els integrants van poder disposar del suport de Projecte Atípics per desenvolupar la seva idea. Atípics és un programa d'emprenedoria juvenil que se centra en projectes d'impacte social. El jurat d'aquesta cinquena edició estava format pel responsable del programa Universitats amb Cor, de Càritas, Fernando Porta; l'exdirectiu de CaixaBank Alberto Trallero; el director de Desenvolupament de Proximitat de Barcelona Activa, Enric Miravitllas; el fundador d'UnCommon People i autor de '365 maneres de demanar feina', Oscar Arenas; el doctor en Psicologia Joaquín Limonero, i el director corporatiu de màrqueting comercial de la Fundació Universitària San Pablo CEU, Javier Andreu.
▪ VI edició del BCN Thinking Challenge (curs 2017-2018): com vèncer el malbaratament alimentari
En aquesta última edició, el business case a treballar era la manera de vèncer el malbaratament alimentari. Per orientar-los en la tasca, hi havia un equip d'assessors compost per professors de la universitat i emprenedors (com el fundador d'Uli Uli BCN, Cristian Agudelo; el fundador i CEO d'AllanRay, Álex Bastarós; la project manager internacional de Doctor Fackoy, Ana Puig, i la CEO i fundadora de Thunderglasses, Miriam Lao.
En aquesta sisena edició, el jurat estava compost pel sustainability integration manager de Danone, Borja Lafuente; el director operatiu de Desenvolupament de Proximitat de Barcelona Activa, Enric Miravitllas; el responsable d'Universitats amb Cor, de Càritas Diocesana de Barcelona, Fernando Porta, i l'aleshores rectora de la UAO CEU, Eva Perea.
El projecte que va donar una resposta millor al repte plantejat va ser 2Help. La idea de 2Help es basa en l'aprofitament per a la comercialització dels productes que s'han descartat per alguna deficiència formal però que, des del punt de vista alimentari, conserven la qualitat intacta. Aquests productes tindrien una segona oportunitat al mercat, però a un preu més assequible per als consumidors amb menys poder adquisitiu.
A més del premi al millor projecte, l'organització va concedir una distinció al millor emprenedor. El suport d'entitats patrocinadores i col·laboradores va tornar a ser clau. CEU Emprèn, Santander Universitats, Masia Tero, Doctor Fackoy i ReNueva de Danone (un projecte d'economia circular per garantir una segona vida als envasos) van contribuir al patrocini. Com a institucions col·laboradores, van donar-hi suport la Càtedra d'Empresa Familiar i Creació d'Empreses de la Universitat, Càritas Diocesana de Barcelona, Rockets, Hantön y Pangea. Fidel a la seva filosofia, el BCN Thinking Challenge va tornar a connectar la universitat, l'emprenedoria i la sensibilitat social. Universitat perquè sis centres hi estaven representats (a més d'estudiants de la UAO CEU, hi van participar ESADE, la Universitat Pompeu Fabra, Teamlabs, la Universitat Panamericana i la Universitat CEU San Pablo). I emprenedoria social perquè, des dels inicis, sempre s'ha optat per presentar un business case relacionat amb alguna problemàtica social.
La Càtedra Gift & Task de Bioètica i Dret es va crear el novembre de 2008, per mitjà d’un conveni subscrit entre la Fundació Gift & Task i la Universitat Abat Oliba CEU, amb l’objectiu d’impulsar la investigació de les implicacions jurídiques de les ciències biomèdiques.
La seva missió és proporcionar arguments al debat social que fomentin, en relació amb l’aplicació de la biotecnologia, la presa de decisions basades en el respecte a la dignitat de la persona, i que redundin en la construcció d’una societat més justa i humana, en què la ciència i la tècnica estiguin al servei de la persona.
La Càtedra Gift & Task de Bioètica i Dret desplega les línies de treball següents:
En el desenvolupament de les línies de treball de la Càtedra Gift & Task de Bioètica i Dret, aquesta convoca i organitza:
En particular, aquestes línies de recerca es concreten en els temes d’estudi següents:
El concepte de culpabilitat és emprat usualment per designar l’exigència bàsica de responsabilitat en el dret. En aquest sentit, es considera necessària una reflexió en profunditat del contingut del concepte: si existeix una diferenciació entre culpabilitat moral i jurídica; si la culpabilitat és quantificable; si la culpabilitat ha d’implicar exclusivament la responsabilitat sobre un fet aïllat que s’imputa o si implica també la imputació de la vida anterior (culpabilitat per la conducció de la vida) o sobre el control del propi caràcter (culpabilitat pel caràcter).
Aquesta reflexió requereix la consideració d’aquests termes no només des d'un punt de vista jurídic-penal, sinó també iusfilosòfic. En aquest sentit, no es pot ignorar la rellevància que, per al concepte jurídic de culpabilitat, ha tingut la filosofia i la teologia moral.
D’altra banda, el pressupost de la culpabilitat és propi de la dogmàtica penal moderna, que s’ha recolzat, almenys des del S XIX, en aquells plantejaments filosòfics.
Els objectius són:
En les contemporànies societats pluralistes, marcades pel que s’ha anomenat “politeisme dels valors”, paradoxalment assistim a un procés de creixent restricció de la llibertat de consciència (almenys, pel que fa a la possibilitat d’actuar com a ciutadà de ple dret d’acord amb les pròpies conviccions). En efecte, la desaparició d’un “ethos” comú a la societat provoca un creixent intervencionisme del poder en àmbits fins ara deixats a la llibertat social, com per exemple referent a la vida de família, a les qüestions relacionades amb el començament i fi de la vida, la formació moral en el marc del sistema educatiu, etc. Aquesta afecció és un efecte indirecte especialment rellevant de la regulació de les aplicacions de les ciències biomèdiques.
D’altra banda, en la mesura en què ha desaparegut aquest “ethos” comú, i atès que tota societat necessita un codi moral compartit, va prenent cos la idea que ha d’identificar-se la moral amb el contingut d’aquestes regulacions que incideixen sobre àmbits tradicionalment propis de la llibertat social. Ara bé, en la mesura en què les mateixes són decisió d’una majoria sobre qüestions extensament debatudes en la vida social, es corre el risc d’imposar com a moral comuna —jurídicament exigible— l’opinió d’un sector de la societat, amb el consegüent risc per a la llibertat de consciència.
El projecte de recerca va dirigit a preparar els fonaments teòrics de la protecció jurídica de la consciència en el context de les societats pluralistes, la legislació de les quals (sobretot en les qüestions relacionades amb l’aplicació de les ciències biomèdiques) pretén la maximització de l’autonomia individual. Paradoxalment, la traducció normativa d’aquesta manera d’entendre l’autonomia personal sol comportar la restricció de la capacitat d'actuar en consciència de les persones i institucions que s’adhereixen a una concepció objectiva del bé humà.
Les hipòtesis per confirmar són les següents:
Amb la implantació de l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES) les Universitats assumeixen el repte d’analitzar constantment tant l’evolució de les necessitats del mercat laboral com la valoració que realitzen els graduats de la utilitat de la formació rebuda per a la seva capacitació en l’exercici professional.
Amb aquesta finalitat, la Universitat Abat Oliba CEU va constituir per acord de la Junta de Govern el 30 de juny de 2009 l’Observatori Laboral com un espai d’investigació multidisciplinari centrat en l’anàlisi de les dinàmiques del mercat laboral. Aquest Institut d’Investigació està codirigit pel Dr. Javier Barraycoa Martínez i la Dra. Olga Lasaga Millet. Aquest Institut manté una estreta col·laboració amb altres observatoris laborals i institucions públiques i privades vinculades a l'àmbit de la inserció laboral i l'orientació professional.
Els principals objectius de l'Observatori Laboral són:
Com a resultat de l'àmplia i reconeguda trajectòria en la tasca investigadora de l'Observatori Laboral, s'ha aconseguit el naixement del Grup d'investigació preconsolidat EJES.
Adreça de contacte: observatorilaboral@uao.es
Equip directiu, col·laborador, assessor i xarxes o organismes a què es pertany.
Equip directiu
L'Observatori Laboral té una aliança permanent, a través del grup d'investigació EJES, amb la Càtedra d'Economia Solidària. Aproximadament el 50 % dels projectes de recerca es presenten i es fan conjuntament.
Col·laboradors d'universitats espanyoles
Col·laboradors internacionals
Empreses col·laboradores que han participat en els projectes de recerca
Xarxes o organismes a què es pertany
Subgrup de pràctiques de la sectorial de feina de la CRUE en qualitat de coordinadors de la línia estratègica: "Reconeixement d'entitats i formació de tutors".
Subgrup d'orientació i competències professionals de la sectorial d'ocupació de la CRUE.
Subgrup d'observatoris laborals de la sectorial d'ocupació de la CRUE.
Formació i divulgació. Últims cinc anys.
- Projecte per a la creació d'un marc per a l'autoavaluació de les universitats espanyoles en la millora de les seves actuacions en matèria d'ocupació i ocupabilitat.
- Manual del tutor d'empresa. Elaboració d'una formació en línia per als tutors d'empresa.
Número de referència: BS16AR03
Inici i final del projecte: 2015-2018
Programa o iniciativa: convocatòria d’ajuts a grups d’investigació precompetitius Santander-CEU
Títol del projecte: Les pràctiques en empreses: potenciadores de la inserció laboral d’estudiants en risc d’exclusió social
Organitzacions participants: Universitat Abat Oliba CEU
Investigadors del projecte: Javier Barraycoa, Olga Lasaga Millet, Carmen Parra Rodríguez i Alejandro Belmonte Díaz.
Resum: Com a continuació d’estudis previs realitzats per l’Observatori Laboral, aquest projecte pretén mantenir una línia d’investigació iniciada des de fa anys amb la intenció de convertir-se en un referent de qualitat en l’àmbit de les pràctiques empresarials dels estudiants, posant especial atenció als sectors més desafavorits. Darrere d’aquesta investigació s’espera establir una panoràmica de les pràctiques empresarials que aculli una nova dimensió centrada en la inserció social. Això permetrà avançar en processos de protocol·lització i millora de la formació dels tutors d’empresa.
Número de referència: 230426-EPP-1-2014-1-ES-EPPKA3-ECHE
Inici i final del projecte: 2014 - 2016
Programa o iniciativa: Erasmus+
Organitzacions participants: Yasar Universitesi (Turquia); Cork Institute of Technology (Irlanda); Ionian University (Grècia); Izmir Foundation for Culture Arts and Education (Turquia); Conservatorio Statale di Musica “E.F. Dall’Abaco” (Itàlia); Fundació Privada Universitat Abat Oliba CEU (Barcelona).
Investigadors: Payam Gül Susanni i Paolo Susanni (Yaçar University), Erato Alakiozidou i Antonia Chantzi (Be Artive), Michael Joyce i Gabriela Mayer (CIT Cork School OF Music), Emin Bakay (EGECED), Dimitra Trypani i Jiannis Toulis (Ionian University), Hugh Ward-Perkins i Kathy-Ann Koralek (Conservatorio “E. F. Dall’Abaco”- Verona), Carmen Parra Rodríguez i Olga Lasaga Millet (UAO CEU).
Títol del projecte: Opening More Employment Gates for Art and Music Students (OMEGA).
Resum: El projecte OMEGA es construeix per incrementar l'ocupabilitat dels estudiants d'art i música. La iniciativa pretén per equipar d'habilitats i competències extra als músics i artistes.
Número de referència: B1314R01
Inici i final del projecte: 2014/2015
Programa o iniciativa: Àrea de desenvolupament Econòmic i Ocupació, Diputació de Barcelona
Títol del projecte: Disseny i desenvolupament de la formació, avaluació, acreditació i certificació del tutor d’empresa
Organitzacions participants: Universitat Abat Oliba CEU i Universitat de Barcelona
Investigadors del projecte a la UAO CEU: Olga Lasaga Millet (UAO CEU), Javier Barraycoa Martínez (UAO CEU) i Antoni Moreno García (UB).
Assistent de la investigació: Patricia Boquete Sancho
Resum: el projecte té per objectiu l'elaboració de materials pedagògics i el disseny d'un programa de formació que proporcioni als tutors d'empresa eines útils en l'exercici de les seves funcions docents i orientadores dels estudiants en pràctiques.
Número de referència: EE_14 Lot3 – [ECPES]
Inici i final del projecte: 2012/14
Programa o iniciativa: EUROPEAN PROJECT Educació en l'esperit empresarial
Títol del projecte: ECPES
Organització coordinadora: Universitat Abat Oliba CEU
Investigadors del projecte a la UAO CEU: Olga Lasaga Millet i Carmen Parra Rodríguez
Resum: dissenyar i provar un marc comú europeu d'eines i indicadors per avaluar la mentalitat, l'actitud i les capacitats emprenedores adquirides pels estudiants d'educació empresarial.
Número de referència: OBSLAB1-2014
Inici i final del projecte: 2014
Programa o iniciativa: Ocupabilitat, Joves i Exclusió Social (EJES).
Títol del projecte: Projecte de formació TIC per a la inserció de joves en risc d'exclusió social
Organitzacions participants: Fundació Trinijove, Proyecto Universidad Empresa (PUE), Cisco Systems i la Universitat Abat Oliba CEU
Investigadors del projecte: Olga Lasaga Millet
Resum: el principal objectiu del projecte és buscar fórmules que promoguin la cooperació universitat-empresa-entitat social en el disseny conjunt de programes formatius que afavoreixin l'ocupabilitat de persones en situació d'exclusió social.
Número de referència: B1213R01
Inici i final del projecte: 2012/2013
Programa o iniciativa: Àrea de desenvolupament Econòmic i Ocupació, Diputació de Barcelona
Títol del projecte: El paper dels empresaris en la formació dels estudiants en pràctiques: competències professionals i esperit emprenedor.
Organització coordinadora: Universitat Abat Oliba CEU
Investigadors del projecte a la UAO CEU: Olga Lasaga Millet i Javier Barraycoa Martínez
Assistent de la investigació: Patricia Boquete Sancho
Resum: desvelar els detalls entorn de la funció del tutor de pràctiques i les seves necessitats formatives, de suport o d'una altra naturalesa.
Número de referència: 2010MQD00162
Inici i final del projecte: 2010 / 2012
Entitat finançadora: AGAUR (Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca)
Títol del projecte: Projecte de millora de la qualitat docent "pràctiques internacionals"
Resum: disseny d'un procediment coordinat del servei de relacions internacionals i el servei d'ocupació per optimitzar les estades internacionals per tal de millorar les competències professionals i l'ocupabilitat.
Número de referència: Orden Edu/2346/2011
Inici i final del projecte: 2011-2012
Entitat finançadora: Ministeri d’Educació
Títol del projecte: Sistema universitari per a l’ocupació – SUE Global acció II establiment de les bases per al disseny d’un sistema d’avaluació, formació i acreditació de competències per a l’ocupació.
Investigadors del projecte: Olga Lasaga Millet (UAO). També van participar les següents universitats: Universitat de València, Politècnica de València, UNED, Universitat Miguel Hernández, Universitat Jaume I de Castelló, Universitat de les Illes Balears, Universitat de Granada; Universitat Complutense de Madrid, Universitat Carlos III, i Universitat de Cantàbria.
Resum: anàlisi de la definició, competències associades, metodologies per a la seva formació i formes d’avaluació de les cinc competències professionals més demandades: treball en equip, comunicació, adaptació, compromís i resolució de problemes.
Número de referencia: B910AR02
Inici i final del projecte: 2010/2011
Programa o iniciativa: Convocatòria d'Ajuts a Grups d'Investigació precompetitius 2009 Santander - CEU
Títol del projecte: Internacionalització, competències i ocupabilitat
Organitzacions participants: Universitat Abat Oliba CEU
Resum: aquest projecte abraça un estudi quantitatiu sobre l'autoavaluació de competències en estudiants que han realitzat una estada internacional i comparativa entre universitats europees i un estudi qualitatiu sobre la valoració de les competències internacionals per part dels ocupadors.
Número de referència: B910AR02
Inici i final del projecte: 2009/2010
Programa o iniciativa: Convocatòria d'Ajuts a Grups d'Investigació precompetitius 2009 Santander - CEU
Títol del projecte: Internacionalització, competències i ocupabilitat
Organització coordinadora: Universitat Abat Oliba CEU
Investigadors del projecte: Olga Lasaga Millet, Javier Barraycoa Martínez, Carmen Parra Rodríguez, Javier Sierra Sánchez i Mar Coll Opisso.
Resum: estudi qualitatiu realitzat mitjançant Focus Group amb la finalitat de determinar i avaluar les competències interculturals desenvolupades pels estudiants al llarg d'una estada internacional així com l'anàlisi de rellevància en la seva futura ocupabilitat.
Número de referència: B0809AR2
Inici i final del projecte: 2008/2009
Programa o iniciativa: Convocatòria d’Ajuts a Grups d’Investigació precompetitius 2009 Santander – CEU.
Títol del projecte: Requeriments dels ocupadors en les sortides professionals per a acabats de graduar en ADE i Economia.
Investigadors del projecte a la UAO CEU: Javier Barraycoa Martínez i Olga Lasaga Millet
Resum: l'objectiu principal del projecte és buscar fórmules que promoguin la cooperació universitat-empresa-entitat social en el disseny conjunt de programes formatius que afavoreixin l'ocupabilitat de persones en situació d'exclusió social.
Número de referència:
Inici i final del projecte: 2011/13
Programa o iniciativa: Lifelong Learning Programme
Títol del projecte: P²INS - Parents as Partners in Nursery School
Organització coordinadora: Higher Institute for Family Sciences - Hogeschool-Universiteit Brussel (HIG/HUB) (BE)
Resum: projecte destinat a promoure la inclusió social de les dones immigrants facilitant el seu accés a programes de formació en l'àmbit de l'educació infantil i la seva posterior ocupabilitat.
Número de referència: B1718EMO
Inici i final del projecte: 2018-2019
Programa o iniciativa: Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC)
Títol del projecte: Elaboració d'un model d'orientació propi per al sistema d'ocupació de Catalunya
Organitzacions participants: Universitat de Barcelona, UOC, UAB, UVic i UAO
Resum: El projecte té com a objectiu l'elaboració d'un diccionari de competències, una eina psicomètrica que les avaluï i l'elaboració d'un model que vinculi ocupacions, nivells de competències i formacions complementàries basades en el model d'orientació RIASEC.
Número de referència: OBSLAB 2-2017
Inici i final del projecte: 2017/2019
Programa o iniciativa: Ocupabilitat, Joves i Exclusió Social (EJES).
Títol del projecte: La professionalització d’una vocació. El cas de les arts.
Organitzacions participants: Universitat Abat Oliba CEU.
Investigadors del projecte: Javier Barraycoa, Olga Lasaga Millet, Carmen Parra Rodríguez i Alejandro Belmonte Díaz.
Resum: iniciativa que es du a terme després de l’execució del projecte Europeu OMEGA (Open More Employment Gates for Arts and Music Students), amb l’objectiu de potenciar les oportunitats de trobar feina dels graduats en arts a Espanya i eines per portar a terme projectes d’emprenedoria. En el marc d’aquest projecte està previst publicar, en col·laboració amb la Universitat de Granada, un llibre que serveixi de referència per impartir formació sobre emprenedoria i ocupació als estudiants de música i art.
II Congrés sobre metodologies eficaces per a la creació artística, investigació i docència. Celebrat a Barcelona entre l'1 i el 3 de març de 2019.
19TH International conference on sociology and humanities. Celebrat a París el 2017
Presentació de la comunicació: “Encouraging skills and entrepreneurial spirit to improve employability of young artists.”
XIV Symposium Internacional sobre el Pràcticum I les pràctiques externes. Celebrat a Poio el 2017.
Presentació de la comunicació: “Curs Interuniversitari per a la formació i certificació dels tutors d’empresa”
Fòrum International de l’Économie Sociale & Solidaire. Celebrat a Marrakech el 2017.
Presentació pòster : “Formation TIC pour l'insertion des jeunes en risque d'exclusion sociale: un modèle d'université-entité sociale.”
I Congrés Internacional sobre Universitat i Inclusió. Celebrat a Barcelona el 2017.
Presentació de la comunicació: “El paper del tutor d'empresa en les pràctiques d'estudiants amb discapacitat.”
4ht International congress of educational sciences and development. Celebrat a Santiago de Compostela el 2016.
Presentació de la comunicació: “Formació dels tutors d’empresa per dinamitzar i motivar els estudiants en pràctiques.”
L’orientació professional com a clau per a l’ocupació universitària. Celebrat a Granada els dies 6, 7 i 8 de maig de 2015.
Presentació de la comunicació: “Orientació professional a les empreses: disseny i elaboració d’un programa per formar en competències docents els tutors d’empreses.”
International Conference on Social Responsability Education and Practices. Celebrat a Turquia els dies 3 i 5 de juliol de 2014.
Presentació de la comunicació: “Practices for collaboration between Universities, Businesses and the Third Sector: ICT formative project for the insertion of youth at risk of social exclusion.”
XII Symposium Internacional sobre el pràcticum i les pràctiques a empreses en la formació universitària, amb la col·laboració de les Universitats de Santiago de Compostela, Vigo i A Coruña. Celebrat a Poio del 26 al 28 de juny de 2013
Presentació de la comunicació: “Taller de Competències: una oportunitat de desenvolupament per al futur psicòleg.”
X Fòrum Internacional sobre Avaluació de la Qualitat de la Investigació i l’Educació Superior (FECIES). Celebrat a Granada del 25 al 28 de juny de 2013.
Presentació de la comunicació: “Implantació del model d’avaluació docent del professorat a la Universitat Abat Oliba CEU.”
23rd Annual EAIE Conference. Celebrat a Copenhague el 16 de setembre de 2011.
Presentació del pòster: “The international experience as an opportunity of soft skills development”
European Career Guidance Conference 2011. Celebrat a Atenes el 2011.
Presentació del pòster: “ERACON and CAREER-EU 2011”
I Congrés Internacional “Els estudis de comunicació en el EEES”. Celebrat a Osca el 7 i 8 d’octubre de 2010.
Presentació de les comunicacions: “La comunicació: una competència complexa i imprescindible.” Competències professionals i ocupabilitat: la inserció laboral dels llicenciats en publicitat i RP de la Universitat Abat Oliba CEU.
Employability and Entrepreneurship. Celebrat a Oporto 27 – 28 de setembre de 2010.
Presentació del pòster: “Working in Large Company or in SMEs: ”the skills most valued in the selection process”
European Career Guidance Counselling Conference. Celebrat a Larnaca 23-27 de maig de 2010.
Presentació comunicació: “Key skills to overcome the crisis: qualitative analysis of multinationals and Spanish SME’s discourse”
V Trobada Nacional d’Orientació. Celebrat a Sevilla el 12, 13 i 14 de març de 2010.
Presentació de comunicació: “L’elaboració de mapes de competències professionals: un cas pràctic.”
Llibres, revistes i memòries dels últims cinc anys (en normativa APA).
JB Martínez, OL Millet - 2009 - Observatori Laboral, Universitat Abat Oliba CEU.
Citat per 20
J Barraycoa, O Lasaga - Vivat Academia, 2010
J Barraycoa, O Lasaga - 2011 - Barcelona: Editorial Fragua
JB Martínez, OL Millet - @ tic. revista d'innovació educativa, 2010 - redalyc.org
J Barraycoa Martínez, O Lasaga Millet – 2012
JB Martínez, OL Millet - @ tic. revista d'innovació educativa, 2012 - dialnet.unirioja.es
Càtedra de caràcter interuniversitari i internacional en què participa la Universitat Abat Oliba CEU, juntament amb les altres dues universitats CEU, gràcies al conveni de col·laboració signat el 2019 entre el Ministeri de Defensa i la Universitat San Pablo CEU.
Aquesta càtedra, oberta a la societat, centrarà les seves tasques en la transmissió, des d'una perspectiva transversal i multidimensional, de la gesta de Juan Sebastián Elcano i les implicacions que va tenir en tots els àmbits: natural, històric, geogràfic, polític, demogràfic, lingüístic, de drets humans, etc.
Més informació aquí.
La Càtedra Rei Martí l'Humà, comte de Barcelona, se centra en l'estudi de la relació de Catalunya amb la monarquia al llarg de la història. Dins d'aquest camp d'anàlisi històrica general, es perseguirà un triple objectiu: l'estudi de la imatge de la monarquia a Catalunya, des de l'època comtal (a començaments del segle XV) fins a l'època actual; contribuir a un millor coneixement del paper de Catalunya en la reafirmació de la monarquia al llarg del temps, i enfortir la interrelació Catalunya-Espanya-Europa-Amèrica a través de l'anàlisi de la funció transcendental que la Corona ha tingut i té en aquesta articulació.
La invocació de la figura del rei Martí l'Humà per part de la nostra universitat no és casual. Als terrenys del campus actual de la nostra universitat s'hi situava, fa cinc centúries, la cort de Martí l'Humà i s'hi va celebrar el seu matrimoni amb Margarita de Prades.
Martí I l'Humà va ser un personatge clau: últim rei de la dinastia catalana, en morir i a través del compromís de Casp, Catalunya es va integrar, a començaments del segle XV, en la trajectòria política de la monarquia hispànica i la seva aportació va ser transcendental fins a la culminació de la nostra monarquia constitucional actual.
El període sobre el qual la càtedra projecta el seu estudi i activitats, que comprèn més de cinc-cents anys, s'estructurarà en tres grans blocs: el final de la dinastia catalana, dels Trastàmara als Àustria, i dels Àustria als Borbó. En relació amb aquest marc temporal i els objectius exposats abans, es proposaran activitats culturals com col·loquis, conferències, seminaris, presentacions de llibres i publicacions, en col·laboració amb altres institucions amb interessos afins.
Dra. Rosa M. Alabrús Iglesias (Acreditada com a Catedràtica d'Humanitats. Correu electrònic: ralabrusi@uao.es)
En la investigació sobre la història de la monarquia hispànica es partirà de les publicacions prèvies, relacionades amb aquest tema.
La geopolítica, entesa en sentit ampli, com el concepte 'World studies' en les universitats anglosaxones, considera com a qüestions d'anàlisi els aspectes relatius a la diversitat de cultures i tradicions, així com els relatius a la diversitat religiosa, les particularitats geogràfiques i els recursos naturals, l'evolució de l'ésser humà, estudiada a partir de l'antropologia, l'etnologia i la sociologia, i tots els elements essencials per explicar els contrastos de cultures que es troben a l'origen dels conflictes.
En els últims anys, l'anàlisi d'aquestes qüestions s'ha convertit en un dels principals objectius de recerca de disciplines com els estudis culturals, la geografia, la literatura, la història, l'economia, la politologia, l'etnologia o l'antropologia, els quals han identificat en aquestes disciplines els elements essencials per analitzar el contrast entre cultures.
En definitiva, la càtedra és el nucli d'un espai per a la reflexió i l'activitat en els diversos àmbits que envolten i són il·lustrats pel coneixement del món. A partir d'aquest concepte, és possible il·lustrar l'enorme pluralitat de societats i de cultures existents al planeta, i treure conclusions orientades a millorar-ne les relacions i la interacció gràcies al fet de tenir-ne un coneixement ampli.
Antoni de Montserrat, nascut a Vic (Barcelona) el 1536 i mort a Salsette (l'Índia) el 1600, fou un jesuïta espanyol destinat a la missió portuguesa de Goa, a l'Índia, des d'on va fer múltiples viatges per l'Àsia central i la península Aràbiga.
El seu caràcter de viatger i missioner es va complementar amb la seva activitat en l'àmbit de la història i la cartografia. Així, va aprofitar la seva estada a la cort del rei Mogol Akbar per guanyar-se'n la confiança, cosa que li va permetre incorporar-se a una missió a l'Afganistan que li va servir per conèixer a fons el Caixmir, l'Himàlaia i el Tibet.
A conseqüència d'això va fer l'obra Ambaixador a la cort del Gran Mogol, on va incloure el seu mapa de l'Himàlaia i el subcontinent indi, dotat de tanta exactitud que va ser vigent fins a principis del s. XX.
Posteriorment, el rei Felip II li va encarregar una missió a Etiòpia per donar suport a la tasca missionera que intentava acostar el cristianisme copte a l'església de Roma. En aquest viatge el va acompanyar el pare Pedro Páez, que passaria a la història posteriorment per ser el descobridor de les fonts del Nil Blau.
En aquest viatge el van capturar tractants d'esclaus, de manera que va passar-se quatre anys al Iemen i va servir durant diversos mesos com a remer en galeres turques. Després d'obtenir la llibertat amb el pagament d'un rescat, va poder tornar a Goa, a la rodalia de la qual va morir.
Antoni de Montserrat va quedar en l'oblit durant diversos segles fins que actualment s'ha recuperat plenament la seva figura i se n'ha reivindicat la gran activitat missionera, historiadora i cartogràfica.
Direcció:
Sotsdirecció:
Consell assessor:
La Càtedra d'Estudis Mundials busca promoure l'estudi, la recerca i la divulgació dels múltiples aspectes que s'engloben en el coneixement del nostre món, fonamentalment els relacionats amb qüestions geogràfiques, polítiques, socials i culturals. La seva finalitat és donar cobertura a totes les activitats relacionades amb la geopolítica en el marc de la Universitat Abat Oliba CEU.
Visió:
Contribuir a millorar el coneixement integral de la realitat geopolítica mundial per part de l'alumnat de la universitat i de la societat en general a través d'activitats de docència, recerca i difusió.
Valors:
- Comunicació
- Coneixement
- Cooperació
- Cultura
- Desenvolupament
- Solidaritat
Línies de recerca:
- Democràcia escala global
- Hidropolítica
- Dinàmiques actuals del sistema internacional
- Conflictes internacionals
Seminaris de recerca (anual): L'aigua com a factor geoestratègic global
Conferència 1: L'Armada (5 de novembre de 2020)
Conferència 2: Hidropolítica de l'Himàlaia
Conferència 3: La lluita per l'Àrtic
Conferència 4: L'Antàrtida, aquest gran desconegut
Congrés anual l
- Elcano i Magallanes, precursors de la globalització
- Congrés en format taula rodona
- Inclou crida a comunicacions
Conferències
- Jornada sobre la "llegenda negra", la figura de Carles V
- Jornada sobre dissuasió nuclear, WMD (Jeff Michaels)
- Debat sobre temes d'actualitat (un al desembre-gener i l'altre al maig)
Participació en seminaris i tallers de la UAO CEU
- Diàlegs de Bellesguard
- Cursos d'estiu
Activitats en el marc de les assignatures
- Geopolítica
- Globalisation and Geopolitics
Paral·lelament es col·laborarà amb les activitats pròpies de la Càtedra Internacional CEU Elcano.
La Càtedra EUFIS, en el marc de les activitats Jean Monnet de l'Agència Executiva en l'Àmbit Educatiu, Audiovisual i Cultural (EACEA) de la Comissió Europea (CE), busca potenciar la difusió de coneixements sobre la Unió Europea promovent estudis europeus, tant a través de la docència com de la recerca.
El principal objectiu d'estudi (i que marcarà l'orientació i futur desenvolupament de les accions de la càtedra) serà la integració fiscal a la Unió Europea i, amb més detall, la dels estats de l'eurozona.
Les activitats docents, de recerca i d'altres perseguiran fonamentalment tres objectius:
L'objectiu principal de la Càtedra EUFIS és promoure l'aprofundiment en els estudis europeus que es fan al sistema universitari espanyol i, en particular, a la UAO CEU.
A més, la Càtedra pretén donar a conèixer les particularitats del procés d'integració europea, el funcionament del sistema polític i institucional europeu i les seves polítiques públiques a una població que generalment no està familiaritzada amb aquests temes (estudiants de batxillerat, actors polítics locals i regionals, i la societat civil en general).
Aquest projecte també busca ser un instrument per difondre entre la societat més interès cap a Europa. A través de classes, recerques, noves metodologies docents i activitats de divulgació científica, la Càtedra EUFIS intentarà estimular l'aproximació a la Unió Europea i, per tant, contribuir a reforçar l'existència d'una identitat europea.
La Càtedra està integrada pel director, el Dr. Juan Francisco Corona Ramón, el Dr. Miguel Ángel Medina Abellán i el professor Albert Guivernau Molina.
Les activitats que la càtedra es proposa fer són de quatre menes:
Legislació aplicable:
Normativa interna:
Els ajuts a la mobilitat investigadora CEU - Banco Santander tenen com a finalitat donar suport a la mobilitat de joves investigadors, per connectar grups de recerca de les universitats CEU amb d'altres d'internacionals.
XVI convocatòria d'ajuts a la mobilitat investigadora CEU - Banco Santander
Els ajuts a grups precompetitius CEU - Banco Santander tenen com a finalitat donar suport a la creació i la consolidació de nous grups de recerca que treballin en les línies d'investigació de les universitats CEU i que no disposin de finançament extern per desenvolupar-ho, amb l'objectiu que es puguin incorporar a les convocatòries competitives.
V convocatòria d'ajuts a grups precompetitius CEU - Banco Santander
Els ajuts a grups en consolidació CEU - Banco Santander tenen com a finalitat donar suport en l'accés a l'activitat investigadora als grups que havien presentat una proposta a la convocatòria del Pla Estatal d'R+D+i de 2016 i hi havia rebut una bona avaluació a tot i que finalment no se'ls concedís el finançament per desenvolupar el projecte.
Els ajuts a projectes pont CEU - Banco Santander tenen com a finalitat donar suport a l'activitat investigadora dels grups que, fins a la convocatòria 2015 del Pla Nacional d'R+D+i, havien disposat de finançament públic per desenvolupar dels seus projectes i que, malgrat haver-se presentat a aquesta convocatòria, finalment no se'ls ha concedit cap mena de finançament.
Programa Visiting Scholars per a estades de recerca.
Investigadors d'altres universitats o institucions acadèmiques que vulguin desenvolupar tota o alguna part de la seva investigació a la UAO CEU són benvinguts. Per això, la Universitat els posa a disposició els recursos necessaris per desenvolupar la recerca, sempre que s'esdevingui en el marc de les activitats de recerca dels nostres professors i investigadors i tingui l'aprovació del Vicerectorat de Recerca i Relacions Internacionals.
Per a més informació: ugi@uao.es
CEINDO Bcn 4 Research és una competició oberta a tots els investigadors en formació —a partir del seu segon any— de la CEU Escola Internacional de Doctorat matriculats a Barcelona. L'objectiu d'aquesta convocatòria és que assumeixin el repte d'explicar la seva investigació en un temps màxim de quatre minuts, amb un llenguatge senzill i fàcilment comprensible per un públic no especialitzat. Aquesta iniciativa, que té un llarg recorregut en universitats estatunidenques i que s'inspira en les TED Talks, es va organitzar per primera vegada a la Universitat Abat Oliba CEU el curs passat. Aquest any, la final, oberta al públic, serà novament el 23 d'abril, diada de Sant Jordi.
Tots els investigadors en formació que s'hi inscriguin podran assistir a un seminari de comunicació científica en què se'ls prepararà per al repte que han assumit i optaran a un premi de 200 € (impostos inclosos). El guanyador o guanyadora representarà la CEINDO Barcelona al concurs Tesi en 4 Minuts, que organitza la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació amb el suport de la Generalitat de Catalunya, i competirà amb representants de les dotze universitats del sistema universitari català. La final interuniversitària, que serà el juny del 2019, concedirà un primer premi de 3.000 €, un segon premi de 2.000 € i un tercer de 1.000 €. Tots els investigadors en formació de la CEINDO Barcelona (a partir del segon any) interessats a participar-hi poden consultar tot seguit les bases de la convocatòria. Per participar-hi hauran d'emplenar el formulari d'inscripció i enviar-lo a ceindo@uao.es abans del divendres 15 de març de 2019 a les 14:00.
II BEQUES DE COL·LABORACIÓ CEINDO
La Fundació Universitària San Pablo CEU i les tres universitats CEU (Universidad CEU San Pablo, Universidad CEU Cardenal Herrera i Universitat Abat Oliba CEU) promotores de la CEU Escola Internacional de Doctorat (CEINDO) comparteixen la idea que l'activitat de recerca constitueix un pilar essencial del seu model educatiu, i estan compromeses amb l'excel·lència acadèmica.
Les beques de col·laboració CEINDO tenen com a finalitat premiar el rendiment acadèmic i la col·laboració activa amb l'Escola. Per això es convoca una beca de matrícula per a cadascun dels programes de doctorat oficials de la CEINDO.
IV CONVOCATÒRIA D'AJUTS A LA MOBILITAT CEINDO-SANTANDER 18-19
La Fundació Universitària San Pablo CEU, amb les seves universitats (Universidad CEU San Pablo, Universidad CEU Cardenal Herrera i Universitat Abat Oliba CEU), està compromesa amb la formació i el desenvolupament dels seus doctorands. Les estades breus en centres estrangers de rellevància són un instrument privilegiat en aquest sentit. Per això, el suport a la mobilitat internacional dels doctorands de la CEINDO és un dels objectius preferents de la nostra institució.
Gràcies a l'acció de mecenatge del Banco Santander, i en virtut del conveni de col·laboració vigent entre aquesta entitat i el CEU, es dona suport a la mobilitat dels doctorands de la CEINDO mitjançant la concessió d'ajuts econòmics per a estades breus en altres països.
III CONVOCATÒRIA D'AJUTS A LA MOBILITAT CEINDO
Podran ser sol·licitants i beneficiaris dels ajuts a la mobilitat internacional CEINDO les persones que durant el curs 2018-2019 estiguin matriculades oficialment a segon o cursos superiors d'algun dels programes oficials de la CEINDO, que hagin presentat la sol·licitud a la IV convocatòria d'ajuts a la mobilitat internacional dels investigadors en formació de la CEINDO CEU - Banco Santander i que no hagin rebut ajuts a la mobilitat investigadora durant el període en què han estat matriculats al programa de doctorat de la CEINDO.